Kaip paslėpti tamsius ratilus po akimis? Kaip užmaskuoti spuogus? „Google“ paieškoje šie klausimai nuo pavasario pateikiami dažniau nei bet kada anksčiau.
Įdomu, kad atsakymų į juos daug dažniau ėmė ieškoti vyrai.
JAV rinkos analizę atliekanti firma „Moz“ apskaičiavo, kad vien balandį „Google“ paieškos, susijusios su vyrų makiažu, išaugo 80 proc., lyginant su praėjusių metų tuo pačiu mėnesiu.
„Per nuotolinę konferenciją negalėjau susikaupti ir klausytis kolegų.
Žiūrėjau į save kompiuterio ekrane ir galvojau: nejaugi visą laiką man aplink akis būna tokie tamsūs ratilai?“ – tokie vyrų svarstymai pasipylė socialiniuose tinkluose.
Rinka bando atliepti augantį poreikių – ką tik dekoratyvinius produktus vyrams pristatė „Chanel“, jau kurį laiką juos kuria JAV kosmetikos galiūnė „Covergirl“.
Keista tai, kad šiais laikais, kai grožio samprata vis platesnė, o lyčių stereotipai griaunami, makiažas vis dar likęs labiausiai moterų ar įžymybių teritorija.
Vyrai, kurie kasdien dažosi – įskaitant tūkstančius eurų bruožams ryškinti išleidžiančius politikus, – tebėra linkę tai nutylėti.
Siūlo dažytis kasdien
Didžiosios parfumerijos kompanijos jau kurį laiką nebeskirsto kvepalų į moteriškus ar vyriškus.
Bet štai kosmetikos priemonių gamintojai šią takoskyrą vis dar brėžia, nors dekoratyvinės kosmetikos priemonės universalios.
Kosmetikos gamintojai pratina vyrus naudoti maskuojamąją pudrą, akių pieštukus, antakių dažus ar lūpų balzamą pristatydami juos pabrėžtinai grubiose pakuotėse, su prierašais „tikras vyriškumas“ ar „sport“.
Tarsi reikėtų įtikinti, kad pudra neužmaskuos vyriškumo arba orientacijos, o lūpų balzamas neva – sportinio įvaizdžio dalis.
Pastaraisiais metais suvokimas, kam yra skirta kosmetika, keičiasi – šią kaitą dar labiau paskatino COVID-19.
„Persibraukti maskuokliu paakius prieš rytinę vaizdo konferenciją tapo normalu. Daugėja vyrų, kurie domisi išvaizda, prisižiūri.
Pastaruoju metu susidomėjimą paskatino ir tai, kad teko daug laiko praleisti namuose. Vieni turėjo daugiau progų išvysti save veidrodyje. Kitus išbandyti kosmetiką galbūt paskatino partnerės“, – vienam Australijos leidiniui kalbėjo interneto kompanijos „Adore Beauty“ veido priežiūros priemonių vadovė Danielle Chee.
„Dabar makiažas nebėra tiktai vienos lyties sfera, – teigia „Dior Make Up“ kūrybos direktorius Peteris Philipsas. – Mūsų vyrai, dirbantys „Dior“, prašo vizažistų labiau pakontūruoti jų veidą ar panaudoti daugiau skaistalų. Prieš penkerius metus nebūčiau to įsivaizdavęs.“
„Ratilai po akimis, išretėję antakiai, paraudusi oda – juk su tuo susiduria ir moterys, ir vyrai, – aiškino mados namų „Chanel“ vizažistas Tyronas Macchausenas. – Vyrai dabar jau supranta, kad jie gali tai pataisyti ir nieko čia gėdinga.
Negana to, paryškinę savo antakius ar barzdas jie suvokia, kad makiažas vyriškumo prideda, o ne jį maskuoja.“
Makiažas – lyg išsilaisvinimas
Rinka nesnaudžia. Štai rugpjūtį „Chanel“ išleido dekoratyvinės kosmetikos liniją išskirtinai vyrams: joje – paakių maskuoklis, akių pieštukas bei „natūralų odos atspalvį atskleidžiantis“ nagų lakas. Visi produktai skirti kasdieniam naudojimui ir bruožams paryškinti: „Tai naujas požiūris į vyro stilių. Ši grožio priemonių linija skirta moderniam vyriškumui pabrėžti. Ji skirta vyrui, žengiančiam koja kojon su savo era.“
Kitos žinomos kosmetikos kompanijos „War Paint for Men“ įkūrėjas Danielis Gray pardavinėja kasdieniam naudojimui skirtas priemones, kurias reklamuoja ir Anglijos futbolininkai.
