Nelaimė įvyko 20.38 val. vietos laiku. Greitai atvykusiems ugniagesiams ir policijos pareigūnams, kurie, laimė, dar nebuvo išsiskirstę po futbolo rungtynių, liepsną pavyko numalšinti per 20 min. Į avarijos vietą buvo atvykusios ir kelios medikų brigados.
Taip pat paaiškėjo, kad žuvo ir sraigtasparnį pilotavęs Ericas Swafferis (53 m.), jo draugė Izabela Roza Lechowicz (46 m.) ir du skrydžių palydovai – Nursara Suknamai bei Kaveporn Punpare.
Sirgalių mylimas savininkas
V.Srivaddhanaprabha įsigijo „Leicester City“ klubą 2010 metais po trejų metų rėmimo. Milijardierius turtą susikrovė iš neapmuitintos prekybos parduotuvių tinklo „King Power“, o jo turtas vertinamas 3,3 mlrd. dolerių. Turtingiausių Tailando žmonių sąraše jis užėmė septintąją vietą.
„Leicester City“ ir jo savininkas labiausiai išgarsėjo 2016 metais, kuomet visų nuostabai išsipildė futbolo pelenės pasaka – Lesterio komanda sugebėjo triumfuoti „Premier“ lygoje.
Sirgaliai savininką mylėjo, o pastarasis nepraleisdavo progos šiems atsidėkoti už palaikymą. Pavyzdžiui, 2016 metais V.Scrivaddhanaprabha švęsdamas savo gimtadienį pateikė komandos gerbėjams staigmeną. „Leicester City“ aistruoliai prieš rungtynes galėjo troškulį malšinti nemokamu alumi ar vandeniu bei spurga. Visa tai jie galėjo pasiimti parodę bilietus šalia stadiono.
Komandos vadovas dėkingumą rodydavo ir žaidėjams. Po pergalingo triumfo Anglijoje V.Srivaddhanaprabha naujuosius futbolo čempionus pakvietė vakarienės, o paskui visi užsuko į Lesterio kazino. Ten Tailando milijonierius kiekvienam komandos nariui įteikė po 10 tūkst. svarų pinigais ir lošimo žetonais.
Po nelaimės vienas iš „Leicester City“ lyderių Jamie Vardy negailėjo gerų žodžių savininkui.
„Nerandu tinkamų žodžių... Man Jūs visada būsite legenda, nepaprastas žmogus su didžia širdimi, „Leicester City“ klubo siela. Ačiū už viską, nuoširdžiai ilgėsimės Jūsų“, – socialiniame tinkle „Instagram“ rašė J.Vardy.
Sėkmės istorija
Dar 2015 metais „Leicester City“ klubas Anglijos „Premier“ lygoje finišavo 14-as, o 2016 metų gegužės pradžioje tapo Anglijos čempionu. Ši pergalė buvo klubo savininko – tailandiečio milijardieriaus V.Srivaddhanaprabhos – svajonė.
V.Srivaddhanaprabha „Leicester City“ klubą, sumokėjęs 39 mln. JAV dolerių, įsigijo 2010 metais. 39 mln. JAV dolerių suma menka net ir tuo atveju, jei kalbėtume apie vieno futbolininko vertę. Kaip rašė sporto naujienas pranešantis prancūziškasis sofoot.com, sandoris pirmiausia buvo dovana milijardieriaus sūnui Aiyawattui. Taip tėvas siekė atpratinti sūnų nuo kazino, madų šou ir panašių jų gimtojo Bankoko siūlomų linksmybių. Per 130 metų futbolo klubo iš nedidelio Rytų Anglijos miesto istoriją žymių pergalių būta ne tiek ir daug: keli finalai Anglijos lygos taurėje 1960-aisiais ir pergalė kuklesnio lygio varžybose 1990-ųjų pabaigoje.
