Šis Persijos didybės kraštas siejamas su garbinga ir galinga istorija,
dykumomis, architektūra, kilimais, kokliais, tačiau R. Matulionytė
knygoje „Kerintis Iranas: tolimas ir artimas“ parodo, kad Irano
veidas dar įvairiapusiškesnis.
„Egzistuoja stereotipas, jog visi iraniečiai nusistatę prieš
Vakarus. Tačiau iš tiesų jie be galo myli svečius, tarp jų ir iš
Vakarų, ir netgi iš tos pačios Amerikos, Europos, nesvarbu, kokiai
religijai ar tautai priklausai“, - interviu Eltai sakė R.
Matulionytė.
- Jūsų knyga, galima sakyti, yra naujiena, knygų apie Iraną, kaip ir pasiryžtančių aplankyti šią šalį, Lietuvoje nėra per daugiausiai. Kaip kilo idėja ją rašyti?
- Idėja kilo dėl to paties, apie ką visi čia (Irano kultūros
vakare, vykusiame liepos 10-ąją Vilniuje - ELTA) kalbėjo - dėl
nepaprasto iraniečių svetingumo ir geraširdiškumo. Važiuodama į
Iraną negalvojau rašyti knygos, tačiau, kai buvau taip šiltai
priimta, nuolatos manimi buvo rūpinamasi ir kai pamačiau žmones,
kenčiančius nuo blogų stereotipų apie Iraną, tiesiog negalėjau
nerašyti, nepapasakoti kitiems.
Nuotraukomis pasakoti nemoku,
nusprendžiau papasakoti tekstu. Iš to, ką girdėjau, mačiau, kažką
pasiskaičiau, pasiklausiau ir parašiau knygą.
Į Iraną buvau pakviesta draugo, gyvenau metus. Keliavau
sąlyginai mažai, ten važiavau gyventi - gyvenau vienoje iraniečių
šeimoje, viename mieste ir stengiausi gyventi kartu su jais,
patirti, stebėti, kuo žmonės gyvena, ką jie galvoja, kaip elgiasi,
ar iš tiesų taip skiriasi nuo mūsų, kaip mes manome. Tiesiog
stengiausi pažinti pačius žmones, kultūrą, papročius.
- Ir jūs, ir jau keliavusieji į Iraną pabrėžia stereotipus. Ar iš tikrųjų ten nuvykus tie stereotipai subliūkšta?
- Tikrai praktiškai visi stereotipai subliūkšta. Pavyzdžiui,
manoma, kad ten yra nesaugu, pavojinga. Tai yra absoliuti netiesa,
visiškai sudūžtantis stereotipas. Iranas yra viena saugiausių šalių
keliauti, net vienai moteriai nėra problema. Vagių, plėšikų tikrai
ne daugiau nei pas mus, gal net mažiau, nėra nei teroristų, nei
pagrobėjų, kaip daugelis mano.
Kitas stereotipas: visi iraniečiai
nusistatę prieš Vakarus - vėlgi yra visiškai priešingai. Jie myli
svečius, o ypač iš Vakarų, ir netgi iš tos pačios Amerikos,
Europos, nesvarbu, kokiai religijai priklausai.
Yra stereotipas dėl
beteisių moterų. Moterys yra daug laisvesnės negu galime
įsivaizduoti. Jos gali vairuoti automobilį, jos mokosi, studijuoja,
dirba, yra įvairiausių profesijų - mokytojos, profesorės,
gydytojos, teisininkės, labai daug inžinierių, netgi mašinų
pardavėjų. Moterys gali keliauti, eiti daryti ką nori.
Tiesą
sakant, aišku, pagal įstatymus yra nemažai apribojimų, ir moterys
dėl jų kenčia, tačiau praktikoje daugeliu atvejų jų mąstymas,
gyvenimo būdas yra toks pats kaip mūsų, tie įstatymai praktiškai
dažnai nėra įgyvendinami arba yra apeinami.
