Milijonieriui priklauso tokie drabužių parduotuvių tinklai kaip „Zara“ ir „Massimo Dutti“, apvertę mados pasaulį aukštyn kojom.
Kur slypi turtuolio sėkmės raktas ir kokios paslaptys tūno po madingų ir nebrangių drabužių šydu?
67 mlrd. eurų – tokį turtą yra sukaupęs A.Ortega. Pernai žurnalas „Forbes“ jį buvo pavadinęs turtingiausiu planetos žmogumi, bet jo karaliavimas truko trumpiau nei dieną.
Neseniai jis nusileido „Amazon“ savininkui Jeffui Bezosui, verslininkams Billui Gatesui ir Warrenui Buffettui.
Tačiau turtingiausiųjų penketuke nuolat besisukančio ispano imperiją valdanti tekstilės įmonė „Inditex“ – didžiausia pasaulyje. Ji yra įkūrusi daugiau kaip 7 tūkst. parduotuvių 93 valstybėse.
Už šios imperijos stovi 81 metų A.Ortega. Net pirmokai Ispanijoje žino legendą apie tai, kaip iš vargingos šeimos kilęs berniukas sukūrė tekstilės imperiją ir tapo milijonieriumi.
Sunku patikėti, kad imperijos pamatai buvo padėti atokiame šiaurės Ispanijoje esančiame Galisijos regione siuvant chalatus.
Čia A.Ortega, būdamas 14 metų, pradėjo dirbti pagalbininku siuvykloje. Vežiodamas po miestą sagas ir siūlus jis žvalgėsi po brangių parduotuvių vitrinas.
Aukštoji mada – plebėjams
Mintis įkurti savo verslą A.Ortegai kilo, kai jis vienoje vitrinoje pamatė kabantį labai brangų chalatą, kurio tiesiog troško visos La Korunjos moterys, tačiau įsigyti jį galėjo tik vienetai.
„Padarysiu, kad neturtingos moterys galėtų rengtis taip pat kaip turtuolės“, – tada davė sau pažadą dabartinis milijardierius.
1963 metais jis įsteigė pirmąją savo įmonę GOA, kurios pavadinimas yra atvirkščiai sudėlioti jo viso vardo ir pavardės – Amancio Ortega Gaonas – inicialai.
Su pirmąja žmona Rosalia Mera jis pradėjo siūti prabangiojo chalato modelius ir juos pardavinėjo už prieinamą kainą.
Kelių La Korunjos parduotuvių sandėliuose šių chalatų modeliai užsiliko iki šiol. Neseniai juos atrado senų siuvyklų savininkai ir dabar legendiniai chalatai tapo muziejaus eksponatais, o jų kaina viršija 800 eurų – juos vėl galėtų įsigyti tik turtuolės.
Vis dėlto A.Ortega sau duotą pažadą ištesėjo su kaupu. Pigių, bet prabangiai atrodančių chalatų formulę A.Ortega pritaikė tinklo „Zara“ parduotuvėse.
Aukštosios mados tendencijas įkūnijantys drabužiai ant jos prekystalių ir kabyklų atsiduria per keletą savaičių.
Mat „Inditex“ dizaineriai kopijuoja garsiausių pasaulio drabužių kūrėjų modelius ir žaibiškai paverčia juos savo prekėmis.
Mados rinkos analitikai teigia, kad tokia sistema ir yra „Inditex“ sėkmės raktas.
Pats A.Ortega tvirtina, kad jis trokšta sulaukti dienos, kai „Chanel“ ir „Christian Dior“ klientės nesigėdydamos apsipirks parduotuvėse „Zara“.
Nėra davęs interviu
Turtingiausią Ispanijos žmogų ir jo šeimą visada gaubė paslaptis. Per visą gyvenimą A.Ortega nėra davęs žurnalistams nė vieno interviu.
Verslininkas slėpėsi ilgai. Pirmą jo fotografiją ispanai išvydo vos prieš 17 metų – iki tol A.Ortegos veidas visuomenei buvo nežinomas.
Nors tekstilės imperijos magnatas ir stengiasi asmeninį gyvenimą laikyti paslaptyje, žiniasklaida mėgina susekti kiekvieną A.Ortegos žingsnį.
Apie jį sklinda įvairiausios legendos. Antai milijardieriui artimi šaltiniai teigia, kad mados magnatas labai nemėgsta kaklaraiščių ir pirmą kartą viešumoje jį ryšėjo per savo jauniausios dukros, būsimosios „Inditex“ paveldėtojos Martos Ortegos vestuves, vykusias prieš dvejus metus.
Neseniai dienos šviesą išvydo dokumentinis filmas apie magnato gyvenimą. Jame pasakojama, kad A.Ortegą dar vaikystėje itin sukrėtė vienas įvykis ir jis užsibrėžė tikslą tapti turtuoliu.
Tylaus ir uždaro ispano gyvenimą pakeitė nutikimas, kai vienos parduotuvės savininkas jo motinai pareiškė daugiau neparduosiąs į skolą maisto produktų.
Greitasis mados maistas
Kaip teigė garsi Katalonijos drabužių dizainerė Miriam Ponsa, „Zara“ dirbančios dizainerės perka „Chanel“ ir „Calvin Klein“ modelius, kopijuoja juos ir paleidžia į rinką.
„Visi Ispanijos mados pasaulio žmonės žino, kaip veikia A.Ortegos tekstilės imperija. Jis turi apie šimtą žvalgų, kurie sukasi svarbiausiuose pasaulio mados pristatymuose ieškodami naujausių tendencijų“, – pasakojo „Lietuvos rytui“ dizainerė.
Pasak M.Ponsos, verslininką reikia pagirti už tai, kad jam pavyko demokratizuoti madą, padaryti ją prieinamą visiems.
„Tačiau taip pat manau, kad „Zara“ madoje atlieka tą pačią funkciją kaip „McDonald’s“ maisto srityje. Jų drabužiai yra mados greitasis maistas“, – teigė ne vieną apdovanojimą už savo kolekcijas Ispanijoje gavusi nepriklausoma dizainerė.
Gaminiai – įtartinai pigūs
M.Ponsa teigė, kad parduotuvių tinklo „Zara“ modeliai yra pigūs dar ir todėl, jog jie gaminami Azijoje, kur drabužius už menką atlygį nuo ryto ligi vakaro siuva nepilnamečiai.
„Visos mano siuvyklos ir medžiagų tiekėjai yra Europoje ir aš žinau, kiek kainuoja taip pagaminti drabužį. Todėl tokia pigi „Zara“ produkcija kelia įtarimų“, – spėliojo dizainerė.
Įvairios su vaikų išnaudojimu kovojančios nevyriausybinės organizacijos Ispanijoje A.Ortegai priekaištauja dėl to, kad jo tekstilės imperija be skrupulų naudojasi nepilnamečių darbo jėga Bangladeše, Indijoje, kitose šalyse.
Kita verslininko problema, pasak M.Ponsos, yra jo įmonės rūbams naudojami audinių dažai: „Jie yra pigūs ir agresyvūs.
Visiems, perkantiems šio tinklo drabužius, patariu juos būtinai išplauti prieš dėvint. Kitaip jie gali sukelti alergiją.“