Prieš tai, kai klubą įsigijo Tailando verslininkas, „Leicester City“ praleido galimybę grįžti į Anglijos „Premier“ lygą, kurioje nežaidė nuo 2004 metų. Klubo skolos viršijo 100 mln. svarų sterlingų. Nepaisant to, V.Srivaddhanaprabha išsyk parodė, kad klubą įsigijo tam, kad pasiektų rimtų tikslų: vadovauti „Leicester City“ pakvietė buvusį Anglijos rinktinės trenerį Sveną-Göraną Erikssoną ir, sumokėjęs 17 mln. svarų, išpirko anksčiau už skolas parduotą namų stadioną. Mieste pasirodęs tailandietis milijardierius 300 tūkst. gyventojų turinčiam Lesteriui tapo dideliu įvykiu. V.Srivaddhanaprabha atskrido privačiu lėktuvu, drauge su juo – ir budistų vienuoliai. Šie prieš varžybas laimino komandą.
„Kai pirmą sykį sutikau Vichai, jis stovėjo apsuptas dešimties vienuolių, aplink nebuvo matyti nė vienos moters, mat vienuolių negalima gundyti. Turint omenyje, kad jis – milijardierius, tai buvo didžiulė staigmena. Tačiau gyvenime jis – paprasčiausias vaikinas, arba paprastas tiek, kiek jis jums pasirodys, turint omeny kontekstą“, — „International Business Times“ pasakojo „stand-up“ žanro komikas iš Lesterio Alexas Hiltonas, devynis 2015-ųjų mėnesius pradirbęs asmeniniu Vichai asistentu.
Spartus startas
Turtus Vichai susikrovė iš bemuitės prekybos: jam priklauso kompanija „King Power“ , Tailando oro uostuose monopolizavusi prekybą neapmuitintomis prekėmis. 2016 metų gegužės pradžioje žurnalas „Forbes“ 61-erių verslininko turtus įvertino 3,1 mlrd. JAV dolerių. Srivaddhanaprabhos („Augančios šlovės šviesa“) vardą 2013 m. vasarį verslininkui suteikė Tailando karalius Rama IX už tai, kad Vichai, investuodamas į „Leicester City“, užsienyje skleidė tailandietišką dvasią.
Iki tol verslininkas buvo žinomas kaip Vichai Raksriaksornas. Jis kilęs iš Tailando kinų, seniausios ir įtakingiausios kinų diasporos užsienyje, bendruomenės. Verslą Vichai pradėjo nuo nedidelės parduotuvės, prekiavusios neapmuitintomis prekėmis Bankoko centre. Ši prekyvietė, Tailando karaliaus garbei pavadinta „King Power“, pradėjo veikti 1989 metais.
Neapmuitintų prekių parduotuvė buvo bendras verslas su Tailando turizmo valdyba. Išplėsti verslą į užsienį Vichai padėjo verslo partneris iš Honkongo Antaresas Chengas, nuo 1984 m. valdantis neapmuitintų prekių parduotuves ant britų kolonijos ir kinų Guangdongo provincijos sienos. 1987 m. „Hong Kong Kai Tak International Airport Duty Free Shop Co.“ konsorciumas, su kuriuo buvo susijęs Chengas, įgijo aštuonerių metų licenciją beimuitei prekybai pagrindiniame Honkongo oro uoste.
Po metų atėjo laikas ir bendriems projektams su Vichai. Praėjus kuriam laikui, 1994 m., verslininkų kompanija „King Power Duty Free“ įgijo teisę koncesijos pagrindais prekiauti sename tarptautiniame Bankoko Don Mueang oro uoste. Antroje 1990-ųjų pusėje Vichai susitelkė į verslo plėtrą Tailande, o Chengo žinioje buvo grupės operacijos Honkonge. „King Power“ įžengė į JAV rinką ir iki 2003 m. buvo vieša, įregistruota Amerikos fondų biržoje. Ji vykdė operacijas Honkonge, Singapūre, Makao ir Kambodžoje.
2003 m. partnerių keliai išsiskyrė: kiekvienas jų ėmė kontroliuoti nuosavą „King Power Group“. Ir jei Vichai plėtojo verslą Tailande, tai Chengas susikoncentravo į Honkongą, operacijas Makao ir partnerystę su Kinijos neapmuitintos prekybos valstybiniu monopolistu ir „China Duty Free Group“. Su pastarąja 2004 m. jis sukūrė bendrą kompaniją „China Power Duty Free Group“.
