Nuo 2013-ųjų vaizdo įrašų platformoje „YouTube“ daugiausia prenumeratorių turėjo interneto karalius iš Švedijos „PewDiePie“. Jis uždirbo milijonus surinkęs daugiau nei 90 mln. prenumeratorių, žiūrinčių aštrius, juokingus, o kartais ir prieštaringus klipus. Juose jis žaidžia ir komentuoja vaizdo žaidimus.
Tačiau vasario 22-ąją 29 metų „PewDiePie“ – tikrasis vardas Felixas Kjellbergas – pirmąkart aplenkė Indijos muzikos ir filmų kompanija „T-Series“. Pradžioje trumpam, vos aštuonioms minutėms. Paskui lyderis vis keitėsi.
Vieni kitus užgaulioja
Šie du kanalai kasdien kvėpuoja vienas kitam į nugarą, o pelninga dvikova dėl daugiausia prenumeratorių turinčio „YouTube“ kanalo vardo aptarinėjama visame pasaulyje.
Vienas „YouTube“ žiūrovas net paklojo milijoną dolerių ir Niujorko Taimso aikštėje nupirko didžiulę reklamą, kurioje ragino gerbėjus išsaugoti pirmąją vietą „PewDiePie“.
Švedas pats išprovokavo indus, kai spalį išleido vaizdo klipą, kuriame repuoja apie „T-Series“ ir Indiją, pavadintą „Bitch Lasagna“ (pavadinimas kilo dėl vieno indo darkytos anglų kalbos virtualiai peršantis).
„Kai baigsime, „T-Series“ visai nebeliks“, – pareiškė „PewDiePie“, o daugybė populiarių Indijos „YouTube“ žvaigždžių pažėrė jam atsakymų repuodami.
Kova verda toliau, tačiau realybė tokia, kad laimėtojas gali būti vienintelis – Indija. Daugiau nei 500 milijonų indų naudojasi internetu. Tai yra antroji pagal dydį rinka pasaulyje po Kinijos.
Per metus nuo 2016 iki 2017 metų interneto vartotojų skaičius Indijoje išaugo 11 proc. Tai buvo korporacinio eksperimento pasekmė: turtingiausias indas Mukeshas Ambani nemokamai skleidė internetą ten, kur anksčiau jis nebuvo lengvai prieinamas, o vėliau pradėjo jį labai nebrangiai pardavinėti.
Investuoja į indišką turinį
Kiekvieną mėnesį mažiausiai 245 milijonai indų žiūri „YouTube“ savo telefonuose – ūkiuose ir gamyklose, autobusuose ir traukiniuose, namuose ir viešbučių kambariuose.
Indijos pamišimas dėl vaizdo turinio sudrebino pramogų pasaulį. Šalies interneto vaizdo įrašų rinka vertinama daugiau kaip 700 mln. JAV dolerių (625 mln. eurų). Ji formuoja turinį ir įkainius tiek vietinėse, tiek pasaulinėse įmonėse.
Filmų portalas „Netflix“ Indijoje turi apie 2 mln. žiūrovų ir į indišką turinį investuoja daugiau nei bet kur už JAV ribų.
Kita filmų peržiūrų platforma „Amazon Prime“ Amerikoje žiūrovui per metus kainuoja 119 JAV dolerių (106 eurus), o Indijoje – tik 14,50 JAV dolerio (13 eurų).
Aukcionuose dėl kriketo varžybų interneto transliacijų vartosi milijonai dolerių, užsakyta sukurti dešimtys naujų serialų, skirtų komedijas dievinančiai Indijai.
„T-Series“ yra viena kompanijų, kuri efektyviausiai pasinaudojo šia interneto populiarumo banga.
1983-iaisiais ji buvo įkurta kaip įrašų studija, kuri specializavosi kuriant indišką muziką filmams, bet vėliau išsiplėtė į filmų gamybą.
Populiarūs net matematikai
Indijos jaunimui „YouTube“ yra tapęs interneto sinonimu. Kaimuose, kur nėra kino teatrų, žmonės per naktis žiūri juokingus ar erotinius klipus išnaudodami paskutinį nebrangių duomenų lašą.
Jie šiuo kanalu naudojasi ieškodami atsakymų į klausimus, draugų ar mokydamiesi ko nors naujo.
Vietovėse, kur mokyklose trūksta mokytojų, mokiniai įsijungia „YouTube“ kanalus, kuriuose dėstoma reikalinga mokymo programa.
Tikra tiesa, kad dėl populiarumo su dainininkais ir savarankiškai dirbančiais tinklaraštininkais kaunasi matematikos ir fizikos instruktoriai.