Britų kompanija skelbia sunaikinsianti stigmą, kad makiažas – išskirtinai moterims.
Beje, įmonės pavadinimas reiškia „kariniai dažai vyrams“ – kitaip tariant, maskuotė.
Būtent karas istoriškai ir atėmė iš vyrų makiažą, pavertė tik moterų reikalu.
Dabar, kai kasdieniai mūšiai vyksta darbo rinkoje, socialiniuose tinkluose, karo maskuotės prireikia kitokios.
Kalifornijos universiteto Los Andžele (UCLA) lyčių studijų profesorė Juliet Williams teigia, kad makiažas suteikia saviraiškos priemonę abiem lytims, išlaisvina: „Paskutinė seksualinė revoliucija vyko 8-ajame XX a. dešimtmetyje. Tada reikalauta, kad moterys turėtų lygias teises kaip ir vyrai.
Naujoji revoliucija susijusi su sudėtinga, kompleksiška lyties samprata ir ji keičia viską aplinkui.“
Dažai – statusui ir scenai
Senovės egiptiečiai išgirdę šių dienų diskusijas nesuprastų, dėl ko šis triukšmas.
Mat senovės Egipte storą juodą akių apvadą nusipiešdavo ir vyrai, ir moterys – tai buvo turto, statuso simbolis.
Vyrai taip pat pasirausvindavo skruostus ir lūpas dažais, pagamintais iš ochros pigmento. Aplink jų akis galėjo būti išvedžiotos ne tik tiesios linijos, bet ir simboliniai piešiniai, ornamentai. O žaliais šešėliais egiptiečiai dažydavosi vokus norėdami pelnyti dievo Ra malonę, atbaidyti ligas.
Romos imperijos laikais vyrai rausvindavo skruostus, pudra šviesindavo odą ir lakuodavo nagus dažais iš kiaulinių taukų ir kraujo. Plinkantys vyrai retėjančią šukuoseną maskuodavo natūraliais dažais.
Šviesi, kone visiškai balta pudra buvo labai populiari Anglijoje, valdant Elžbietai I.
Tuo metu dvariškiai kuo balčiausiai išsitepdavo veidus – storai tartum tinku padengdavo odą. Dėl švino junginių tuometėje pudroje ne vienas jų anksti baigė gyvenimą.
Ne tik puošnius perukus, bet ir makiažą tiesiog dievino Prancūzijos karalius Liudvikas XVI. Perukais prisidengdavo spindinčią plikę, o ant veido piešdavo apgamėlius – to meto grožio simbolį.
Europoje siaučiant karams makiažui nebuvo vietos vyrų gyvenime. Ir tiktai po Antrojo pasaulinio karo situacija pradėjo keistis – bet dažus, pudrą ir kitas priemones tada naudojo filmų aktoriai, o vėliau – ir muzikos žvaigždės.
Atlikėjai Davidas Bowie ir Prince’as puoselėjo sceninį įvaizdį, kuriame trynė ribas tarp moteriškumo ir vyriškumo.
„Aš ne moteris. Aš ne vyras. Aš kažkas, ko jūs niekada nesuprasite“, – dainavo Prince’as.
O Mickas Jaggeris ant scenos naudojo tamsų akių kontūrą ir dažnai būdavo netvarkingai pasidažęs lūpas – tai buvo maišto forma.
7–8-ojo dešimtmečių žvaigždžių makiažas buvo įkvėpimui ir scenai, tačiau atitrūkęs nuo kasdienybės.
Politikai turi paslapčių
Žymiems politikams makiažas tapo kasdienybe vos atsiradus televizijai.
Tačiau jis, žinoma, neturi nieko bendra su glamūrinio roko laikais – paryškinami bruožai, užmaskuojamos raukšlės ir odos netobulumai, patankinama barzda.
Buvęs JAV prezidentas Johnas F.Kennedy buvo profesionaliai padažytas per prezidentinius debatus su Richardu Nixonu – tai buvo pirmieji kandidatų debatai, kuriuos transliavo televizija. J.F.Kennedy buvo tikras, kad jo paryškinti bruožai tikrai prisidėjo prie pergalės prieš „paskubomis pudra apteptą“ respublikonų kandidatą.
Televizija, socialiniai tinklai, reklaminės fotosesijos ir nesibaigiantis dėmesys ištrynė atstumą tarp įžymybių ir gerbėjų, politikų ir rinkėjų. Tie, kurie laikyti per senais, ėmė maskuoti laiko ženklus, tie, kurie laikyti per jaunais, piešėsi griežtesnius bruožus.