Per dvejus metus Vichai ir jo partneriai Tailande už 9,2 mln. JAV dolerių išpirko 11 proc. Chengui priklausiusį akcijų paketą. Netrukus po perorganizavimo į privačią kompaniją „King Power“ nutarė nevykdyti operacijų užsienyje.
„Supratome, jog neturime pakankamai pajėgų tam, kad verslą plėtotume ir užsienyje. Jei norime įgyvendinti savo projektą, turime imtis kai kurių žingsnių“, – „Forbes“ yra pasakojęs Vichai.
Dar ir polas
Futbolas buvo ne vienintelė V.Srivaddhanaprabhos aistra: milijardierius niekada neslėpė, kad yra ir polo gerbėjas. Jam priklausė polo klubas „VR Polo Club“.
1998 m. verslininkas įkūrė Tailando polo asociaciją, kuri 2004 m. tapo nacionaline. 2003 m. surengtas pirmasis polo turnyras Karaliaus taurei laimėti.
Turnyre buvo dalyvių iš Singapūro, Indonezijos, Malaizijos, Brunėjaus, Filipinų, Australijos, Dubajaus ir Kinijos. Asociacija remia ir visos Azijos polo čempionatą. Vichai abu sūnūs taip pat aktyviai žaidžia polą ir yra vietos komandų kapitonai.
Valdžios draugas ir priešas
Dėl Azijoje prasidėjusios finansų krizės 1997 m. „King Power“ gyvavimui iškilo pavojus. Dėl nuvertėjusios Tailando valiutos šalies turizmo sektoriuje prasidėjo dvejus metus trukęs nuosmukis. Dėl to „King Power“ neišgalėjo atsiskaityti su užsienio kontrahentais. 1998 m. kompanijos nuostoliai pasiekė 4 mln. JAV dolerių.
Tačiau Vichai nepasidavė. „King Power“ savo parduotuvėse prekių kainas susiejo su JAV doleriu ir ėmė jas kasdien koreguoti, atsižvelgiant į valiutos kursą. Ilgainiui „King Power“ tapo neapmuitintų prekių monopolininke praktiškai visoje šalyje: tokią teisę kompanijai suteikė Thaksino Shinawatros vyriausybė.
Patį Th.Shinawatrą „Amnesty International“ yra pavadinusi „blogiausiu iš žmogaus teisių pažeidėjų“. 2004 m. Vichai kompanija įgijo koncesiją prekiauti ne tik Don Muang oro uoste, bet ir svarbiausių karalystės turistinių kurortų oro uostuose. 2006 m., kai buvo atidarytas naujas sostinės Suvarnabhumi oro uostas, per metus galintis aptarnauti 45 mln. žmonių, Vichai ir čia įkėlė koją. Kitiems rinkos dalyviams kilo įtarimų dėl sandorio teisėtumo, tačiau milijardierius tikino, kad jokios valdininkų protekcijos nesulaukė.
„Mūsų pasiūlymas buvo geresnis, o šiame versle esame jau 18 metų“, – tokius argumentus dėstė Vichai.
„Forbes“ duomeninis, už licenciją prekiauti Suvarnabhumi oro uoste „King Power“ per metus atseikėjo 73 mln. JAV dolerių ir dar 15 proc. nuo pardavimų ir paslaugų, suteiktų keleiviams. Pasikeitus valdžiai naujoji vyriausybė peržiūrėjo ankstesnius sandorius. 2007 m. „Airports of Thailand“ direktorių taryba vienbalsiai nutarė nutraukti ryšius su „King Power“.
Sprendimą taryba aiškino tuo, jog Vichai viešai skelbė mažesnius skaičius apie investicijas. Dėl to verslininkas išvengė privalomo audito. Be to, oro uostų administracija padarė išvadą, kad Vichai viršijo nuomojamą plotą, dėl kurio buvo sutarta dokumentuose. „King Power“ „Airports of Thailand“ padavė ieškinį kompensacijai, kuri siekė 2 mlrd. JAV dolerių.
2007 m. pabaigoje rinkimuose pergalę šventė buvusiam premjerui Th.Shinawatrui artima partija. Netrukus po to „Airports of Thailand“ atlikta naujoji ekspertizė skelbė, kad „King Power“ jokių susitarimų nepažeidė, o incidentas buvo baigtas.