Visoje Indijoje jauni žmonės kuria mobiliąsias programėles, kai kurie naudoja „Facebook“ ir „WhatsApp“ reklamuodami ir parduodami namų gamybos produktus – nuo palaidinių iki marinuotų agurkų.
Kai kurie gamina vaizdo klipus tiktai tam, kad užsidirbtų būdami įtakdariais. Kai kurie tai daro labai gerai.
Pasak „YouTube“ atstovo Maro Lefkowitzo, daugiau nei 300 turinio kūrėjų Indijoje turi daugiau nei milijoną prenumeratorių. 2014-aisiais tokių buvo tik 16.
„Augimas Indijoje buvo kosminis“, – jo citatą pernai spausdino „Economic Times“.
Plėšė marškinius ir bučiavo
Sulaukęs vos 19 metų Ajey Nagaras yra tarp penkių populiariausių Indijos „YouTube“ kūrėjų. Savo kanale jis žinomas kaip „CarryMinati“.
Savo pirmąjį vaizdo įrašą jis įkėlė būdamas dešimties.
Dabar jis turi daugiau nei šešis milijonus sekėjų ir uždirba „tiesiogiai transliuodamas, žaisdamas videožaidimus, šaipydamasis iš kitų ir vaidindamas komiškas scenas“.
A.Nagaras dirba savo namo viršutiniame aukšte. Jo komandoje yra tik trys žmonės, vadovaujantys skaitmeninei plėtrai, turiniui ir verslui. Per mėnesį jie išleidžia aštuonis vaizdo įrašus.
Nors Indijos „YouTube“ žvaigždės nenoriai kalba apie pinigus, yra žinoma, kad geriausi tinklaraštininkai vien iš to, kad paremia tam tikrus prekės ženklus, per mėnesį gali uždirbti milijoną rupijų (12,7 tūkst. eurų).
A.Nagaras tapo toks atpažįstamas, kad retai gali palikti namus.
„Neseniai jis nuvažiavo į prekybos centrą. Vienas gerbėjas nuplėšė jam marškinius, kitas trenkė man, kažkas jį pabučiavo į skruostą“, – pasakojo už verslą atsakingas 24 metų Anirudhas Nagpalas.
Perspėjo, kad valdys Indija
Vienas populiariausių „CarryMinati“ klipų – minėtos „Bitch Lasagna“ atsakomasis „diss track“ įrašas.
„Manęs to prašė tiek daug žmonių. Šimtai tūkstančių“, – „Financial Times“ pasakojo A.Nagaras.
Jis nusprendė atsakyti. Klipe „Bye PewDiePie“ jis repuoja: „Visas pasaulis nusistatęs prieš šią šalį. Kiek jūs dar kabinėsitės prie mūsų trūkumų?“
Klipe jis įkūnijo įvairias situacijas, parodančias jo kietumą, – nuo belaisvio kankinimo elektrošoku iki šuns glostymo pasiguldžius jį ant kelių.
Tai buvo nufilmuota Faridabade – industriniame mieste į pietus nuo Delio, kur A.Nagaras gyvena su šeima.
Vaizdo klipe jis kalba visiems tiems „su mėlynomis akimis ir šviesiais plaukais“, kad „vieną dieną Indija valdys pasaulį“.
Visa tai – aiškus atsakas į „PewDiePie“ šaipymąsi ir į indų užgauliojimus, skleidžiamus švedo gerbėjų.
Gruodį švedas F.Kjellbergas pripažino, kad kai kurie gerbėjų komentarai buvo „tikrai neskoningi ir nereikalingi“. Jis paragino visus aukoti pinigus vienai Indijos labdaros organizacijai.
Kova sudomino ir politikus
Kai „T-Series“ vadovas Bhushanas Kumaras pastarąjį kartą tikrino, populiariausi žodžiai „Google India“ paieškoje buvo „T-Series“ prieš „PewDiePie“.
Kovo 21-ąją indiškas kanalas vos vos lenkė švedą – 90 mln. 515 tūkst. prenumeratorių ir 90 mln. 484 tūkst. 655 prenumeratoriai. Gegužės pradžioje „T-Series“ turi 97 mln. 496 tūkst sekėjų, o „PewDiePie“ – 95 mln. 493 tūkst.
Keturiasdešimtmetis B.Kumaras pripažino, kad jo kompanija pirmauja dėl indų „patriotizmo“.
Verdant kovai jis sulaukė daug solidarumo žinučių iš draugų ir linkinčiųjų gero, daugybė iš jų – didžiausios Bolivudo žvaigždės.
