Po lėktuvo katastrofos Kazachstane – vis daugiau kaltinimų Rusijai: dramatiškas versijas kelia skirtingi šaltiniai

2024 m. gruodžio 26 d. 11:30
Lrytas.lt
Trečiadienį Kazachstane sudužus Azerbaidžano oro linijų lėktuvui „Embraer E190“ daugėja kaltinimų ir versijų, kad dėl katastrofos, pražudžiusios 38 keleivius, galėjo būti kalta Rusija.
Daugiau nuotraukų (15)
Skrydžio įgulos ir dispečerio Grozne pokalbių stenograma parodo, kad lėktuvą numušė Rusijos priešlėktuvinės gynybos sistemos, teigia Rusijos „Telegram“ kanalas „VChK-OGPU“, pateikęs visos pokalbių stenogramos analizę.
Panašią versiją pateikia ir naujienų portalas „The Wall Street Journal“ – portalo kalbintas JAV bendrovės „Osprey Flight Solutions“ analitikas tikina, kad lėktuvas buvo numuštas oro gynybos sistemos.
Tuo tarpu Dezinformacijos prevencijos centro prie Ukrainos nacionalinio saugumo ir gynybos tarybos (NSGT) vadovas Andrijus Kovalenko pažymėjo, kad dabar Rusija darys viską, kad nuslėptų savo kaltę dėl lėktuvo katastrofos ir žmonių žūties.
Rajone dislokuotos oro gynybos sistemos
Pokalbių stereogramos analizę pateikęs kanalas „VChK-OGPU“ teigia, kad iš jos matyti, jog orlaivis iš pradžių tapo nepilotuojamų orlaivių slopintuvų, kurie veikė dėl dronų atakos, auka.
Pradėjus nusileidimo procesą lėktuve, kuris skrido maršrutu Baku-Groznas, nustojo veikti GPS ryšys, o dispečeris prarado „radarinį ryšį“.
„Tokiomis sąlygomis pilotas negalėjo nutupdyti lėktuvo ir nusprendė skristi į Baku. Kai jis pradėjo apsisukinėti, kad tai padarytų, netoliese įvyko sprogimas – viskas rodo, kad lėktuvui smogė priešlėktuvinės gynybos sistemos“, – sakoma pranešime.
Nurodoma, kad, sprendžiant iš stenogramos, Grozno oro uoste lėktuvui niekas nenurodė pakeisti krypties, o oro sąlygos su maršruto pokyčiu niekaip nesusijusios.
Ataskaitoje teigiama, kad 8.16 val. įgula pranešė nerimą keliančią informaciją – lėktuvo valdymo sistemos nustojo veikti. Be to, pilotai du kartus pakartojo, kad į pilotų kabiną pataikė paukštis.
„Kapitonas kelis kartus pakartoja tą patį, įvardydamas paukščius daugiskaita. Kaip tik tuo metu netoli orlaivio įvyko sprogimas ir sprogstamųjų elementų smūgiai, kuriuos įgula galėjo supainioti su susidūrimu su paukščių pulku“, – rašoma ataskaitoje.
Pažymima, kad smūgis įvyko virš Naursko rajono, kur yra įsikūrę keli kariniai daliniai, o kai kurie iš jų turi priešlėktuvinės gynybos sistemas.
Dezinformacijos prevencijos centro prie Ukrainos nacionalinio saugumo ir gynybos tarybos (NSGT) vadovas Andrijus Kovalenko pažymėjo, kad dabar Rusija darys viską, kad nuslėptų savo kaltę dėl lėktuvo katastrofos ir žmonių žūties.
Jo manymu, lėktuvą numušė Rusijos priešlėktuvinės gynybos sistema.
„Rusija neuždarė oro erdvės virš Grozno. Be to, lėktuvui be jokios priežasties nebuvo duotas leidimas leistis Grozne ar Machačkaloje. Tik profesionalus lėktuvo pilotų darbas sutrukdė rusams paversti šią istoriją Rusijos provokacija prieš Ukrainą“, – pabrėžė jis.
Rasti pažeidimai neatitinka paukščių smūgio
Naujienų portalas „The Wall Street Journal“, cituodamas JAV bendrovę „Osprey Flight Solutions“, taip pat teigia, kad lėktuvą, kuris skrido į Rusiją, galėjo numušti rusų priešlėktuvinis pabūklas.
Iš Azerbaidžano sostinės Baku į Grozną skridęs lėktuvas pakeitė kursą virš teritorijos, kurioje Rusijos priešlėktuvinė gynyba aktyviai reaguoja į Ukrainos dronų atakas.
Remdamasi vaizdo įrašų ir orlaivio pažeidimų analize, bendrovė „Osprey Flight Solutions“ teigė: „Lėktuvą greičiausiai numušė Rusijos karinė priešlėktuvinės gynybos sistema“.
„Iš vaizdo įrašo, kuriame užfiksuotos orlaivio nuolaužos, ir aplinkybių, susijusių su oro erdvės saugumo aplinka pietvakarių Rusijoje, matyti, kad orlaivis buvo numuštas tam tikros rūšies priešlėktuvine ugnimi“, – teigė „Osprey“ vyriausiasis žvalgybos pareigūnas Matt Boeree
Likus 25 minutėms iki numatyto nusileidimo Grozne, įgula pranešė apie būtinybę avariniu būdu leistis Aktau.
Tačiau po pusvalandžio lėktuvas sudužo lauke netoli oro uosto. „Flightradar24“ pranešė, kad toje vietovėje vyko intensyvus GPS ryšio trikdymas, kuris galėjo apsunkinti skrydį.
Kai kurie ekspertai nurodo, kad filmuotoje medžiagoje iš įvykio vietos matomos skylės lėktuvo uodegos dalyje atitinka raketų arba priešlėktuvinių ginklų padarytus pažeidimus.
M. Boeree pažymėjo, kad rasti pažeidimai neatitinka paukščio smūgio žymių.
Lėktuvas skrido virš Šiaurės Kaukazo regiono, kuris pastaruoju metu tapo Ukrainos dronų atakų vieta. Likus kelioms valandoms iki katastrofos Rusija paskelbė, kad netoli Vladikaukazo numušė droną.
Ši situacija paaštrino civilinės aviacijos saugumo regione klausimą. Bendrovė „Osprey“ paskelbė įspėjimą dėl padidėjusios rizikos skrydžiams šiame regione, o Azerbaidžano oro linijos laikinai sustabdė skrydžius į Grozną ir Machačkalą.
Azerbaidžanas ir Kazachstanas jau atlieka bendrą tyrimą ir svarsto įvairias įvykio versijas. Azerbaidžano oro linijos svarsto, kad lėktuvas galėjo susidurti su paukščių pulku, tačiau ekspertai šios hipotezės nepatvirtina.
Tuo tarpu Azerbaidžano prezidentas pažymėjo, kad skrydis buvo nukreiptas dėl nepalankių oro sąlygų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.