„Kai buvau dar vaikas, pasibaigus Padėkos dienos vakarienei mano mama neidavo miegoti. Parduotuvės būdavo atidaromos ketvirtą ar penktą valandą ryto, bet kartais ji su savo mama ir seserimis eilėse stovėdavo nuo pat vidurnakčio“, – prisiminimais su „Lietuvos rytu“ dalijosi amerikietis 38 metų Lorenas Smithas.
„Juodasis penktadienis“ JAV visada būna iškart po Padėkos dienos, kuri tradiciškai švenčiama ketvirtą lapkričio ketvirtadienį. Tai masinio apsipirkimo diena ir oficiali kalėdinio pirkinių sezono pradžia.
„Laikraštį, kuriame buvo skelbiamos „Juodojo penktadienio“ nuolaidos, visada gaudavome jau ketvirtadienį, – dienraščiui pasakojo Konektikuto valstijoje medicinos seserimi dirbanti Patricia Harvey. – Tad kai auginome vaikus, suvalgę Padėkos dienos vakarienę visada imdavome planuoti penktadienio pirkinius.“
Pradžia – XIX amžiuje
Pirmą kartą „Juodasis penktadienis“ buvo paminėtas dar XIX a., kai godūs Volstrito verslininkai supirko didžiulius aukso kiekius, kad galėtų išpūsti jo kainą.
Tačiau šis dirbtinis burbulas subliūško ir 1869 m. rugsėjo 24 dieną, penktadienį, JAV tai sukėlė finansinę krizę.
Nuo tada neigiama gaida nuspalvintas terminas „Juodasis penktadienis“ lydėjo amerikiečius dar ne vieną dešimtmetį. JAV verslininkai kasmet skundėsi, kad penktadienį po Padėkos dienos visi darbuotojai apsimeta sergantys ir nepasirodo darbe.
1950 metais Filadelfijos valstijos policininkai taip praminė dieną po šventės, kai būriai triukšmingų turistų užplūsdavo gatves.
Galiausiai 1980 metais „Juodasis penktadienis“ įgavo šiuolaikinį atspalvį.
„Tą dieną į prekybininkų kišenes ima plūsti pelnas, sekretoriai žurnaluose iš raudonosios blankų pildymo zonos pereina į juodąją“, – aiškino 25 metų „Microsoft“ darbuotojas Alvinas Tsou.
Geidžia elektronikos prekių
Nors „Juodasis penktadienis“ yra būtent kalėdinio sezono pradžia, dažniausiai amerikiečiai perka įvairiausius elektroninius įrenginius ir buitinę techniką savo namams. Žmonės nuo lentynų vakar daugiausia šlavė televizorius, žaidimų konsoles ir garso sistemas.
„Daugelis tą dieną perka elektroninius prietaisus“, – nė akimirkos nedvejojęs sakė A.Tsou.
„Jei dalyvauju „Juodojo penktadienio“ išpardavimuose, dažniausiai tikiuosi įsigyti ką nors tokio, kas paprastą dieną kainuoja labai daug. Pavyzdžiui, nešiojamąjį kompiuterį ar buitinės technikos.
Aš turiu pažįstamų, kurie visus metus laukia šios dienos išpardavimų“, – sakė padavėju prabangiame restorane dirbantis L.Smithas.
Dvi dukras auginantis vyriškis teigė, jog anksčiau „Juodasis penktadienis“ jo per daug nedomino, tačiau sukūrus šeimą galimybė sutaupyti tapo daug patrauklesnė.
Per šių metų išpardavimus jis įsigijo naują dujinę viryklę.
Daug nereikalingų pirkinių
„Juodąjį penktadienį“ nuolaidos būna išties įspūdingos. Prabangūs elektroniniai prietaisai dažnai kainuoja net keliais šimtais dolerių pigiau, tačiau žmonės ne visada sutaupo.
„Praėjusiais metais į „Best Buy“ parduotuvę nuėjau tik pasižvalgyti, pasidomėti, kokios nuolaidos, pirkti nieko neketinau.
Tačiau kai pamačiau, kad ant lentynos liko tiktai viena „PlayStation 4“ konsolė ir jai taikoma šimto dolerių nuolaida, nesusilaikiau ir kaipmat ją pagriebiau“, – apie gundančias nuolaidas pasakojo A.Tsou.
