Po to, kai ES vadovams nepavyko susitarti dėl siūlomo ketverių metų 50 mlrd. eurų pagalbos Ukrainai paketo, pareigūnai pradėjo ieškoti alternatyvų, jei bloko nesutarimų nepavyktų išspręsti. Ypač išpopuliarėjo skolos finansavimo modelis kaip praktiškiausias paramos teikimo būdas.
„Pagal šią schemą dalyvaujančios šalys suteiks garantijas ES biudžetui, todėl Europos Komisija kitais metais Kijevui iš kapitalo rinkų galės paskolinti iki 20 mlrd. eurų, teigė su šiuo klausimu susipažinę šaltiniai. Dėl tikslių sąlygų vis dar deramasi, o galutinė suma bus nustatyta atsižvelgiant į Ukrainos poreikius“, – rašo dienraštis „Financial Times“.
Kaip pažymi leidinys, mechanizmas panašus į struktūrą, naudotą 2020 m., kai Europos Komisija suteikė ES šalims iki 100 mlrd. eurų pigių lėšų trumpalaikėms darbo vietų rėmimo programoms COVID-19 pandemijos metu.
„Svarbu tai, kad pagal šią galimybę nereikėtų visų 27 ES valstybių narių garantijų, jei pagrindinės dalyvės būtų šalys, turinčios aukščiausius kredito reitingus. Tai leistų ES atmesti Vengrijos veto, nes nereikėtų vieningos paramos“, – pažymi „Financial Times“.
Pažymima, kad kai kurioms šalims, įskaitant Vokietiją ir Nyderlandus, reikės parlamento pritarimo nacionalinėms garantijoms suteikti, tačiau pareigūnai tikisi, kad Ukraina galės gauti paramą iki kovo mėn.
Vis dėlto vienas iš šios schemos trūkumų, palyginti su pirminiu pasiūlymu, pagrįstu ES biudžetu, yra tas, kad ji apsiribos tik paskolomis ir neapims dotacijų.
Be to, dar viena atsarginė alternatyva – keliems mėnesiams ar metams pratęsti šiais metais taikytą finansavimo struktūrą, pagal kurią ES suteikė Ukrainai 18 mlrd. eurų pigių paskolų. Šiai galimybei reikėtų didžiosios daugumos šalių sutikimo.
Tačiau, nepaisant pasirinkto modelio, ES pažadėjo suteikti Ukrainai finansavimą ne vėliau kaip iki kovo mėn.
Parengta pagal „Unian“ inf.