Sudėliojo, kas paskutinėmis minutėmis vyko J. Prigožino lėktuve iki katastrofos: ekspertų išvada aiški

2023 m. rugpjūčio 25 d. 22:09
Lrytas.lt
Pasirodo baltas debesėlis, o paskui matyti krentantis lėktuvas, už kurio tęsiasi dūmų ar garų pėdsakas, sparčiai besileidžiantis ryškiai mėlyno dangaus fone. Vaizdo įrašą filmavęs asmuo priartina vaizdą, kai lėktuvas nevaldomas spirale leidžiasi žemyn, ir paaiškėja, kad jam trūksta sparno.
Daugiau nuotraukų (13)
Rusijos valstybinės žiniasklaidos priemonės „RIA Novosti“ paskelbtame vaizdo įraše matyti akimirkos prieš tai, kai sudužo į Sankt Peterburgą skrendantis privatus lėktuvas, kuriuo, kaip tvirtina rusų pareigūnai, skrido samdinių lyderis Jevgenijus Prigožinas.
CNN apžvalgininkai ir ekspertai sudėliojo, kas įvyko likus kelioms minutėms iki katastrofos. Analizė rodo, kad prieš nukrisdamas iš dangaus privatus lėktuvas patyrė bent vieną „katastrofišką incidentą skrydžio metu“. Vis dėlto, paskelbtame vaizdo įraše to katastrofiško įvykio nematyti.
Avarija įvyko praėjus dviem mėnesiams po to, kai J. Prigožinas pradėjo trumpalaikį maištą prieš Rusijos kariuomenės vadovybę ir metė precedento neturintį iššūkį V. Putino autoritetui.
Pentagonas ketvirtadienį pranešė, kad J. Prigožinas „greičiausiai“ žuvo per lėktuvo katastrofa.
JAV ir Vakarų žvalgybos pareigūnai, su kuriais kalbėjosi CNN, mano, kad lėktuvo avarija nėra nelaimingas atsitikimas. Pareigūnai teigė, kad dar per anksti nustatyti, dėl ko nukrito lėktuvas, tačiau viena iš tiriamų galimybių yra sprogimas lėktuve.
Tačiau nepateikta jokių įrodymų, kad prie katastrofos prisidėjo Kremlius ar Rusijos saugumo tarnybos.
CNN apklausti ekspertai teigia, kad turimi įrodymai rodo, jog mažai tikėtina, kad katastrofą sukėlė mechaninis gedimas. Pasak jų, dramatiškas lėktuvo nusileidimas, tai, kaip jis subyrėjo ore, ir nuolaužų lauko mastas rodo, kad buvo sprogimas.
Skrydžio duomenys rodo „dramatišką nusileidimą“
J. Prigožino privatus lėktuvas „Embraer Legacy 600“ (RA-02795) trečiadienį prieš pat 18 val. pakilo iš Maskvos. Prieš staigų kritimą nerodė jokių problemų, rodo skrydžio stebėjimo duomenys.
Svetainės „Flightradar24“, kuri realiuoju laiku seka informaciją apie orlaivius, trečiadienio pranešime teigiama, kad 18.11 val. vakaro Maskvos laiku lėktuvas pasiekė daugiau nei 8,5 kilometrų aukštį ir judėjo maždaug 950 kilometrų per valandą greičiu.
Vėliau, 18.19 val. vietos laiku, lėktuvas pradėjo netaisyklingai kilti ir leistis, vienu metu pakilo į daugiau nei 9,1 kilometrų aukštį, o po to per maždaug 30 sekundžių staiga nukrito 2,44 kilometrus.
Kai lėktuvas perdavė paskutinius duomenis, jis buvo nukritęs į 6 kilometrų aukštį. Remiantis CNN atlikta turimų skrydžio duomenų analize, prieš suduždamas lėktuvas nukeliavo dar beveik 50 kilometrų.
„Nors lėktuvas neperdavinėjo padėties informacijos, buvo transliuojami kiti duomenys, pavyzdžiui, aukštis, greitis, vertikalusis greitis ir autopiloto nustatymai. Būtent šie duomenys leidžia šiek tiek suprasti paskutines skrydžio akimirkas“, – sakoma „Flightradar24“ pranešime, kuriame pažymima, kad duomenys rodė „dramatišką nusileidimą“.
Paskutiniai skrydžio aukščio svyravimai yra labai neįprasti, CNN sakė vienas aviacijos ekspertas, ir leidžia manyti, kad pilotas prieš katastrofą bandė stabilizuoti lėktuvą.
„Sprogimo sukelta dekompresija, pavyzdžiui, jei sprogo durys arba jei sprogimas įvyko po ratiniu vežimu... Jie turėjo sugebėti išlaikyti lėktuvo kontrolę tiek, kad išlaikytų tokį aukštį ir nenukristų kaip akmuo“, – CNN aiškino aviacijos ekspertas Steffanas Watkinsas, nuolatos stebintis orlaivius ir laivus.
Pastaruosius du mėnesius Rusijos stebėtojai ir aviacijos ekspertai stebėjo J. Prigožino lėktuvą, skraidantį pirmyn ir atgal tarp Rusijos ir Baltarusijos, kuris dažnai išjungdavo atsakiklį, kad užmaskuotų savo buvimo vietą.
