Eliaso Garcios Martinezo nutapyta freska „Štai žmogus“ („Ecce Homo“) ant vienos kolonos Gailestingumo šventovės bažnyčioje Borchos miestelyje Ispanijos šiaurės rytuose puikavosi ne vieną dešimtmetį.
Bet ją restauruoti sumaniusi parapijietė C.Gimenez išgarsėjo tuo, kad freską pavertė neatpažįstama.
O šiemet šią istoriją JAV kompozitoriai Paulas Fowleris ir Andrew Flackas nusprendė atkurti komiškoje operoje „Štai žmogus“ („Behold The Man“).
A.Flackas pastaruosius dvejus metus keliaudavo į Ispaniją, kad galėtų geriau susipažinti su žymiąja restauratore, kuri, regis, vis dar yra garsiausia Ispanijos dailininkė.
Komiška opera bus pirmą kartą parodyta Borchos miestelyje per freskos restauravimo metines. Kūrinį atliks aštuoni profesionalūs operos solistai, o jiems pritars Borchos miestelio choras.
Muzikos kūrinyje pasakojama geriausių norų vedamos, bet ne itin talentingos moters istorija, kaip jai pavyko 1930 metais nutapytą freską paversti neaiškaus padaro piešiniu.
C.Gimenez darbas vėliau buvo pavadintas „Beždžionių Jėzumi“ ir pernakt tapo interneto sensacija. O pati darbo autorė iš pradžių išjuokta, vėliau tapo miestelio didvyre ir gelbėtoja.
A.Flackas tikino buvęs įkvėptas sukurti operą ne tik pamatęs restauruotos freskos nuotraukas, bet ir supratęs, kokio dėmesio šis darbas sulaukė pasaulyje.
„Turiu pripažinti, kad iš pradžių buvau išsigandęs ir sumišęs. Man labai pagailo moters, kuri norėjo padėti, tačiau tik sugadino freską.
Tačiau nusprendėme papasakoti šią istoriją su humoru“, – aiškino kompozitorius.
Be to, žymioji ispanė visai neprieštaravo operos pastatymui.
„Cecilia ir visa jos šeima sakė esanti pagerbta tokio mūsų žingsnio. Gavome jų palaiminimą“, – teigė A.Flackas.
Mat nevykęs freskos restauravimas pakeitė ne tik jos, bet ir viso miestelio gyvenimą.
C.Gimenez restauruotas Kristus tapo milijonų pokštų socialiniuose tinkluose priežastimi.
Dėl to žmonės visame pasaulyje sužinojo, kur yra Borcha, ir dabar kasmet miestelį aplanko šimtai tūkstančių žmonių.
Tai padėjo užsidirbti ne tiktai miesteliui, bet ir pačiai C.Gimenez, nes nuspręsta iš turistų imti vieno euro mokestį už galimybę pamatyti žymiąją freską. O dalis lėšų atiteko ir ją restauravusiai ispanei. („The Local“, LR)