Anoniminiai aukšto rango JAV pareigūnai užsiminė, kad Rusijos kovinių orlaivių perdislokavimas iš Rusijos aerodromų, esančių ATACMS veikimo zonoje, ir mažas ATACMS, kurias JAV suteikė Ukrainai, skaičius kažkaip mažina Ukrainos prašymo pagrįstumą ar svarbą.
Rugpjūčio 23 d. „Politico“ pranešė, kad neįvardytas aukštas Joe Bideno administracijos nacionalinio saugumo pareigūnas pareiškė, jog Rusijos pajėgos perkėlė kai kuriuos objektus iš Vakarų suteiktų raketų „Storm Shadow“ ir ATACMS veikimo zonos.
Neįvardytas administracijos pareigūnas taip pat pranešė, kad Rusijos pajėgos 90 proc. orlaivių, kurie vykdo skraidančių bombų smūgius iš Rusijos oro erdvės, perkėlė iš aerodromų, esančių raketų „Storm Shadow“ ir ATACMS veikimo zonoje.
16 Rusijos oro bazių yra Ukrainos ATACMS veikimo zonoje Rusijoje, o ISW pastebėjo patvirtinimą apie Rusijos orlaivių perkėlimą į oro bazes, esančias už Vakarų teikiamų tolimojo nuotolio ginklų veikimo zonos ribų, rašo analitinis centras.
Tačiau Rusijos orlaivių perdislokavimas iš 16 Rusijos oro bazių, esančių ATACMS veikimo zonoje, nesumažina nei leidimo Ukrainai naudoti ATACMS prieš šimtus kitų Rusijos karinių objektų svarbos, nei, kaip pranešama, nedidelio JAV suteiktų ATACMS skaičiaus, priduriama ISW pranešime.
JAV politika ir toliau riboja Ukrainos galimybę naudoti ATACMS smogti ne mažiau kaip 245 žinomiems Rusijos kariniams ir sukarintiems objektams, iš kurių tik 16 (6,5 proc.) yra oro bazės (ISW anksčiau įvertino, kad 250 objektų, įskaitant 17 oro bazių, yra Ukrainos ATACMS veikimo zonoje, remiantis 2024 m. gegužės mėn. atliktu vietovės kontrolės vertinimu).
Didžiausias Ukrainos HIMARS – kurias JAV leidžia Ukrainai ribotomis aplinkybėmis naudoti Rusijoje – veikimo nuotolis apima 20 iš šių objektų. Mažiausiai 225 žinomi objektai yra ATACMS veikimo zonoje, tačiau nepatenka į HIMARS veikimo zoną.
Bent 209 iš 245 (daugiau kaip 85 proc.) žinomų Rusijos karinių objektų, esančių ATACMS veikimo zonoje, nėra oro pajėgų bazės. Ukrainos pajėgos naudoja vietines tolimojo nuotolio smogiamąsias sistemas, kad pataikytų į kai kuriuos iš šių objektų, tačiau panašu, kad jos neturi daug tokių sistemų – taigi, palyginti nedidelis ATACMS skaičius, kurį, kaip pranešama, Ukraina gavo, gali turėti didelės reikšmės.
Argumentas, kad dėl riboto Rusijos orlaivių perkėlimo iš 16 aerodromų diskusija dėl JAV apribojimų naudoti ATACMS panaikinimo kažkodėl tampa neaktuali, neatsižvelgiama į šimtus šių objektų, išdėstytų šioje ataskaitoje.
Pranešama, kad Ukrainos pareigūnai ruošiasi pateikti aukštiems JAV pareigūnams sąrašą objektų Rusijoje, kuriems, Ukrainos pareigūnų nuomone, Kijevas galėtų smogti, jei Vašingtonas panaikintų apribojimus JAV ginklams. ISW nematė Ukrainos sąrašo ir nepateikia jokio galimo šioje ataskaitoje paskelbto sąrašo ir Ukrainos pareigūnų parengto sąrašo sutapimo vertinimo.
Mažai tikėtina, kad Rusijos kariuomenė perskirstė turtą nuo visų 245 objektų tokiu pat mastu, kaip tai padarė su orlaiviais. ISW nepastebėjo įrodymų, kad karinis turtas būtų perskirstytas iš daugumos Rusijos užnugario zonų.
Masinis turto perdislokavimas nuo tokių objektų sukeltų didelių sunkumų Rusijos logistikai visame teatre, o nei atviri šaltiniai, nei JAV pareigūnai nenurodė, kad Rusijos pajėgos būtų dalyvavusios tokiuose logistikos pertvarkymuose.
2024 m. birželį „The Associated Press“ citavo Ukrainos artilerijos vadą, kuris teigė, kad Ukrainos pajėgos galėtų smogti Rusijos brigadų valdymo punktams dideliu mastu, jei JAV pritartų Ukrainos ATACMS naudojimui smūgiams į Rusijos teritoriją, tačiau šiuo metu to padaryti negali, nes Rusija yra dislokavusi tokius valdymo ir kontrolės elementus teritorijoje, esančioje už 100–150 km nuo fronto linijos, t. y. teritorijoje, kuri yra už HIMARS veikimo zonos ribų, bet vis dar ATACMS veikimo zonoje.
Bet koks vertinimas, kuriuo atmetamas leidimas Ukrainai smogti teisėtiems kariniams objektams Rusijoje remiantis vien tik oro pajėgų perdislokavimu, yra neišsamus, nes neatsižvelgiama į šimtus kitų objektų, remiančių Rusijos karą prieš Ukrainą, todėl būtų neteisingas.
ISW neteigia, kad Rusijos oro pajėgų perdislokavimas yra vienintelė priežastis, dėl kurios JAV toliau draudžia naudoti ATACMS prieš teisėtus karinius objektus Rusijoje, nes ISW nėra susipažinusi su JAV priimamais sprendimais. Šiuo analitinio centro pranešimu siekiama atsakyti į tai, kas atrodo kaip bandymas atmesti šių apribojimų persvarstymo vertę ir svarbą, remiantis daliniu situacijos pristatymu.
ISW pažymi, kad į šį 245 žinomų objektų sąrašą neįtrauktos įvairios lauko stovyklos ir nauji objektai, kuriuos Rusijos kariuomenė pastatė netoli Ukrainos, kad paremtų Rusijos karą. Todėl šis sąrašas yra konservatyvus ir nurodo tik dalį visų karinių objektų, esančių ATACMS veikimo zonoje.
Šiame sąraše pateikti pulkų, brigadų ir divizijų štabai daugiausia svarbūs tuo, kaip šie objektai palengvina mokymą ir tarnauja kaip sandėliavimo vietos, nes čia paprastai nuolat įsikūrę koviniai daliniai yra dislokuoti Ukrainoje.