Šeštadienį spaudos konferencijoje italų prokuroras Ambrogio Cartosio sakė, kad „ne visiškai tvarkingas elgesys“ galėjo lemti daugybę mirčių prie Sicilijos krantų.
Tyrėjai daugiausia dėmesio skirs tam, „kiek visi [laive buvę] žmonės buvo įspėti“ apie saugumo procedūras, paaiškino prokuroras, tačiau pridūrė, kad svarstomos visos tyrimo kryptys.
Ugniagesys Bentivoglio Fiandra atskleidė, kad kai rugpjūčio 19 d. 4.38 val. buvo gautas pagalbos skambutis, jachta jau buvo nuskendusi ir gulėjo ant dešiniojo šono maždaug 50 m po vandeniu. Todėl žuvusieji „bandė pasislėpti kajutėse kairiajame laivo šone“, sakė jis.
Jis pridūrė, kad narai pirmiausia netoli laivo rado laive buvusio virėjo kūną. Paskui besikeičianti gelbėtojų komanda jachtoje aptiko dar penkis žmones – pirmoje kajutėje kairėje pusėje, o paskutinį – trečioje kajutėje toje pačioje pusėje.
Tyrėjai planuoja iš jūros dugno ištraukti laivo nuolaužas, kad galėtų nustatyti jachtos apvirtimo aplinkybes, šeštadienį pridūrė prokuroras.
Nelaimės aukų skrodimai dar neatlikti, susirinkusiems žiniasklaidos atstovams sakė pareigūnai.
59 metų britų technologijų magnatas Mike'as Lynchas buvo tarp septynių žuvusiųjų, kurie žuvo superjachtai nuskendus ankstyvą pirmadienio rytą.
Tarp kitų buvo „Morgan Stanley“ valdybos pirmininkas Jonathanas Bloomeris, jo žmona Judy, amerikiečių teisininkas Chrisas Morvillo, jo žmona Neda ir jachtoje dirbęs virtuvės šefas Recaldo Thomasas.
M.Lyncho 18-metė dukra Hannah Lynch buvo paskutinis kūnas, kurį narai ištraukė penktadienį. Jos motina ir M.Lyncho žmona Angela Bacares išgyveno katastrofą. Kita jų dukra Esme nebuvo laive ir šeimos išplatintame pareiškime pagerbė sesers atminimą.
Manoma, kad šeima kelionę surengė norėdama atšvęsti M.Lyncho teisinių problemų pabaigą.
Liepos mėn. jis buvo išteisintas dėl 15 JAV kaltinimų sukčiavimu byloje, kuri truko 12 metų ir buvo susijusi su jo įmonės „Autonomy“ pardavimu JAV įmonei „Hewlett Packard“ 2011 m. Prokurorai teigė, kad jis sąmoningai pervertino 1996 m. įkurtos įmonės vertę. M.Lynchas visada neigė padaręs nusižengimą.
Pateikiame svarbiausias naujienas iš spaudos konferencijos:
Prokuroras patvirtino, kad vakar rastas kūnas buvo H. Lynch
Italijos prokuroras A.Cartosio patvirtino aukų vardus ir pavardes. Pirmasis rastas jachtos virėjo Recaldo Thomaso kūnas, ir iš karto buvo aišku, kad rasti gyvą kurį nors iš šešių dingusių žmonių bus labai sunku.
Keturios aukos buvo rastos rugpjūčio 21 d: J.Bloomeris ir jo žmona Judy bei Ch.Morvillis ir jo Neda.
Visus juos narų komandos rado valtyje. Dar viena auka, Mike'as Lynchas, buvo ištraukta rugpjūčio 22 d. Rugpjūčio 23 d. buvo rastas jo dukters Hannah'os kūnas. Paskutinės aukos suradimas giliai sujaudino gelbėtojų komandą ir sukėlė spontaniškas ovacijas.
Pradėjo tyrimą dėl laivo sudužimo dėl kaltės ir netyčinės žmogžudystės
Italijos prokuroras A.Cartosio paaiškino, kad prokuratūra šiuo metu tiria vadinamąją „nusikaltimo hipotezę“ dėl laivo sudužimo ir netyčinės žmogžudystės, nors šiuo metu niekas konkrečiai nėra tiriamas ir tam prireiks laiko.