Vaikinas tvirtino, kad tą dieną galima rasti išties labai gerų pasiūlymų, tačiau jų gausa skatina vartotojiškumą. Žmonės dažnai į namus parsineša visiškai nereikalingų prekių.
L.Smithas taip pat prisipažino, kad dažniausiai pirkinių neplanuoja, renkasi juos pagautas impulso.
Apgaulingai pigios prekės
Bet ne visos kainos šią dieną iš tiesų yra tokios geros, kaip atrodo, o pirkėjai turi išlikti budrūs.
„Per „Juodąjį penktadienį“ parduotuvės dažnai bando išparduoti įvairius pasenusius ar nekokybiškus modelius, siūlo juos už labai žemas kainas, tačiau galiausiai vis tiek iš to pasipelno“, – teigė A.Tsou.
Sutaupyti siekiantys JAV gyventojai gali apsigauti ne tik nusipirkę senstelėjusį modelį.
Leidinys „The Forbes“ perspėja, kad kai kurios žinomos elektronikos įmonės, tokios kaip „Sony“ arba „Samsung“, būtent „Juodajam penktadieniui“ pagamina pigesnių, prastesnės kokybės televizorių.
Iš pažiūros šios prekės atrodo labai patraukliai ir niekuo nesiskiria nuo įprastų modelių, o žema kaina itin traukia akį. Tačiau po blizgančia išore slepiasi pigios detalės.
Šio masinio apsipirkimo metu pasipelnyti siekia ne tiktai žinomi gamintojai. Kasmet būtent šią dieną JAV parduotuvėse išdygsta daugybė televizorių su nežinomų gamintojų vardais.
„Skaičiau, kad Kinijos gamintojai „Juodajam penktadieniui“ televizorius surenka iš įvairių nepanaudotų bei pigių detalių, o tada juos išsiunčia į Ameriką“, – su pasipiktinimu pasakojo studentas Jonathanas.
Kaltina vertybių stoka
Vis dėlto toks masinis pamišimas šventiniu laikotarpiu dėl pigių prekių ne visiems amerikiečiams kelia teigiamas emocijas.
„Manau, pati „Juodojo penktadienio“ idėja yra tiesiog pasibjaurėtina. Jis atskleidžia visas blogąsias vartotojų visuomenės savybes, – pykčio neslėpė 24-erių Molly Brunnenkant. – Dabar kai kuriose parduotuvėse išpardavimai prasideda jau per Padėkos dieną.
Argi ne ironiška, kad žmonės skuba užbaigti vakarienę ir lekia į parduotuves ieškoti nuolaidų būtent tą dieną, kai turėtume džiaugtis šeima, draugais ir tuo, ką gyvenimas mums suteikia?“
Tris vaikus užauginusi P.Harvey mėgsta apsipirkti per „Juodąjį penktadienį“, bet ir ji abejoja, ar pėdinti į parduotuves per pačią šventę yra geras sumanymas.
„Nežinau, ar pritariu tam, kad parduotuvės rengia išpardavimus jau ketvirtadienį“, – sakė moteris.
JAV „Juodasis penktadienis“ pasaulinio dėmesio sulaukė ne tik dėl šių moralinių prieštaravimų, bet ir dėl incidentų, kurie kasmet lydi šią dieną.
Skausmingi incidentai prasidėjo 2006 metais. Naujienų portalas „History“ rašo, kad tais metais 15 tūkst. pašėlusių klientų taranavo prekybos centrą Jutos valstijoje ir verždamiesi pro barikadas sužeidė apsauginius ir darbuotojus.
Neramumai neaplenkė ir kitų valstijų. Valandų valandas eilėse stovėję Virdžinijos gyventojai paleido į darbą kumščius.
Dešimt žmonių buvo sužeista ir Kalifornijos prekybos centre.
O 2013 m. JAV gyventojus sukrėtė ir pirmoji mirtis, kai šimtai nuolaidų medžiotojų negyvai sutrypė prekybos centro „Wallmart“ darbuotoją.
Bėgant metams masinių apsipirkimų sūkuryje žuvo jau 10 žmonių, o net 111 buvo sužeista.