Štai Prancūzijos prezidentas Emmanuelis Macronas sukėlė nemenką skandalą, kai paaiškėjo, jog per pirmuosius tris mėnesius poste išleido 26 tūkst. eurų vien makiažui.
Bet jaunatviškas ir kartu solidus įvaizdis – Prancūzijos prezidento koziris.
Moterų grožio paslapčių klausinėja visi. Tuo metu retai išgirsi klausimą populiariam politikui ar įžymiam vyrui: kaip jūs visuomet atrodote taip žvaliai? Kokias kosmetikos priemones naudojate? Jei dažniau nuskambėtų nuoširdus atsakymas, paaiškėtų, jog vyrų makiažas – anokia naujiena.
Makiažas – estetiškam ir išpuoselėtam įvaizdžiui
Vizažistė Justė Žongailaitė „Lietuvos rytui“ pasakojo, kad makiažas įžymiems Lietuvos vyrams – kasdienybė, o visiems kitiems dar kiek neįprastas. Vyrai į vizažistės kėdę sėdasi tokiomis progomis kaip vestuvės, profesionali darbo fotosesija ar svarbūs darbo reikalai.
„Vyriškas grimas turi būti, bet jis labai lengvas, visiškai nematomas, – teigė J.Žongailaitė. – Kai grimuoju vyrus, naudoju makiažo priemones, kurios sumažina prakaitavimo sukeltą blizgėjimą. Parenku tokį makiažo pagrindą, kuris labai lengvas, faktiškai nejaučiamas – vyrams neįprasta ką nors jausti ant odos. Jei reikia, galima ir pamodeliuoti veidą, suteikti stipresnių bruožų – galima paryškinti skruostikaulius, žandikaulio liniją. O jei vyro plaukai praretėję, reikia su blizgesį šalinančia pudra paruošti ir viršugalvį, kad neblizgėtų.“
Pasak profesionalios vizažistės, vyrai, kurie nesifilmuoja, nedirba televizijoje, į makiažą žiūri gana atsargiai, tad jį atliekant – ypač ryškinant bruožus – nereikėtų persistengti: „Vyriškas makiažas paprastesnis, bet taip pat pritaikomas prie individualių poreikių. Pavyzdžiui, pražilę vyrai darbo fotosesijoms paprašo paryškinti barzdą ar antakius.“
„Kiek keista, kai moterys dar klausia, ar jų vyrams per vestuves reikia makiažo ar ne. Jei jau nuotaka su išbaigtu įvaizdžiu, tai ir jaunikis turėtų toks būti. Nes fotografas gali retušuoti veidą nuotraukose, bet filmuotoje vestuvių medžiagoje pasimato, kur paraudę, kur blizga. Geriausia, kad abu būtų visiškai pasiruošę. Dabar net kai kurie vyrai vestuvių svečiai nori makiažo, kad gerai atrodytų nuotraukose. Dažniausiai ateina liudininkai, – pasakojo J.Žongailaitė. – Tiesa, iš užsienio grįžę lietuviai gal kiek laisviau žiūri į šį klausimą. Bet esant progai ar objektyvams, kamerai net neturėtų kilti klausimo, ar vyrui darytis makiažą.“
J.Žongailaitė pasakojo, kad grimas gali būti ir išsigelbėjimas, kai reikia užmaskuoti mėlynes ar sužeidimus: „Pamenu, kaip pernai, likus dviem svaitėms iki vestuvių, jaunoji atsiuntė savo būsimo vyro nuotrauką ir paprašė pagalbos – vyro veidas buvo nusėtas mėlynių, kraujosruvų, nes su dviračiu buvo pakliuvęs į avariją. Pamenu, atėjo vestuvių dieną išsigandęs. Aš kiek įmanoma neutralizavau visas sumušimų spalvas, makiažo priemonėmis užmaskavau sumušimus ir jis buvo toks laimingas – sakė, kad niekada neatrodė gražiau ir vienas vestuvių tostas bus būtinai skirtas vizažistei.“
Profesionalė atkreipia dėmesį, kad vyrų makiažo poreikį padiktuoja ir dabartinės aktualijos: „Kai gyvas konsultacijas ar seminarus pakeičia nuotoliniai, vykstantys vaizdo formatu, vyrai, jei jau dalyvauja juose be minimalaus grimo, tai bent jau reikėtų tvarkingų rūbų, šukuosenos ir barzdos.“