Alana Tsui prieš koronaviruso pandemiją net negalvojo, kad prisijungs prie socialinės vaizdo įrašų dalijimosi platformos „TikTok“.
Menininkė ir nuomonės formuotoja visą dėmesį skyrė socialiniam tinklui „Instagram“.
31-erių moteris, kaip ir daugelis jos draugų, manė, kad šia programėle naudojasi tik vaikai ir paaugliai.
Tačiau koronaviruso pandemija Niujorke privertė A.Tsui gyventi užsidarius namuose, tad ji turėjo daugybę laiko išbandyti ką nors naujo.
„Pamaniau, kad esu įkalinta namuose, nėra ką veikti, o tai atrodė linksma“, – tvirtino moteris, per dieną į „TikTok“ įkelianti po kelis vaizdo įrašus.
A.Tsui nėra vienintelė. Per pastaruosius mėnesius „TikTok“ atsisiuntė šimtai milijonų žmonių visame pasaulyje.
Tai tapo būdu jiems nenuobodžiauti per ilgą karantiną. Daugelis žiūrėdami vaizdo įrašus šioje platformoje gali nors trumpam pamiršti problemas realiame gyvenime.
„TikTok“ pasinaudojo šia proga ir sukūrė žymę #HappyAtHome („Laimingas namuose“). Daugelis jaunų programėlės vartotojų per karantiną skatina net savo tėvus prisijungti prie jų kuriamų vaizdo įrašų.
Tinkle skatinamas ir raminantis turinys. Neseniai buvo vykdoma tiesioginė transliacija iš pandų prieglaudos – ji sulaukė didelio vartotojų susidomėjimo.
Panašu, kad platforma išgyvena pačias geriausias dienas.
Programėlę šių metų pradžioje parsisiuntė bent 315 mln. vartotojų. Bendras atsisiuntimų skaičius šiuo metu siekia jau 2 mlrd.
Šis skaičius per pastaruosius 15 mėnesių padvigubėjo.
Pandemija daugelyje šalių aprimo, tačiau žmonės išmaniuosiuose telefonuose toliau naršo „TikTok“ programėlėje.
Tačiau šis socialinis tinklas pastaruoju metu neišvengė ir prieštaringai vertinamų skandalų.
Prognozuoja augimą
„TikTok“ renkasi vis daugiau nuomonės formuotojų. 300 tūkst. sekėjų „Instagram“ ir 1,1 mln. prenumeratorių „YouTube“ turinti Taylor Richard tik viena iš jų.
Platformos kūrėjai nuomonės formuotoją į savo tinklą bandė prisivilioti dar praėjusiais metais, tačiau 15 sekundžių vaizdo įrašai ją sužavėjo tik pastaruoju metu.
„Prie tinklo jungiasi tiek mano kartos, tiek vyresni žmonės. Daugelis vaizdo įrašuose naudojamos muzikos yra mano kartos klausomos dainos“, – pasakojo T.Richard.
Per mėnesį nuo prisijungimo nuomonės formuotoja sulaukė 15 tūkst. sekėjų.
„TikTok“ dabar jai siunčia populiarių naudojamų grotažymių sąrašus ir duoda populiarių vaizdo įrašų pavyzdžių, kad moteris pati sukurtų ką nors panašaus.
„TikTok“ savininkams Kinijos kompanijai „ByteDance“ rekordiškai augantis naujų vartotojų skaičius yra didžiulė sėkmė. Ši programėlė – vienintelis kinų kūrybos vaisius, kuris populiarumo sulaukė visame pasaulyje.
Niekas neabejoja, kad ši platforma ateityje dar labiau augs. Į ją jau dabar krypsta ne tik paprastų žmonių, bet ir naujų reklamos vietų ieškančių verslininkų akys.
Pajamos sparčiai didėja
„ByteDance“ sukurtos mobiliosios programėlės per pirmąjį šių metų ketvirtį uždirbo 157 mln. dolerių (beveik 145 mln. eurų).
Didžioji dalis pajamų atėjo iš Kinijos rinkos, bet augimo rodikliai rodo, kad vis daugiau pajamų atkeliauja ir iš kitų pasaulio vietų.
Palyginti su pirmuoju praėjusių metų ketvirčiu, kompanijos pajamos išaugo 423 proc., o lyginant su praėjusių metų ketvirtu ketvirčiu, fiksuojamas 50 proc. augimas.