CNN anksčiau pranešė, kad JAV ir Europos žvalgybos pareigūnai stebėjo lėktuvo judėjimą, tačiau tuo metu negalėjo tiksliai pasakyti, ar lėktuve buvo J. Prigožinas.
„Jis tai naudoja kaip apgaulės taktiką“, – tuomet CNN sakė vienas JAV pareigūnas, aiškindamas, kodėl sunku nustatyti tikslią J. Prigožino buvimo vietą.
Ekspertai teigia, kad vaizdo įrašai rodo sprogimą ore
Dviejuose vaizdo įrašuose matyti, kaip lėktuvas su išskirtine mėlyna uodega krenta iš dangaus. Atrodo, kad jo fiuzeliažas – pagrindinė lėktuvo kėbulo dalis – yra vientisas, tačiau trūksta sparno.
Kituose vaizdo įrašuose ir nuotraukose, pasidalytuose per „Telegram“, matyti lėktuvo nuolaužos, išsibarsčiusios keturiose vietose maždaug 3 kilometrų spinduliu netoli Kuženkino kaimo Tverės srityje. Lėktuvo fiuzeliažas buvo rastas lauke, uodegos dalis aptikta netoliese.
Kelios mažesnės nuolaužos nukrito gyvenamajame rajone, o sparnas rastas upėje, teigiama CNN atliktoje vaizdinių įrodymų ir „Planet Labs“ palydovinių nuotraukų analizėje.
Europoje dirbantis raketų ekspertas Markus Schilleris, atlikęs analizę NATO ir Europos Sąjungai, CNN teigė, kad turimi vaizdo įrašai ir tai, kad daugybė nuolaužų laukų buvo išsibarstę didelėje teritorijoje, rodo, jog įvyko „galingas sprogimas“.
„Lėktuvo uodega ir sparnas nuo lėktuvo galėjo atsiskirti tik dėl sprogimo. Lieka neaišku, ar tai buvo bomba lėktuve, ar raketa, tačiau uodega ir sparnas niekaip kitaip atsiskirti negalėjo“, – patikino M. Schilleris.
CNN negalėjo patvirtinti, kaip buvo numuštas lėktuvas, tačiau M. Schilleris ir keli kiti ekspertai iškėlė prielaidą, kad katastrofą sukėlė bent vienas sprogimas, įvykęs ore.
NATO ir Jungtinėms Tautoms patarinėjantis raketų ekspertas Robertas Schmuckeris nurodė, kad nors katastrofos priežasčiai nustatyti reikia atlikti išsamų tyrimą vietoje ir išanalizuoti juodąsias dėžes, arba skrydžio duomenų įrašymo įrenginius, turimi įrodymai rodo, kad lėktuvą greičiausiai numušė sprogimas, o ne mechaninis gedimas.
„Tokie lėktuvai, kaip šis, nenukrenta tiesiog iš dangaus. Nei blogas aptarnavimas, nei piloto klaida nesukeltų tokio poveikio, kokį matėme, t. y. kad nukristų sparnas ir danguje atsirastų sprogimas. Šis lėktuvas tikrai nesubyrėjo dėl mechaninių ar oro sąlygų“, – CNN sakė R. Schmuckeris .
Jis pridūrė, kad pagal filmuotą medžiagą ir nuolaužų išvaizdą neatrodo, kad į lėktuvą pataikė raketa ar priešlėktuvinės gynybos raketa.
Pasak interneto svetainės „International Aviation HQ“, per visą, daugiau nei du dešimtmečius trukančią, „Embraer Legacy 600“ modelio lėktuvo istoriją buvo užregistruota tik viena avarija. Nurodoma, kad ji įvyko ne dėl mechaninio gedimo.
Brazilijos orlaivių gamintoja „Embraer“ pareiškime CNN nurodė, kad laikėsi Rusijai įvestų tarptautinių sankcijų ir 2019 m. sustabdė su Jevgenijumi Prigožinu siejamo orlaivio techninės priežiūros paslaugų teikimą, kuris apima ir techninę priežiūrą.
Atsižvelgdamas į šiuolaikinių „Embraer Legacy 600“ lėktuvų saugumo rekordus, aviacijos ekspertas, Šiaurės Dakotos universiteto profesorius Danielis Kwasi Adjekumas paaiškino, kad yra tik trys realūs variantai, kaip įvyko katastrofa: sprogstamasis užtaisas lėktuve, raketa arba susidūrimas ore.
Tačiau jis nurodė, kad pastarieji du variantai mažiau tikėtini, atsižvelgiant į tai, kokio laipsnio žalos galima tikėtis po raketos smūgio, ir kad oro eismo kontrolė savo radaruose greičiausiai būtų užfiksavusi susidūrimą, nebent jis būtų įvykęs su bepiločiu orlaiviu.
„Be tinkamo tyrimo labai sunku suprasti, kas įvyko, – įsitikinęs jis. – Lėktuvas patyrė rimtą katastrofišką gedimą skrydžio metu.“
Jevgenijus PrigožinasRusijaCNN
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.