Šią savaitę pasaulis kalbėjo apie pasakiškai prabangias oligarchų vaikų vestuves Rusijoje, kuriose koncertavo pirmojo ryškumo muzikos žvaigždės, o šventės vieta skendėjo rožių jūroje.
Bet ne mažiau įdomios buvo ir kiek anksčiau šį mėnesį vykusios žydų ultraortodoksų vestuvės, kurios gal ir nekainavo milijonų, bet išsiskyrė savo tradicijomis.
Šių metų kovo 16-ąją tūkstančiai žmonių susirinko į Izraelio vakaruose esantį Netanijos miestą, kuriame vyko išskirtinė šventė. Tą dieną vestuviniais saitais buvo susieti žydų ultraortodoksų religinių lyderių anūkai.
Į bendrą gyvenimo kelią leidosi Canzo chasidų dinastijos rabino Yosefo Dovo Moshe Halberstamo anūkas ir chasidų dinastijos „Toldos Avrohom Yitzchok“ – religinio lyderio anūkė.
Garbingos šeimos nariai į šventę, kuri truko savaitę, suvažiavo arklių traukiamomis karietomis. Vestuvių salėje žiūrovams buvo paruošti suoliukai, nuleista užuolaida skyrė vyrus ir moteris.
Šventė vyko nuosekliai laikantis visų senovinių žydų ultraortodoksų tradicijų, kurios šiais laikais kai kam kelia nuostabą.
Užregistruoja vos gimusius
Įžanga į ultraortodoksų vestuves prasideda dar tą dieną, kai būsimoji žmona ir jaunikis ateina į šį pasaulį: naujagimiai iškart būna įrašomi į piršlio registrą.
Kraštutinės pakraipos žydų ortodoksų vestuvėms pradedama rimtai ruoštis, kai būsimoji nuotaka ir jaunikis sulaukia tinkamo amžiaus – dažnai 17–18 metų.
Tuomet jaunuolių tėvai žvilgteli į piršlio parengtą sąrašą ir planuoja savo vaikų vestuves, derina, kas tiktų jų atžaloms į porą.
Tėvai tikrina tam tikrus dalykus prieš atsirinkdami žentus ar marčias: jų charakterį, religingumą, išsilavinimą, darbštumą, domisi, iš kokios šeimos jie kilę. Jei tai rabinų anūkai ar vaikai – kriterijai dar griežtesni.
Pirmasis būsimų jaunavedžių susitikimas dažniausiai įvyksta viešbučio salėje arba viešame sode. Būsimieji jaunavedžiai per šiuos susitikimus vienas kitam nuolat šypsosi, tačiau nerimą gali atskleisti drebančios jų kojos.
Tiesa, šie susitikimai nėra privatūs, nes netoliese stoviniuoja tėvai ir juos akylai stebi bent 20 giminaičių.
Vestuves planuoja tėvai
Griežtų religinių pažiūrų žydų vestuvės prasideda nuo sužadėtuvių, per kurias nuotakos ir jaunikio giminės susitinka pirmą kartą.
Per ceremoniją jie bando rasti bendrą kalbą, išsiaiškinti, kokie bendri pažįstamai juos sieja, ir papasakoja vieni kitiems apie turimą turtą.
Tėvai per sužadėtuves aptaria įvairius finansinius aspektus ir be poros žinios suderina svarbiausius klausimus: vestuvių vietos, fotografo, muzikantų, patiekalų bei gėlių.
Aptarus vestuvių datą merginos ir jaunikio motinos sudaužo lėkštę, taip simboliškai parodydamos, kad nutraukia su vaikais jas siejusius ryšius.
Būsimieji jaunavedžiai tą dieną iš rankų nepaleidžia telefono aparatų, nes apie vestuves turi pranešti visiems savo draugams.
Ultraortodoksų vestuvių kulminacija įvyksta po palapine, kuri vadinama chupa.
Taip vadinama ir pati ceremonija. Ši vestuvių dalis dažniausiai vyksta aramėjų kalba, rabinas per ją palaimina jaunuosius.
Per šią ceremoniją nuotaka apeina aplink jaunikį ratu septynis kartus, o jis jai įteikia vestuvinį žiedą. Ceremonijai pasibaigus jaunieji kartu valandai ar kelioms iškeliauja į atskirą kambarį, kur pirmą kartą gali suartėti kaip vyras ir žmona.
Meilės žaidimai uždrausti
Į meilės guolį žydai ultraortodoksai pasinerti gali tik po vestuvių. Iki to laiko sekso pasaulis jiems paslaptingas ir neatrastas.
