Kumamonas („kuma“ japoniškai reiškia mešką, o „mon“ – žargoniškai žmogus) yra pusantro metro ūgio juodas meškinas su prisirpusių braškių raudonumo žandais, plačia šypsena ir didelėmis animacinio veikėjo akimis.
Šis mitinis gyvis buvo sukurtas prieš 6 metus, kad priviliotų turistus į Kumamoto – „meškos gimtinės“ – prefektūrą.
Ši tiktai dėl ugnikalnio, melionų bei braškių žinoma Japonijos prefektūra yra šalies pietvakariuose, Kiūšiū saloje.
Vietinių gyventojų nuomone, šiame mieste nebuvo jokių objektų, kuriuos būtų verta aplankyti, todėl ir atsirado mintis sukurti žaismingąjį Kumamoną, kad jis garsintų vaisius auginantį kraštą.
Pernai daugiau nei 900 mln. eurų uždirbęs meškinas tapo mylimas visoje šalyje ne tik kaip Kumamoto prefektūros reklama. Linksmasis gyvūnas tapo savotiška modernia Japonijos dievybe, kuri sergi Kumamotą ir ten gyvenančius žmones.
Japonijoje yra daugybė panašių veikėjų, kurie tapę regionų, oro uostų ir net kalėjimų simboliais bei globėjais. Vis dėlto šie veikėjai nėra tokie patys kaip animacinė katytė Kitty („Hello Kitty“). Kumamonas – nei animacinis veikėjas, nei reklama.
Jis laikomas regioną sergstinčia dvasia.
Ir niekas nedrįsta pasakyti, kad tai – tiktai meškos kostiumu apsirengęs valstybės tarnautojas.
Genialus verslumas
2010 metais į Kumamoto prefektūrą pradėjo važinėti greitieji traukiniai, todėl vienam dailininkui buvo pavesta privilioti turistus. Taip atsirado Kumamonas.
Jis iš karto tapo sensacija, kai per konferenciją buvo paskelbta, kad Kumamonas pabėgo ir iškeliavo po šalį raginti visus važiuoti į jo gimtinę.
Tuo metu vietinė valdžia jaudinosi, kad šis meškažmogis kaip tik išgąsdins potencialius turistus, esą jie manys, jog Kumamote vis dar slampinėja ir medų laižo laukinės meškos.
Tačiau vos po metų milijonai žmonių išrinko išdykėlį Kumamoną geriausiu veikėju iš daugiau nei 1,7 tūkstančio konkurentų.
Daugelis žmonių staigų Kumamono populiarumą aiškino tuo, kad niekam nereikėjo mokėti už licenciją, leidžiančią pažymėti meškos veidu savo produktus.
Atvirkščiai: įmonių buvo paprašyta reklamuoti meškos gimtinę, o gaminant prekes naudoti Kumamote išaugintą maisto produktų žaliavą arba vietines medžiagas.
Prekių su „mielo ir išdykusio“ Kumamono atvaizdu jau yra apie 100 tūkstančių.
Galima įsigyti lipdukų, užrašų knygelių ir pliušinių žaislų – pastaruosius internautai išpirko per penkias sekundes, vos tik jie pasirodė.
Tačiau jau yra ir prabangesnių Kumamono atvaizdu papuoštų prekių: automobilių, lėktuvų, aukso statulų ir net budistų šventyklų.
Kai svečiai atvyksta į taip pat besivadinančią Kumamoto prefektūros sostinę, juos traukinių stotyje pasitinka milžiniška meškažmogio galva, Kumamono pašto skyrius ir didelė suvenyrų parduotuvė.
Per meškos gimtadienį Kumamono vėliavomis būna išpuoštas visas miestas.
„Kiek turite darbuotojų, kurie jums padeda jūsų veikloje?“ – vienoje žiniasklaidos konferencijoje buvo paklausta Kumamono. Jis tada savo padėjėjui Masatakai Naruo į ausį pašnabždėjo, kad šis garsiai pasakytų, jog komandą sudaro 20 žmonių.
Meškinas – visagalis
Balandžio mėnesį Kiūšiū salą supurtė 6,2 ir 7 balų stiprumo žemės drebėjimai.
Netrukus visi sunerimo, kad Kumamonas nustojo reikštis socialiniuose tinkluose. Internautai iškart užpylė „Twitter“ klausimais: „Ar tau viskas gerai, Kumamonai?“, „Ar Kumamonas ir jo draugai yra saugūs?“
Tokiais klausimais interneto naršytojai rūpinosi dėl visos Kumamoto prefektūros likimo: jei Kumamonas sveikas, vadinasi, sveiki ir visi gyventojai.
Žmonės prašė, kad meškinas toliau nuolat reikštųsi internete ir praneštų apie situaciją Kumamote.
Vaikai, profesionalūs menininkai ir visi, kas nulaikė pieštuką, internete puolė dalytis piešiniais, kuriuose sutvarstytas meškinas gelbėjo nuo žemės drebėjimo nukentėjusius žmones ir padėjo atstatyti pastatus. Taip buvo siekiama išreikšti palaikymą nelaimės išvargintai prefektūrai.
Tebevykstant žemės drebėjimams šiuo meškinu apsirengęs žmogus apsilankė Mašikio mieste, kur gyventojai dėl saugumo turėjo miegoti automobiliuose.
Vos pasirodžiusį šį veikėją apspito minia namų netekusių vaikų, besidžiaugiančių, kad pagaliau – sveikas ir gyvas – sugrįžo jų draugas Kumamonas.
Tapo kultūros dalimi
Vietos laikraštyje kasdien išleidžiamas trumpas komiksas apie Kumamoną. Šis mitinis gyvūnas kovo 12-ąją švenčia ir savo gimtadienį.
Per šią šventę švarku ir kaklaraiščiu pasipuošusią mešką sveikina daugybė Kumamono gerbėjų – kai kurie jų atvyko net iš užsienio.
Didžioji dalis svečių į gimtadienio šventę renkasi dar neprašvitus – vėlavo tie, kurie atėjo šeštą valandą ryto.
Šiemet buvo tikras dovanų vajus: Kumamonas gavo didelį tortą, motociklą su jo paties atvaizdu, kol kas niekur neparduodamą sportinį dviratį ir diską su vaizdo įrašu, kur jis pats vadovauja mankštai.
Juodoji meška tapo tokia neatsiejama Japonijos kultūros dalimi, kad su Kumamonu susitikti pareikalavo pati imperatorė Michiko.
Kai ji su Japonijos imperatoriumi Akihito 2013 metais lankėsi Kumamote, juokaudama teiravosi meškino, ar jis vedęs.
Japonai su meškažmogiu elgiasi itin pagarbiai.
Kumamonas visados iš savo gerbėjų sulaukia nuoširdžių apkabinimų, o žurnalistai su juo elgiasi kaip su svarbiu asmeniu, kaip ir pridera elgtis su moderniomis gamtos dvasiomis. (BBC, „The Guardian“, „The Japan Times“, LR)