Cecilia Gimenez prieš metus apsiėmė atkurti
aptrupėjusią prieš šimtmetį nutapytą freską „Ecce Homo“
(„Štai Žmogus“) ant vienos kolonos Gailestingumo Šventovės
bažnyčioje Ispanijos šiaurės rytų miestelyje Borchoje.
„Restauruotas“ paveikslas atrodo kaip blyškus, kailio
įrėmintas beždžionės veidas su deformuotomis akimis ir nosimi, su
kažkokiu suriestu potėpiu vietoje burnos. Tačiau atvaizdas, kurį
daugelis vadino visų laikų prasčiausiu mėginimu restauruoti, bemat
tapo interneto hitu, mėgdžiojamu ir pašiepiamu visame pasaulyje.
Per pastaruosius metus apie 57 tūkst. žmonių aplankė Borchos
maldos namus ir nusifotografavo su ta „meno katastrofa“, nurodo
šią bažnyčią prižiūrintis labdaros fondas.
Fondas, valdomas Borchos merijos, pradėjo imti iš lankytojų
vieno euro (3,45 lito) mokestį, renkant lėšas paveikslo išlaikymui
ir labdaringai veiklai.
Tačiau tikėtina, kad nemažos pajamos gali būti gautos už
teises naudoti tą atvaizdą įvairiausiems tikslams – pradedant
vyno butelių etiketėmis, baigiant kavos puodeliais ir
marškinėliais.
Pagal trečiadienį pasirašytą sutartį C.Gimenez atiteks 49
proc. pajamų už teises naudoti tą atvaizdą, o likusi dalis bus
skirta bažnyčią prižiūrinčiam fondui, Borchos vicemeras ir
kultūros departamento direktorius Juanas Maria Ojeda sakė naujienų agentūrai AFP.
Senyva menininkė dabar jau nebėra patyčių taikinys – ji
neseniai Borchoje surengė gerai įvertintą savo tapybos darbų
parodą, tačiau pati nesiekia praturtėti, teigė jos advokatas
Antonio Valas-Carreresas.
„Fondas ir Cecilia visą pelną skirs labdaringoms reikmėms,
– jis sakė AFP. – Tai labai svarbu. Turėtų būti aiškiai
pasakyta, kad niekas nenori pasipelnyti iš šios padėties.“
Pasak advokato, kelios tarptautinės bendrovės jau susidomėjo
galimybe naudoti prastą šlovę įgijusį atvaizdą, tačiau jis
atsisakė jas įvardyti, kol nėra pasirašytos sutartys.
„Dabar visi atrodo patenkinti“, – C.Gomez sakė vietos
laikraščiui „Heraldo de Aragon“.
Tačiau iš tikrųjų taip nėra.
Originalią freską 1910 metais nutapusio menininko Elias Garcios
Martinezo palikuoniai tebepyksta, kad
sudarkytą paveikslą planuojama palikti dabartinės būklės, o ne
atkurti jo pirminę išvaizdą.
„Tai pagrindinis nesutarimas, – sakė vicemeras J.M.Ojeda,
kuris neseniai susitiko su vienu tos šeimos nariu. – Kai kurie iš
jų nori restauracijos, kuri dabar tikriausiai būtų neįmanoma, o
kiti prašo jį tiesiog pašalinti iš dabartinės vietos ir perkelti
kur nors kitur.“
Tiek Borchos merija, tiek C.Gimenez advokatai sakė esantys
pasiruošę pakeisti atvaizdo naudojimo teisių sąlygas originalą
nutapiusio menininko palikuonių naudai, jeigu jie pakeistų savo
poziciją.