Didžiausia problema yra hidžabas. Didelė dalis moterų jam
nepritaria ir stengiasi tai kompensuoti, pavyzdžiui, privačioje
aplinkoje, kur moterys save tikrai labai prižiūri, ypač
išsigražina.
- Kas, Jūsų nuomone, tuos stereotipus suformuoja - žmonės ar, kaip neretai linkstama kaltinti, žiniasklaida?
- Matyt, kad visi stereotipai ateina iš masinės informacijos,
iš ko mes visa tai girdime. Tiesa, problema yra ir patys žmonės,
kurie dažnai nediferencijuoja viso regiono - pavyzdžiui, ką
išgirsta apie Saudo Arabiją, taiko visam regionui. Jeigu išgirsta
apie musulmonų teroro aktą, mano, kad visi musulmonai yra
teroristai, absoliutina.
Žiniasklaida visą laiką stengiasi pabrėžti
egzotiškus, mums baisius dalykus, kurių irgi pasitaiko, tačiau tai
yra išimtis ir patys vietiniai žmonės baisisi tam tikrais
vykstančiais dalykais.
Tiesą sakant, ir patys iraniečiai turi labai daug stereotipų
apie Vakarus, ypač mažiau išsilavinę ir besiklausantys vietinės
žiniasklaidos. Tarkime, neretai manoma, jog visos moterys Europoje
labai laisvai žiūri į santykius, kad šeima nėra vertybė, žmonės
nieko nedirba, švenčia, geria alkoholį, šoka ir paleistuvauja,
pinigai Europoje krinta iš dangaus.
Jie mano, kad mes apskritai
neturime jokių moralinių vertybių, kad šeima yra absoliučiai
nevertinamas vienetas - visi eina su kuo nori ir skiriasi kada
nori. Iraniečiai galbūt yra atviresni tuos stereotipus pakeisti,
domisi atvykėliais, juos priima šiltai, o ne užsitveria pilkais
žvilgsniais ir sienomis, kaip pasitaiko Lietuvoje. Iraniečių
svetingumo kultūra leidžia jiems lengviau su tais stereotipais
kovoti.
- Tai tokio labai ryškaus kultūrinio skirtumo nepatyrėte ar vis dėlto iš pradžių jis buvo, o vėliau niveliavotės?
- Tiesą sakant, bendraujant su žmonėmis tų kultūrinių skirtumų
iš tiesų nepatyriau. Nustebino, kad kai gyvenau Vokietijoje,
patyriau didesnį kultūrinį šoką negu nuvykusi į Iraną. Irane žmonės
yra tokie atviri ir taip tave šiltai ir paprastai priima, kad
tikrai jautiesi kaip grįžęs namo. Visas buvimas Irane priminė mūsų
šeimas prieš keletą kartų - stipresnį šeimos ryšį, svetingumą,
vaišingumą.
Aišku, skirtumų yra, jų negali nebūti. Vienas iš skirtumų yra,
kad tai yra vis dar labai kolektyvinė visuomenė. Žmonės būna labai
didelėmis grupėmis, visą laiką kartu, labai daug tarpusavyje
bendrauja, dalijasi savo džiaugsmais ir skausmais, nerimais.
Mes
visgi jau esame labiau suindividualėjusi visuomenė. Tai, jog visą
laiką esi masėje tarp dvidešimt, trisdešimt ar keturiasdešimties
žmonių, ir visi kažką daro kartu, galbūt iš pradžių vargina.
Buvimas dviese arba vienatvė iraniečiams yra labai baisus dalykas.
Kitų skirtumų taip pat galima pamatyti, bet jie tikrai nėra
tai, dėl ko turėtume bijoti ar formuotis blogą įvaizdį. Manau, jog
skirtumus turime pažinti ir iš jų mokytis. Viena iš vertybių yra jų
gebėjimas džiaugtis, didžiuotis savo šalimi.