Vien Kinijos vidaus rinkoje skirtoje naudoti „TikTok“ analogiškoje programėlėje „Douyin“ vartotojai pastaruoju metu per savaitę praleidžia 3 mlrd. valandų, 130 proc. daugiau nei savaitinis 2019-ųjų vidurkis.
Kinijoje tiesioginės transliacijos tokiose platformose yra itin populiarios. Nuomonės formuotojai dažnai taip užsidirba arbatpinigių už turinio kūrimą.
„Kinijos rinkoje paplitusiose programėlėse populiaru smulkiomis sumomis paremti kūrėjus“, – tvirtino kompanijoms šalies rinkoje įsitvirtinti padedanti „Nanjing Marketing Group“ pardavimų vadovė Wiktoria Marszalek.
Pavyzdžiui „Douyin“ vartotojai gali pirkti virtualias spurgas arba širdeles ir jas dovanoti įvairiems kūrėjams. Taip uždirba tiek jie, tiek pati platforma.
Tačiau didžiausia „ByteDance“ pajamų dalį tebesudaro reklama.
Praėjusiais metais kompanija vien iš reklamos uždirbo 140 mlrd. juanių (18,3 mlrd. eurų). Daugumoje kategorijų įmonė aplenkė kitas platformas, tokias kaip „Tencent“ arba „Baidu“, ir tapo populiariausia reklamos platforma. Rinkodaros ekspertai tvirtina, kad „TikTok“ savo vartotojų apsilankymus monetizuoti pavyksta taip pat puikiai, kaip ir geriausioms pramogas siūlančioms programėlėms.
Lyginant nežaidimų programėles, pasauliniu mastu „TikTok“ pagal pajamas nusileidžia tik pažinčių programėlei „Tinder“ ir vaizdo įrašų milžinei „YouTube“.
„TikTok“ lenkia tokius milžinus kaip „Netflix“ ir „Disney+“, – tvirtino analitikas Randy Nelsonas.
Vilioja nemokama reklama
„TikTok“ dar tik pradėjusi monetizacijos reklamos būdu procesą, todėl iki šiol nesulaukė tokios netikėtos sėkmės kaip „Douyin“.
Tačiau „Douyin“ pateikia užuominų, kaip „TikTok“ tikisi pasekti analogiškos Kinijos programėlės finansine sėkme.
Pavyzdžiui, pernai „TikTok“ tiesioginę transliaciją padarė prieinamą vartotojams, bet ribotam sekėjų skaičiui. Bet neaišku, kaip tai pasiteisins už Kinijos ribų.
„Vakariečiai nėra įpratę prie kinų tiesioginės transliacijos stiliaus, kai nuomonės formuotojai valandų valandas kalba apie prekes.
Kinijoje jie tiesiog pardavinėja, pardavinėja, pardavinėja“, – aiškino W.Marszalek.
Virtualių pinigų mokėjimas turinio kūrėjams socialinėje žiniasklaidoje irgi nėra įprasta praktika Vakaruose – „Facebook“ turi integruotą valiutą, kuria vartotojai gali paremti turinio kūrėjus, bet, R.Nelsono teigimu, ji niekada nesulaukė didesnio dėmesio.
Kaip ir daugelis kitų socialinės žiniasklaidos kompanijų, „TikTok“ tikisi, kad koronavirusas padarys įtaką reklamos pajamoms Jungtinėse Amerikos Valstijose, Europoje ir kitose rinkose, kuriose veikia programėlė.
Pandemijos pradžioje programėlėje buvo pradėti dovanoti reklamos kreditai sveikatos organizacijoms – taip tikėtasi paskatinti naujienų apie pandemiją skelbimą šiame tinkle.
Programėlės atstovai šiuo metu daugiau nemokamos reklamos vietų skiria vėl darbą pradedantiems restoranams ir įvairioms įmonėms.
O kai įmonės vėl ims leisti pinigus, tokie vartotojai kaip A.Tsui lažinasi, kad „TikTok“ bus ta vieta, kur pasipils pinigai.
Tik smurtas ir diskriminacija?
Tačiau per karantiną „TikTok“ neišvengė ir prieštaringai vertinamų situacijų. Daugiausia kritikos programėlės kūrėjai sulaukė iš Indijos.