Susidomėjo net politikai. „T-Series“ vadovas sulaukė skambučių, politikai jį gyrė „už gerą darbą savo šaliai, kuriuo Indija gali didžiuotis“.
B.Kumaras džiaugėsi šitokiu „T-Series“ pakilimu: „Anksčiau užsienyje mus sekė tik išvykę indai, o dabar – ir kiti.
Dėl to plačiau pasaulyje išgirsta apie „T-Series“. Geras jausmas. Galų gale visi mes didžiuojamės būdami indai.“
Rado vyresniąją seserį
Kita Indijos „YouTube“ žvaigždė Anisha Dixit savo pirmąjį klipą 2013-aisiais vadina keistu.
Po to, kai jai nepavyko prasimušti į Bolivudą, mergina važiavo Bombėjaus rikša ir jai kilo mintis.
„Kasdien apžiūrėdavau rikšų stoteles ieškodama spalvingų, sumokėdavau savininkui šimtą rupijų (kiek daugiau nei eurą), kad jis leistų įsėsti ir filmuoti viduje.
Filmavausi darydama įvairiausius dalykus, tarkime, komentuodavau naujus filmus“, – „Financial Times“ pasakojo A.Dixit, „YouTube“ žinoma kaip „Rickshawali“.
Jos kanalą prenumeruoja jau 2 milijonai žmonių, o populiariausias jos sukurtas vaizdo įrašas peržiūrėtas 12,4 milijono kartų.
„Man patinka, kad pritraukiau tokią auditoriją, o man net nereikia eiti į jokias atrankas“, – sakė mergina.
Jos vaizdo klipai su šypsena parodo jaunų miesto merginų kasdienybę. Tai yra auditorija, kuriai Indijoje skiriama mažiau dėmesio. A.Dixit didžiuojasi, kad 80 proc. jos žiūrovų yra moterys.
„Indijos filmuose ir televizijose nėra tikroviško Indijos moterų gyvenimo vaizdavimo. Taigi tokie balsai kaip mano tampa artimi, – sakė indė. – Kalbi tiesiai į objektyvą. Joms atrodo, kad kalbi akis į akį.
Jos mano, kad esi viena iš jų, tave laiko drauge.
Daugelis mane vadina „didi“, o tai reiškia „vyresnė sesuo“. Viskas, ką sakau, priimama rimtai. Jaučiu atsakomybę.“
Ieško receptų, kaip praturtėti
Didžiausią įtaką jaunų žmonių gyvenimui internetas daro Indijos regionuose. Ten jie „YouTube“ ieško ne tik muzikos ir humoro klipų, bet ir patarimų, kaip išbristi iš nepritekliaus.
2012-aisiais savo „YouTube“ kanalą sukūrė motyvacinių kalbų ekspertas Himeeshas Madaanas.
31-erių indas karjerą pradėjo dirbdamas bilietų pardavėju vienose avialinijose, o vėliau pradėjo mokyti kitus darbuotojus.
„Žmonės tave vertins, nekęs, žmonės tave supurtys, palauš, bet tik tu save sukursi“, – griaudint plojimams sako H.Madaanas viename savo klipų, sulaukusiame daugiausia peržiūrų.
„Norėjau kažkokiu būdu padėti žmonėms, kurie negyvena didmiesčiuose. Pradėjau su jais kalbėti hindi kalba“, – sakė H.Madaanas.
Dabar jo kanalas turi daugiau nei 3,5 milijono prenumeratorių mažyčiuose Šiaurės Indijos miestuose. Dauguma klipų pavadinti viliojamai, pavyzdžiui, „Kaip tapti turtingam“. Kai kurie sulaukė 12 milijonų peržiūrų.
„80 procentų mano žiūrovų yra 18–35 metų. Dauguma – vyrai. Jie studijuoja, dirba arba ieško galimybių. Jie nepriklauso aukštesnes pajamas gaunančiųjų klasei. Galima sakyti, kad jie yra piramidės apačioje“, – sakė H.Madaanas.
Indijoje vis mažėja galimybių kilti – pernai nedarbo lygis išaugo iki aukščiausio per 45 metus.
Vis daugiau žmonių imasi stebuklingų sprendimų, kokius siūlo H.Madaanas, užpildantis beribę Indijos motyvacinių kalbų rinką.
Nors tie žmonės turi nedaug šansų, tai nereiškia, kad jie neieškos įkvepiančio turinio.
Beveik pusė milijono peržiūrėjo H.Madaano klipą viską pasakančiu pavadinimu „Kaip uždirbti pinigų iš „YouTube“.
Parengta pagal „Financial Times“.