Jis pabrėžė, kad tyrimas dar tik prasideda, todėl šiuo metu jie nieko neatmeta.
Intensyvi paieškos operacija
Kalbėdamas narų vardu, vienas iš paieškos ir gelbėjimo darbuose dalyvaujančių ugniagesių sakė, kad buvo pasitelkta daugiau narų ir įrengtos kameros papildomai informacijai surinkti.
Taip pat buvo pasitelkti paieškos ir gelbėjimo tarnybos darbuotojai, o kiekvieną dieną paieškos ir gelbėjimo operacijoje dalyvavo apie 70 žmonių, pridūrė jis.
„Visa tai iliustruoja nacionalinį Italijos ugniagesių tarnybos matmenį“, – sakė jis.
Jis sakė, kad buvo atlikta daugiau kaip 120 nardymų, pridurdamas, kad vandenyje narai vienu metu galėjo išbūti tik po 12 minučių.
„Tai buvo intensyvus darbas ir labai įtemptas, – pažymėjo jis. – Dirbome 50 metrų gylyje, o dėl oro sąlygų buvo labai mažas matomumas.“
Kodėl įgula galėjo įlipti į gelbėjimosi valtį, o keleiviai – ne?
Pirmasis žurnalistų klausimas, nuskambėjęs spaudos konferencijoje – kaip įgulos nariai galėjo patekti į gelbėjimosi valtį, o keleiviai – ne?
Atsakydamas į šį klausimą vienas Italijos pareigūnas sakė, kad incidentas įvyko „labai staiga“ ir kad tyrimas tai atidžiai išnagrinės.
„Tai viskas, ką šiuo metu galiu pasakyti“, – pridūrė pareigūnas.
Ar yra „juodoji dėžė“?
Kitą klausimą pateikė laikraštis „La Repubblica“, kurio vienas iš žurnalistų klausė, ar yra juodoji dėžė ir kodėl liukai liko atviri.
„Neturime tikslios informacijos apie juodąją dėžę, – sakė pareigūnas. – Buvo labai sunku patekti į kajutes ir į pačią jachtą.“
Jis pridūrė, kad pirmajame tyrimo etape tai bus tiriama išsamiau.
Pareigūnas sakė, kad šiame etape jie negali atskleisti nieko daugiau, tačiau faktus patvirtins vėlesnės paieškos tarp nuolaužų – įskaitant tai, ar narai jas rado atidarytas, ar uždarytas.
„Nenorime dabar pateikti klaidingos informacijos, kurią vėliau tektų paneigti“, – aiškinosi jis.
Kiek laiko užtruks ištraukti sudužusį laivą?
Atsakydamas į BBC klausimą, Palermo pakrančių apsaugos tarnybos vado pavaduotojas Raffaele'is Macauda teigė, kad laivo iškėlimo iš jūros dugno laikas yra neaiškus ir priklauso nuo daugelio veiksnių.
Jis pabrėžė, kad nors laivo savininkas išreiškė susidomėjimą laivo iškėlimu, pirmiausia jis turės pateikti techninį laivo iškėlimo planą, kuriame būtų nurodyta, kaip jis ketina veikti.
„Negaliu pasakyti, kiek laiko užtruks, kol galėsime ištraukti laivą, – pridūrė jis. – Be kita ko, turėsime ištuštinti jachtos bakus, kad būtų išvengta aplinkos taršos.“
Per kiek laiko atvyko gelbėtojai?
Italijos valdžios institucijų taip pat buvo klausiama, kiek laiko praėjo nuo nelaimės iki įgulos išsigelbėjimo ir per kiek laiko atvyko gelbėtojai.
Atsakydamas vienas iš vietos pareigūnų sakė, kad šis klausimas yra tyrimo, kuris bus nagrinėjamas, esmė.
Jis pridūrė, kad „akivaizdu“, jog valdžios institucijos turės nuodugniau išnagrinėti šį klausimą ir palyginti, kas vyko meteorologiniu požiūriu, bei išanalizuoti, kokiu greičiu judėjo laivas.