Ši šalis sudarė didžiausią programėlės vartotojų auditoriją. Indijoje skaičiuojama per 611 mln. „TikTok“ atsisiuntimų.
Bet programėlė šalyje paskatino ne vieną skandalą. Dėl įrašų šioje platformoje kilo susirėmimų tarp skirtingų kastų, religinių ir socialinių grupių atstovų.
Grupės viena kitą kaltino rasizmu, seksizmu ir kitokiomis diskriminacijos formomis. Vaizdo įrašų platformoje keli vartotojai dalijosi įrašais, kuriuose smurtaujama prieš moteris, gyvūnus, skleidžiama nepatikrinta informacija apie pandemiją.
Galiausiai į „TikTok“ buvo įkelti vaizdo įrašai, susiję su pornografija ir pedofilija.
Platformos kūrėjai problemas pašalindavo vos joms atsiradus, bet programėlė šalyje buvo dviem savaitėms uždrausta.
Kritikai „Google“ programėlių parsisiuntimo platformoje pradėjo masiškai vertinti „TikTok“ viena žvaigždute iš penkių. Vos per dieną programėlės reitingas nukrito nuo 4,5 iki 1,3 žvaigždutės.
„TikTok“ atstovai neigiamus vertinimus pašalino ir tvirtina sutvarkę visas sritis, kuriose ateityje galėtų kilti problemų.
Indijos vyriausybė šią savaitę paskelbė, kad galutinai uždraudžia savo šalyje parsisiųsti „TikTok“ ir dar 58 kinų kurtas programėles. Šis sprendimas yra susijęs su tarp abiejų šalių pastauoju metu tvyrančia įtampa.
Ateityje tai tikrai lems mažesnius reklamos užsakymus.
Kritikos sulaukė ir iš kitų šalių
Šią savaitę „TikTok“ sulaukė kritikos ir iš kitų valstybių.
Pačios programėlės atstovai paskelbė, kad stabdo veiklą Honkonge, nes tinkle skelbiamais vaizdo įrašais gali pasinaudoti Kinijos valdžia. Pekinas pagal naująjį Honkongo saugumo įstatymą gali mieste suimti visus komunistinio režimo kritikus.
Į tai netrukus sureagavo Jungtinės Valstijos.
Valstybės sekretorius Mike'as Pompeo pareiškė, kad yra svarstoma šalyje uždrausti „TikTok“ veiklą, nes įtariama, kad Pekinas gali šnipinėti programėlės vartotojus.
Programėlė populiarėja ir tarp lietuvių
Vaizdo įrašus į „TikTok“ kelia dauguma pasaulio žvaigždžių. Čia galima sutikti aktorius Bruce’ą Willisą, Willą Smithą, Dwayne’ą Johnsoną, muzikantus Edą Sheeraną, Seleną Gomez, Jasoną Derulo ir kitus.
Per pandemiją „TikTok“ išpopuliarėjo ir Lietuvoje. Vaizdo įrašus šioje platformoje kuria nuomonės formuotoja Karolina Meschino, aktorius Mantas Stonkus. Aktyviai įspūdingiausiais praėjusių rungtynių kadrais dalijasi Kauno „Žalgirio“ krepšinio klubo atstovai.
Neseniai pasaulyje plačiai nuskambėjo viena istorija – kurdami vaizdo įrašą paaugliai surado lavoną. Keli jaunuoliai birželio 19 d. viename Siatlo paplūdimyje ant akmenų pastebėjo lagaminą. Jie nusileido žemiau patikrinti, kas yra jo viduje. Vos pravėrus lagaminą pasklido baisus dvokas, o viduje buvo juodas maišas. Į paplūdimį greitai buvo iškviesta policija.
Pareigūnai aptvėrė įvykio vietą. Dar vieną plaukiojantį maišą jie rado vandenyje. Visuose maišuose buvo žmogaus palaikai. Lavono tapatybė dar nėra nustatyta, tačiau paauglių sukurtas vaizdo įrašas sparčiai išpopuliarėjo tinkle. Jis buvo peržiūrėtas daugiau kaip 21,6 mln. kartų ir sulaukė 4,3 mln. vartotojų teigiamos reakcijos.
Parengta pagal CNN, „Times of India“ inf.