Šią religiją išpažįstantys berniukai bei mergaitės išsilavinimą gauna atskirai ir iki pat jungtuvių nakties beveik nebendrauja su priešingos lyties atstovais.
Netgi toks, rodos, įprastas ir nekaltas fizinis kontaktas kaip rankos paspaudimas šių pažiūrų bendruomenėje yra leidžiamas tik tarp sutuoktinių arba artimų šeimos narių.
Pasak Izraelyje gyvenančio socialinių mokslų daktaro Davido Ribnerio, ši judaizmo atšaka seksą vertina teigiamai, tačiau kalbėti apie jį viešai yra tabu.
Ieškoti informacijos internete arba išmokti intymių įmantrybių iš filmų šie žydai ultraortodoksai taip pat dažniausiai galimybės neturi. Todėl jauniesiems pirmoji vestuvių naktis neretai tampa tikru iššūkiu, keliančiu didžiulę įtampą.
Svečiai puotauja atskirai
Pasibaigus chupos ceremonijai jaunųjų pasveikinti atvykę vyrai ir moterys vestuves švenčia atskirai.
Vis dėlto ir vieni, ir kiti gali tikėtis panašaus valgiaraščio, į kurį įeina kugelis ir tradicinis troškinys čolntas.
Ultraortodoksų vestuvėse šokiai prasideda tą akimirką, kai jaunieji išeina iš privataus kambario, ir baigiasi tik tada, kai išvyksta paskutinis svečias.
Tačiau ir šokiuose poros nesilinksmina drauge: vyrai ir moterys visą laiką praleidžia šokdami atskirai.
Svarbus yra ritualinis šokis, kurį nuotaka atlieka su šeimos nariais ir garbingais rabinais, o po to ir su jaunikiu.
Jaunoji stovi rami laikydama vieną ilgos juostos galą, o kitą galą laiko jaunikio tėvas, jos pačios tėvas ar senelis ir šoka priešais ją.
Žydų ultraortodokstų jaunavedžiai tuoktuvių proga nebūna apipilami dovanomis. Vis dėlto jaunieji tikisi, kad koks nors turtingas giminaitis nepašykštės pinigų jų bendro gyvenimo pradžiai.
Dešimtys brangių suknelių
Ultraortodoksų žydų vestuvės yra tikra šventė moteriškų drabužių parduotuvėms.
Nuotaka, jos motina ir seserys – visos privalo nusipirkti ne mažiau kaip po 10 skirtingų apdarų. Skirtingų suknių reikia pačioms vestuvėms ir įvairioms palaiminimo ceremonijoms.
Dažniausiai, atsižvelgdamos į religijos diktuojamą kuklumo reikalavimą, moterys į sutuoktuves atvyksta su galvos apdangalais, vilki drabužius uždara iškirpte, segi ilgus sijonus.
Jaunajai žengiant į salę, kurioje laukia susirinkę vyrai, puošnūs vestuviniai apdarai jos kūną dengia nuo galvos iki kojų, veidą slepia beveik nepermatomas puošnus šydas.
O šventėje dalyvaujantys vyrai gali apsieiti su vienu kostiumu ir keliais skirtingais kaklaraiščiais.
Tiesa, per vestuves ant galvos vyrai užsideda tradicines kailines kepures. Jas labai saugo – lyjant lietui ant kepurių užsimauna specialius apdangalus ar paprasčiausius plastikinius maišelius.
„Septyni palaiminimai“
Sutuoktuvių pabaigoje vos ant kojų bepastovintys šeimos nariai įsiamžina fotografijose. Šių nuotraukų fotografai verti deramos pagarbos, nes į vieną kadrą geba sutalpinti mažiausiai 45 žmones.
Šios įspūdingos žydiškos vestuvės baigiasi jausmingu tėvų atsisveikinimu su savo atžalomis, kurie pirmą kartą paliks namus ir pradės kurti savo pačių šeimą.
Šventės pabaigoje jaunavedžius taip pat palydi vienas geras draugas, kad į naują gyvenimą žengiančiai porai duotų vieną paskutinį ir itin svarbų patarimą.
Pasibaigus vestuvėms prasideda tęstinis svečių vakarėlis, trunkantis septynias dienas ir naktis. Šita šventės dalis vadinama „septyniais palaiminimais“.
Tai puiki proga šeimoms geriau vienai kitą pažinti ir žarstytis pagyromis, o visiems, kurie nesuspėjo to padaryti per chupą, – išsakyti jaunavedžių šeimoms savo sveikinimus ir linkėjimus. (AP, BBC, „The Independent“, „The US News“, LR)