Suomijos oro linijos „Finnair“ teigia, kad jos įprasti skrydžiai į Tartu, Estijos kultūros centrą, negali būti vykdomi saugiai, nes artėjimas prie oro uosto priklauso nuo pasaulinės padėties nustatymo sistemos (GPS) technologijos.
Pranešime socialiniame tinkle X „Finnair“ teigė: „Nuo balandžio 29 d. iki gegužės 31 d. stabdome skrydžius į Tartu. Šiuo metu Tartu oro uoste taikomi artėjimo tūpti metodai yra pagrįsti GPS signalu, o GPS trikdžiai vietovėje turi įtakos šio metodo tinkamumui naudoti.“
Rusija yra plačiai įtariama trukdanti arba gadinanti GPS signalus netoli savo sienų. Tartu oro uostas yra maždaug už 40 km nuo Rusijos sienos.
„Finnair“ teigia, kad dirba prie alternatyvaus nusileidimo sprendimo, kuriam nereikalingas GPS signalas.
Praėjusią savaitę du „Finnair“ lėktuvai turėjo grįžti atgal į Helsinkį, nes dėl GPS trikdžių nebuvo galima nusileisti Tartu oro uoste. Balandžio 25 ir 26 d. vakarinis skrydis iš Suomijos sostinės nutraukė planuotą nusileidimą ir apsisuko.
„Finnair“ yra vienintelė oro transporto bendrovė, vykdanti tarptautinius skrydžius į Tartu ir iš jo.
Vežėjo operacijų direktorius Jari Paajanenas sakė: „Finnair“ lėktuvuose esančios sistemos aptinka GPS trukdžius, mūsų pilotai gerai žino šią problemą, be to, lėktuvuose yra kitos navigacijos sistemos, kuriomis galima naudotis, kai GPS sistema neveikia.
„Dauguma oro uostų naudoja alternatyvius artėjimo tūpti metodus, tačiau kai kurie oro uostai, pavyzdžiui, Tartu, naudoja tik tuos metodus, kuriems palaikyti reikalingas GPS signalas. Dėl GPS trukdžių Tartu esame priversti sustabdyti skrydžius, kol bus rasti alternatyvūs sprendimai. Atsiprašome už nepatogumus, kuriuos sustabdymas sukelia mūsų klientams“, – pareiškė J.Paajanenas.
„Finnair“ teigia, kad GPS trukdžių nuo 2022 m. gerokai padaugėjo. Oro bendrovės pilotai pranešė apie trukdžius netoli Kaliningrado, Rusijos eksklavo tarp Lietuvos ir Lenkijos.
Su GPS trukdžiais taip pat susidurta Juodojoje jūroje, Kaspijos jūroje ir rytinėje Viduržemio jūros dalyje. Tai vyksta dviem būdais: trukdymas, dėl kurio pilotai negali sužinoti tikslios savo buvimo vietos naudodamiesi GPS, ir suklastojimas, kai orlaivio sistemos apgaulės būdu nurodo klaidingą padėtį.
Paprastai GPS trikdžiai neturi įtakos skrydžių maršrutams ar skrydžių saugai, nes pilotai apie tai žino, o orlaiviuose yra įdiegtos alternatyvios sistemos, kurios naudojamos, kai GPS signalas trikdomas.
Praėjusią savaitę Dauningo gatvė pranešė, kad Karališkųjų oro pajėgų (RAF) lėktuvas, skraidinęs Jungtinės Karalystės gynybos sekretorių Grantą Shappsą, 30 minučių virš Baltijos jūros buvo paveiktas GPS trukdžių.
Parengta pagal „The Independent“ inf.