Angelai, sibilės ir pranašai mėlynos, rausvos ir auksinės
spalvos drabužiais, kuriuos anksčiau būdavo sunku įžiūrėti
patamsiuose, naujai sutvisko dėl 7 000 LED šviestukų, specialiai
sukonstruotų neįkainojamai koplyčiai, kurioje raudonas kepuraites
dėvintys kardinolai rinkdavo popiežius nuo XV amžiaus.
Koplyčioje taip pat buvo įrengta moderni ventiliacijos sistema,
saugosianti freskas nuo drėgmės ir leisianti iki 2 000 žmonių
vienu metu būti viename iš populiariausių pasaulyje turizmo
objektų, kasmet pritraukiančiame daugiau negu 6 mln. žmonių.
Apšvietimo sistema kainavo iš viso 1,9 mln. eurų (6,56 mln.
litų): 870 tūkst. eurų (3 mln. litų) skyrė Europos Sąjunga, o
likusią sumą Vatikanui simboliškai paaukojo įvairios bendrovės,
dalyvavusios projekte LED4ART („LED menui“) ir neatlygintinai
suteikusios savo ekspertinių išteklių, technologijų bei
atsiuntusios savo darbuotojų.
„Šių LED šviestukų spalvinis spektras konkrečiai
pritaikytas prie freskų pigmentų, kad šviesa teisingai perteiktų
originalias spalvas, kaip numatė menininkai“, – sakė Marco
Frascarolo, dirbantis bendrovėje
„Fabertechnica“, vienoje iš naujosios sistemos kūrėjų.
„Kiekvienas LED šviestukas gali būti suderintas skirtingai
spalvai, todėl praleidome ilgas naktis koplyčioje su Vatikano
muziejaus kuratoriais, bandydami įvairius raudonos, mėlynos ir
baltos spalvos derinius ... stengdamiesi priderinti kuo
tiksliausiai“, – jis sakė koplyčioje per privačią ekskursiją
žurnalistams trečiadienio vakarą.
Kuriant LED apšvietimo sistemas, spalvinė aplinka paprastai
ištiriama aštuoniose vietose, tačiau stengiantis kuo geriau
apšviesti renesanso tapybą koplyčioje buvo išanalizuotos 276
vietos, aiškino M.Frascarolo.
Langai, pro kuriuose saulės šviesa šimtmečius patekdavo į
koplyčią, buvo uždengti praeito amžiaus 9-ame dešimtmetyje, kai
restauratoriai išsiaiškino, jog ultravioletiniai spinduliai kenkia
nutapytiems ant lubų ir sienų šedevrams, tokiems kaip
„Paskutinysis teismas“ ir kitoms freskoms, blukindami spalvas.
Anuo metu įrengta apšvietimo sistema buvo kritikuojama dėl
nenatūralaus spektro, o mažiau žinomi kūriniai, nutapyti
legendinių menininkų, tokių kaip Sandro Botticelli, Domenico Ghirlandaio ir Pietro
Perugino, atsidūrė šešėlyje.
„LED šviestukai sukuria daug geresnį įspūdį žiūrovams,
nes jie apšviečia freskų detales, kurios anksčiau būdavo
neįžiūrimos“, – pažymėjo M.Frascarolo.
Šviestukai buvo kruopščiai išbandyti, siekiant užtikrinti,
kad nepakenks kūriniams. Freskose naudoti pigmentai laboratorijose
buvo paveikiami intensyvia LED šviesa, tiriant, kokį poveikį
naujoji sistema padarytų per tolesnius 50 metų.
„Ankstesnė sistema gebėjo sureguliuoti orą tik 700 žmonių.
Esant dabartinei sistemai, patalpoje vienu metu galės būti iki 2 000
žmonių, nepakenkiant meno kūriniams“, – sakė JAV bendrovės
„Carrier“ sprendinių centro „AdvanTE3C“ direktorius Michelis
Grabonas.
„Žinome, kiek CO2 (anglies dvideginio) ir drėgmės išskiria
kiekvienas lankytojas, todėl galime atlikti atitinkamus
patikslinimus; sumažinti temperatūrą arba prireikus ją padidinti,
kai atšąla“, – aiškino jis, pridūręs, kad sąlygas
koplyčioje gali stebėti iš savo asmeninio kompiuterio arba
išmaniuoju telefonu.
Vatikano muziejų valdybos direktorius Antonio Paolucci sakė, kad koplyčioje „esama labiausiai stulbinamų
kūrinių, kada nors sumanytų žmogaus proto“.
Jis pridūrė, kad naujosios sistemos buvo įrengtos minint
Michelangelo mirties 450-ąsias metines, siekiant užtikrinti jo
tapybos darbų išlikimą ir geresnį apšvietimą.
Vatikano muziejų valdyba taip pat nurodė ateinančiais metais
tirsianti galimybę aprūpinti lankytojus vienkartiniais
„išmaniaisiais akiniais“, panašiais į „Google Glass“, kad
užvertę galvas ir mėgindami įžiūrėti garsųjį Adomo bei Dievo,
tiesiančių vienas kitam rankas, atvaizdą, jie galėtų patirti
visiškai naują trimatės erdvės įspūdį.