Kita vertybė - artimas
ryšys tarp šeimos ir draugų bei gebėjimas dalytis savo skausmu,
problemomis. Žmonės neužsigniaužia savyje, išsisako, iš tos
problemos nepadaro didelio dalyko, apie kurį niekam negalima
sakyti, o išsisakę problemą sugeba lengviau ją priimti. Irane,
priešingai nei Lietuvoje, savižudybių problemos, atsirandančios dėl
vienišumo, nėra. Ten vienišam būti, manau, praktiškai neįmanoma.
- Su kokia šalimi galėtume palyginti Iraną, ar šiai šaliai sunku rasti atitikmenį?
- Manau, kad daugiau keliavę Vidurio, Rytų Azijoje galbūt
galėtų geriau atsakyti į šį klausimą. Iraniečiai sako turį
kultūrinių bendrumų su Turkija, nors man iraniečiai pasirodė
kultūringesni, subtilesni. Šalys, kur pati keliavau, buvo kiek
kitokie regionai. Tai nepalyginama. Pavyzdžiui, Japonija, kurioje
gyvenau, Vokietija, Afrika.
Važiuodama į Iraną galvojau, jog tai
panašu į Afriką, bet tai buvo tokie nepalyginami išsivystymo,
kultūros, išsilavinimo skirtumai. Irane jautiesi kalbantis lygus su
lygiu, kai tuo tarpu Afrikoje kalbi ta pačia kalba, tačiau labai
sunku suprasti vienas kitą.
- Nejaugi Irane taip viskas idealu? Atrodo, kad šią šalį romantizuojate ar idealizuojate. Kas kėlė nuostabą, baugino?
- Žinoma, ten tikrai nėra idealu. Rašydama knygą turėjau
dilemą, ar rašyti tiktai gerą ar ir blogą. Visgi nusprendžiau, kad
reiktų rašyti daugiau gero, nes esame girdėję tiek daug blogo.
Norint atsverti negatyvius stereotipus reiktų pabrėžti, kas Irane
yra gera.
Nuošalyje paliekant politinę situaciją, Irane man sunkiausia
buvo tai, kad ten nėra viešo gyvenimo. Visas viešas gyvenimas yra
labai apribotas, gatvėje jaučiamas laisvės trūkumas, baimė, įtampa,
sąlygota sudėtingos politinės, ekonominės situacijos. Žmonės tik
eina iš vieno taško į kitą, vienas sau nepasivaikščiosi
atsipalaidavęs.
Tarsi jauti nerimą: bus karas ar nebus, kainos kyla
nežmonišku tempu, yra didelis nedarbas, hidžabo taisyklės - eini į
gatvę ir nežinai, ar prie tavęs „prisikabins“ policija, ar ne,
todėl, kad tavo rankovės nepakankamai ilgos ar skarelė netinkamai
užrišta.
Kartu kartais gali pasitaikyti, kad einant užkalbins koks
vyriškis ir pasiūlys tapti jo „drauge“. Tai maloniai tikrai
nenuteikia. Tačiau kadangi prostitucija Irane oficialiai
draudžiama, vyrai trumpalaikių partnerių ieško tiesiog gatvėje -
užkalbina vienišas merginas, ir jei ji sutinka pasivažinėti,
vadinasi, prostitutė. Tad per daug įsižeisti irgi nereikia, tiesiog
suprasti situaciją ir aiškiai vienprasmiškai pasakyti „ne“.
Viešoji erdvė, jeigu esi viena užsienietė, yra ne tai, kad
pavojinga, bet ja Irane nepasimėgausi. Nebent su turistų grupe
dairysiesi į gražius objektus - jų čia taip pat netrūksta. Šiaip
gyvenimas vyksta privačioje erdvėje, būtent ten atsiskleidžia visas
Irano žmonių ir jų kultūros grožis. Jaunimas skundžiasi, kad šeima
per daug kišasi į jų gyvenimą - sprendimai priimami tik jai
pritarus.
- Per pristatymą minėjote, kad islamas ir krikščionybė panašūs. Patikslinkite šią savo įžvalgą...