„Mačiau šiuos incidentus per žinias daugybę kartų.
Iš pokalbių su kitais žmonėmis galiu spręsti, kad pirkėjai dažniausiai būna šiurkštūs, braunasi prie prekių su nuolaidomis lyg pakvaišę“, – teigė M.Brunnenkant.
„Incidentai, kurie nutinka per „Juodąjį penktadienį“, tiesiog pasibaisėtini. Jie atskleidžia didžiausias žmonijos ydas, o parduotuvių tinklai aktyviai skatina tokį elgesį“, – liūdnai pritarė A.Tsou.
Šiai metais „Juodasis penktadienis“ taip pat neapsiėjo be incidentų. Viename Naujojo Džersio valstijoje esančiame prekybos centre buvo sužeistas vienas žmogus.
Prekėmis nepasidalinęs lankytojas paleido šūvį į kito žmogaus riešą.
Parduotuvėje – su šeima
Paklausus, koks įvykis „Juodojo penktadienio“ metu jam tapo įsimintiniausias, L.Smithas pasakojo, kad prieš kelerius metus jis dirbo juvelyrikos parduotuvėje.
„Į parduotuvę atėjęs vyras man pasakojo, kad jis visą naktį praleido prekybos centruose ir jau nupirko visiems Kalėdų dovanas. Jam tereikėjo išrinkti merginai sužadėtuvių žiedą. Mes kelias valandas atsakingai rinkome žiedą, kol galiausiai jis su pergalinga šypsena išžygiavo pro duris.
Bet po kelių minučių vyras parlėkė baisiai išbalęs. Pasirodo, kol jis rinko žiedą, kažkas iš jo automobilio pavogė visas dovanas“, – neįprastą įvykį prisiminė vyriškis.
Tačiau P.Harvey tikino, kad televizija dažniausiai parodo tiktai blogąją pusę, o neigiami įvykiai nėra tokie dažni.
Moteris teigė, kad per išpardavimus parduotuvėse žmonės laiką leidžia su šeima, be to, dažnai sutinka seniai matytų pažįstamų.
„Tai labai sociali veikla. Dažnai sutinku draugų ir kaimynų, kurių nemačiau jau ilgą laiką. Žmonės vieni su kitais maloniai šnekučiuojasi ir dalijasi įspūdžiais. O mes su šeima elgiamės tarsi komanda – vienas stovi eilėje, kitas bėga parnešti prekių iš toliau esančių skyrių“, – su šypsena kalbėjo moteris.
„Man jokių muštynių savo akimis matyti neteko, tačiau esu girdėjęs pažįstamų istorijas. Vis dėlto žmonės dažniausiai būna draugiški, malonūs ir puikiai nusiteikę“, – amerikietišką tradiciją gynė ir L.Smithas.
Nuolaidos ilgai nesibaigia
Įsitvirtinus „Juodajam penktadieniui“ atsirado ir šios tradicijos atšakų. Daugelis pirkėjų po Padėkos dienos lekia į didžiuosius prekybos tinklus, tad privatūs verslai klientų dėmesiui patraukti sukūrė naują tradiciją – „Privataus verslo šeštadienį“.
„Šią dieną nedidelės jaukios parduotuvės Noanko miestelyje žmones vilioja ne tik nuolaidomis, bet ir sūriu, įvairiausiais skanėstais“, – pasakojo P.Harvey.
Bet tai – dar ne viskas. JAV gyventojai gali leisti sau lengviau atsipūsti tik sekmadienį, o jau pirmadienį prasideda nauja akcijų lavina – „Kibernetinis pirmadienis“.
Daug jaunų amerikiečių pritaria, kad ieškoti nuolaidų internete kur kas patogiau.
„Man kur kas labiau patinka „Kibernetinis pirmadienis“. Nereikia kęsti viso to pašėlusio šurmulio ir grūsčių, o nuolaidos kartais būna net didesnės“, – sakė A.Tsou.
„Kibernetinis pirmadienis“ sulaukia vis didesnio populiarumo.
Kartais atrodo, kad internetiniai pasiūlymai yra netgi geresni už tuos parduotuvėse, tačiau manau, kad kol kas žmonėms patinka galimybė rinktis“, – nuomone dalijosi L.Smithas.