Laivo kapitonas ir įgula neprivalo likti Italijoje
Prokuroras A.Cartosio patvirtino, kad kaltinimai vienam ar keliems konkretiems asmenims gali būti pateikti gerokai anksčiau, nei bus susigrąžintas „Bayesian“.
Jis taip pat teigė, kad laivo kapitonas ir įgula neprivalo likti Sicilijoje visą tyrimo laiką.
Tačiau vyriausiasis prokuroras išreiškė pageidavimą, kad jie „liktų pasirengę tolesnėms apklausoms“, nes to gali prireikti ateityje, vykstant tyrimui.
Atrodo, kad laivą nuskandino ne vandens tornadas, o besileidžianti audra
Prokuroro pavaduotojas Rafaelle'is Cammarano aiškino, kad beveik visa įgula, išskyrus jachtos virėją, sugebėjo pasprukti į saugią vietą, o keleiviai – ne, greičiausiai todėl, kad keleiviai įvykio metu miegojo.
Jis taip pat pridūrė, kad, remiantis tuo, ką jie žino dabar, mažai tikėtina, kad „Bayesian“ nuskendo dėl vandens tornado, kaip buvo teigiama anksčiau. Pasak jo, panašu, kad katastrofą sukėlė žemyn besileidžianti audra.
Besileidžianti audra – tai vietinis, galingas vėjas, kuris nusileidžia iš perkūnijos ir, atsitrenkęs į žemę, sparčiai plinta, dažniausiai nenuspėjamai.
Naras apibūdino gelbėjimo operaciją
Vienas iš narų papasakojo apie gelbėjimo operaciją iš jo perspektyvos.
Jis priminė, kad laivas buvo nuskendęs 50 metrų gylyje, todėl patekti į kajutes buvo dar sunkiau.
Jis pasakojo apie visas kliūtis, trukdžiusias jiems patekti į laivą, ir pridūrė, kad reikėjo tinkamai laikytis visų saugos priemonių, kad narai nerizikuotų savo pačių gyvybe.
„Buvo ypač sunku ir tai buvo labai lėtas, labai lėtas darbas“, – sakė jis, paaiškindamas, kad „labai ilgai šalinti kliūtis per kajutes“.
Kodėl keleiviai buvo palikti?
Vietos pareigūnų taip pat paklausta apie kūnų buvimo vietą jachtoje, nes dauguma kūnų buvo rasti tam tikroje laivo dalyje – ar tai reiškia, kad keleiviai bandė išsigelbėti?
„Nėra jokio tikrumo dėl laive buvusių keleivių elgesio, tačiau tikėtina, kad jie bandė išsigelbėti, tačiau apie tai neturime jokios tikros informacijos“, – sakė komisijos pareigūnas.
Jis sakė, kad iš nuolaužų paieškos vietos turėtų paaiškėti tam tikrų įrodymų.
Pareigūnų taip pat klausta, kodėl keleiviai negalėjo pabėgti iš laivo tuo pačiu metu kaip ir įgulos nariai ir ar kas nors juos įspėjo.
„Na, būtent tai ir bandome išsiaiškinti iš išgyvenusiųjų pareiškimų“, – sakė vienas iš pareigūnų.
Paklaustas apie paieškos išlaidas, pakrančių apsaugos admirolas sakė, kad visas paieškos išlaidas padengs savininkai, o jis kol kas negali įvertinti, kiek tai kainuos.
Baudžiamasis tyrimas turi būti kruopščiai apsvarstytas
Vyriausiasis prokuroras A.Cartosio aiškino, kad tikėtina, jog minėti nusikaltimai (laivo sudužimas dėl kaltės ir daugybinė žmogžudystė) galėjo būti įvykdyti, tačiau prieš pareiškiant kaltinimus reikės nustatyti, kas gali būti už tai atsakingas.
„Žiniasklaida dirba pagal žaibišką grafiką, o prokuroro grafikas yra ilgesnis, nes jį reikia kruopščiai apsvarstyti“, – sakė jis.
Jo pavaduotojas R.Cammarano patvirtino, kad avarijos metu pilotų kabinoje budėjo vienas žmogus.
Parengta pagal „Sky News“ ir BBC inf.