- Yra daugybė panašumų. Islamas yra religija iš tų pačių šaknų
kaip ir krikščionybė, ir iš judaizmo, ir iš krikščionybės ji
atsinešė labai daug dalykų: daugybė apaštalų, kurie pripažįstami
krikščionybėje, pripažįstami ir islame, tas pats Jėzus Kristus,
nors jis nėra pripažįstamas kaip Dievo sūnus, yra vienas
svarbiausių apaštalų ir, pavyzdžiui, paskutiniąją teismo dieną (kas
taip pat yra islame kaip ir krikščionybėje) ateis visų teisti ir
atlyginti pagal nuodėmes.
Islame, kaip ir krikščionybėje, viena didžiausių skatinamų
vertybių yra meilė, pagalba artimajam. Vienas iš penkių islamo
įstatymų yra, kad kiekvienas musulmonas turi paaukoti dalį savo
pajamų skurstantiesiems. Švenčiamos šventės, nors, atrodo, kad turi
kitą įprasminimą, pažiūrėjus giliau, turi tą pačią prasmę. Dabar
prasidėjęs ramadanas yra kaip mūsų adventas prieš Kalėdas, kuris
atlieka fizinio ir dvasinio apsivalymo funkciją.
Mane labiausiai
sužavėjo vienas tikintis gydytojas, pasakęs, jog islame svarbiausia
yra būti geru žmogumi - juk iš esmės to paties moko ir
krikščionybė. Tad iš esmės manau, kad abi religijos išpažįsta tas
pačias vertybes, o skirtumas tik tas, kaip, kokia forma visa tai
išreiškiama. Ar tu klaupiesi, ar lankstaisi, kiek poterių kalbi ir
kokias bei kaip šventes šventi, yra tik formos klausimas. Kartu
tiek krikščionybė, tiek islamas skirtingais istoriniais
laikotarpiais skirtingų žmonių buvo naudojami politiniams ar savo
tikslams siekti (karams ar mobilizuoti žmones prieš kitas tautas) -
tačiau tai nėra religijos kaltė, tiesiog žmonės pasitelkia religiją
kaip instrumentą manipuliuoti kitais žmonėmis.
- Praėjusią savaitę Irane pasikeitė prezidentas, juo išrinktas Hassanas Rouhani. Kaip manote, ar naujos valdžios pokyčiai turės įtakos Irano visuomenei?
- Visi iraniečiai to tikisi. Manau, ir pasaulis to tikisi, nes
prieš tai buvo labai konservatyvi valdžia, dabar atėjo liberali,
kol kas sugebanti rasti kompromisų tarp labai skirtingų vertybinių
klasių. Tiesą sakant, politika nesidomiu, bet Irano žmonės tikrai
turi labai daug vilčių, kad bus stabilizuota ekonominė situacija,
pagerinti santykiai su Vakarais ir Irano įvaizdis pasaulyje, o tiek
vilties jau seniai neturėjo.
Ši valdžia turi palaikymą iš
ankstesnės liberalios Khatami valdžios, kuri padarė
nemažai gero. Taigi, jeigu jie sugebės išlaikyti kompromisą tarp
labai skirtingų sluoksnių, gal jiems pavyks. Nes problema yra ta,
kad visuomenė labai išsisluoksniavusi: yra liberalioji visuomenė,
kuri propaguoja praktiškai visas vakarietiškas vertybes ir
nepritaria konservatyviai religinei valdžiai, bet yra ir ta
konservatyvioji, kuri tikrai yra labai religinga, ekonomiškai
stipri ir nenori, kad kažkas iš esmės keistųsi.
- Ar žadate sugrįžti į Iraną?
- Artimiausiu metu nevyksiu, bet kada nors - galbūt.
- Tai antrosios knygos dalies skaitytojas gali tikėtis?
- Nei šios knygos neplanavau, nei dabar ką nors planuoju.
Manau, kad bus tų knygų, parašys kiti žmonės iš savo perspektyvos.
Aš tai, ką pamačiau, pažinau - pasakiau. Dabar tegu kiti kalba.