Pagal naujus įstatymus, kurie įsigalios po trejų metų, už nesantuokinius lytinius santykius bus baudžiama laisvės atėmimu iki vienerių metų.
Dauguma pakeitimų priimami po to, kai šalyje, kurioje gyventojų daugumą sudaro musulmonai, sustiprėjo religinis konservatizmas.
Kritikai mano, kad įstatymai turės „katastrofiškas“ pasekmes žmogaus teisėms ir galimai turės rimtą smūgį turizmui bei užsienio šalių investicijoms.
Šią savaitę prie parlamento Džakartoje kelios daugiausia jaunų žmonių grupės protestavo prieš teisės aktus. Tikimasi, kad naujieji įstatymai bus užginčyti teisme.
Planuojama, kad įstatymai bus vienodai taikomi tiek vietos gyventojams, tiek užsieniečiams, gyvenantiems Indonezijoje ar lankantiems tokias atostogų vietas kaip Balis. Pagal šiuos įstatymus nesusituokusios poros, pagautos užsiimančios lytiniais santykiais, gali būti įkalintos iki vienerių metų.
Joms taip pat draudžiama gyventi kartu – už tai asmenys gali būti įkalinti iki šešių mėnesių. Neištikimybė taip pat bus nusikaltimas, už kurį asmenys gali būti įkalinti.
Vakarų Javos Depoko mieste gyvenanti 28 metų musulmonė Ajeng sakė, kad jai dabar gresia pavojus dėl to, kad pastaruosius penkerius metus gyveno su savo partneriu.
„Priėmus naująjį įstatymą, mes abu galime patekti į kalėjimą, jei vienas iš šeimos narių nuspręs pranešti policijai“, – sakė ji BBC. – O kas tokiu atveju, jei vienas šeimos narys turės problemų su manimi ir nuspręs pasiųsti mane į kalėjimą?“
„Manau, kad gyvenimas kartu ar seksas ne santuokoje nėra nusikaltimas. Mano religijoje tai laikoma nuodėme. Tačiau nemanau, kad baudžiamasis kodeksas turėtų būti grindžiamas tam tikra religija“, – toliau kalbėjo moteris.
Antradienį parlamentas vienbalsiai patvirtino naująjį kodeksą, kurį sudaro daugiau kaip 600 straipsnių. Teisių grupės teigia, kad naujosios nuostatos neproporcingai paveiks moteris, LGBT asmenis ir etnines mažumas.
Daugelis verslo įmonių taip pat prieštaravo teisės aktams, sakydamos, kad jie atgraso lankytojus ir investicijas. Tačiau įstatymų leidėjai džiaugėsi, kad buvo peržiūrėti įstatymai, priimti dar Nyderlandų kolonijinio valdymo laikais.
„Atėjo laikas priimti istorinį sprendimą dėl baudžiamojo kodekso pakeitimo ir palikti kolonijinį baudžiamąjį kodeksą, kurį paveldėjome“, – parlamentui sakė teisės ministras Yasonna Laoly.
Naujajame teisės akte yra daug naujų straipsnių, kuriais kriminalizuojamas amoralumas ir šventvagystė bei ribojama politinė ir religinė saviraiška.
Žmogaus teisių stebėjimo organizacijos „Human Rights Watch“ Azijos direktorė Elaine Pearson BBC sakė, kad tai „didžiulė nesėkmė šaliai, kuri bandė save vaizduoti kaip modernią musulmonišką demokratiją“.
Grupės tyrėjas Andreas Harsano, dirbantis Džakartoje, sakė, kad Indonezijoje yra milijonai porų, neturinčių santuokos liudijimų, „ypač tarp čiabuvių tautų ar musulmonų kaimo vietovėse“, kurios susituokė per specifines religines apeigas.
„Šie žmonės teoriškai pažeis įstatymą, nes už gyvenimą kartu gali būti baudžiama iki šešių mėnesių kalėjimo“, – sakė jis BBC.
Jis pridūrė, kad Persijos įlankos valstybių, kuriose galioja panašūs seksą ir santykius reglamentuojantys įstatymai, tyrimai parodė, kad moterys pagal tokius moralės įstatymus baudžiamos ir jų taikiniu tampa dažniau nei vyrai.
Šiuo metu kodekse taip pat yra šeši įstatymai dėl šventvagystės, įskaitant apostazę – religijos išsižadėjimą. Pirmą kartą po nepriklausomybės atgavimo Indonezija nustatys, kad įtikinėti žmogų būti netikinčiu yra neteisėta.
Naujuose straipsniuose dėl šmeižto taip pat numatoma, kad neteisėta įžeidinėti prezidentą arba kritikuoti valstybės ideologiją. Tačiau įstatymų leidėjai teigė, kad jie papildė žodžio laisvės ir protestų, vykdomų dėl „viešojo intereso“, apsaugą.
Indonezija nėra pasaulietinė valstybė. Ateizmas nepriimtinas – techniškai turite išpažinti vieną iš šešių nustatytų religijų. Taigi tai daugiareliginė valstybė su oficialia ideologija – Pancasila, kurioje nė vienam tikėjimui neteikiama pirmenybė. Tai buvo Indonezijos vadovo Sukarno idėja po nepriklausomybės atgavimo, kad didelės salyno dalys, kuriose musulmonai nesudaro daugumos, neatsiskirtų.
Tačiau po jo įpėdinio Suharto, negailestingai slopinusio politines islamo grupes, žlugimo, daugelyje Javos salų, kurioje gyvena daugiau nei pusė indoneziečių, didėja susitelkimas dėl islamo vertybių, jaučiama, kad islamui gresia išorinė įtaka, ir stiprėja konservatyvumas. Politinės partijos į tai reagavo ir reikalavo griežtesnių įstatymų, skirtų dorovei prižiūrėti.