2022 m. kovo 15 d., antradienį, karas Ukrainoje siautėjo jau tris savaites. Rusijos kariai buvo priartėję per kelis kilometrus nuo sostinės Kijevo, bandydami pralaužti jo gynybą iš šiaurės ir vakarų. Ryte miestą sudrebino smarkus apšaudymas, ir miestui kilo pavojus būti apsuptam.
Tada pasiekė žinia, kad keli Europos Sąjungos (ES) šalių vadovai atvyko į Ukrainos sostinę su netikėtu vizitu. Lenkijos ministras pirmininkas Mateuszas Morawieckis ir jo pavaduotojas, Lenkijos valdančiosios PiS partijos lyderis Jaroslawas Kaczynskis, kartu su Slovėnijos ir Čekijos premjerais Janezu Janša ir Petru Fiala keliavo traukiniu. Nuotraukos, kuriose jie visi važiuodami traukiniu vartė Ukrainos žemėlapį, internete paplito kaip virusas.
Po to jie susitiko su Ukrainos prezidentu Volodymyru Zelenskiu bunkeryje po jo oficialia rezidencija.
Kelionę buvo svarbu išlaikyti paslaptyje, nes grėsė pavojus, kad vadovai gali tapti Rusijos puolimo aukomis.
Kelios alternatyvos geležinkeliui
Nors Rusijos kariuomenė jau pasitraukė iš Kijevo regiono, į Ukrainos sostinę vis dar sunku nuvykti kitaip nei geležinkeliu. Komercinių skrydžių oro erdvė virš Ukrainos uždaryta nuo vasario 24 d., kuomet Rusija įsiveržė į šalį. Be to, daugelis kelių vis dar sunkiai pravažiuojami dėl intensyvių kovų.
Taigi geležinkelis įsitvirtino kaip geriausia priemonė vežti politikus iš viso pasaulio į Kijevą. Po pirmosios istorinės Vidurio ir Rytų Europos vadovų kelionės į Ukrainą atvyko kiti aukščiausio rango politikai, tarp jų Europos Komisijos pirmininkė Ursula von der Leyen, Didžiosios Britanijos ministras pirmininkas Borisas Johnsonas, Kanados premjeras Justinas Trudeau ir JAV valstybės sekretorius Antony Blinkenas.
Į Ukrainą taip pat atvyko keli Vokietijos politikai, įskaitant užsienio reikalų ministrę Annaleną Baerbock ir opozicijos lyderį Friedrichą Merzą.
Po gana ilgų svarstymų į kelionę taip pat nusprendė vykti kancleris Olafas Scholzas, Prancūzijos prezidentas Emmanuelis Macronas ir Italijos ministras pirmininkas Mario Draghi, kurie dėl nenoro vykti į Ukrainą anksčiau netgi buvo pradėti kritikuoti.
Pavojinga kelionė
Nors kovos dabar daugiausia vyksta Rytų Ukrainoje, kelionė traukiniu į Kijevą neapsieina be rizikos. Rusijos raketos ir toliau krinta ant geležinkelio bėgių, tiltų ir provincijos traukinių stočių, visų pirma siekiant sutrikdyti ginklų tiekimą.
Kai užsienio politikai į Kijevą keliauja traukiniu, paskutinį kelionės etapą nuo Lenkijos sienos jie sėda į ukrainietišką traukinį, nes Europos ir Ukrainos geležinkelio bėgių plotis skiriasi. Delegacijas paprastai lydi jų pačių nacionalinio saugumo darbuotojai, taip pat Ukrainos saugumo pareigūnai.
Slaptumas ne visada išlaikomas
Slaptumas turėtų būti itin svarbus. Balandžio mėnesį įvykęs JAV valstybės sekretoriaus Antony Blinkeno ir šios šalies gynybos ministro Lloydo Austino vizitas pirmą kartą buvo paviešintas tik vėliau – baiminantis Rusijos raketų atakos.
Todėl Ukrainos ir Lenkijos saugumo komandos turėjo būti nepatenkintos, kai Lenkijos ministras pirmininkas M.Morawieckis apie savo vizitą paskelbė dar pakeliui į Kijevą. Vėliau Ukrainos geležinkelių vadovas Oleksandras Kamyšinas JAV transliuotojui CNN teigė, kad solidarumas buvo sveikintinas, tačiau buvo šiek tiek neapdairu apie jį skelbti taip anksti. „Mums tai buvo tikrai svarbu, net jei tai buvo naivu“, – sakė jis.
Jis sakė, kad apie tai nepasakojo net savo vaikams ir patarė jiems taip pat neatskleisti savo buvimo vietos: „Visi turėtų suprasti, kad vyksta karas. Bet aš negaliu duoti nurodymų šalių ministrams pirmininkams.“
Matyt, jis taip pat negali duoti nurodymų Europos Komisijos pirmininkei. Ursula von der Leyen apie savo vizitą taip pat paskelbė iš anksto socialiniame tinkle „Twitter“ – tą pačią dieną, kai per Rusijos raketų ataką prieš geležinkelio stotį Kramatorsko mieste Rytų Ukrainoje žuvo daugiau kaip 50 žmonių. Jos kelionės pradžios vieta taip pat buvo paskelbta iš anksto: traukinių stotis Lenkijos mieste Pšemislyje, esančiame vos už maždaug 13 kilometrų nuo Ukrainos sienos.
Jungtinės Karalystės ministro pirmininko Boriso Johnsono vizitas vyko beveik tuo pačiu metu. Jis buvo planuojamas jau kelias savaites, tačiau saugumo sumetimais kelis kartus buvo atidėtas. Jis taip pat neturėjo būti paviešintas gyvu laiku, tačiau būtent Ukrainos ambasada Londone tviteryje paskelbė B.Johnsono nuotrauką dar jam būnant Kijeve su V.Zelenskiu.
Prabangūs miegamieji vagonai garbingiems svečiams
Net ir laikydamasi slaptumo, Ukrainos geležinkelių bendrovė negali garantuoti savo specialiems svečiams visiško saugumo ir to, kad nebus raketų atakų. Tačiau ji stengiasi, kad delegacijos kelionės metu jaustųsi kuo patogiau.
Remiantis Laisvosios Europos radijo pranešimu, vienas iš prabangių vagonų, kuriais buvo naudojamasi pastaraisiais mėnesiais, buvo pastatytas 2014 m. ir skirtas turtingiems turistams vežti į Krymą. Tikriausiai jis šiam tikslui pasitarnavo tik keletą kartų, kol tais pačiais metais pusiasalį aneksavo Rusija.
Kiti naudojami vagonai yra sovietinių laikų, tačiau prieš kelerius metus buvo modernizuoti. Daugelyje jų įrengtos karališko dydžio lovos ir plokščiaekraniai televizoriai. Posėdžių salėms naudojamuose vagonuose yra minkštos sėdynės ir odiniai foteliai.
Tačiau ne visiems suteikiamas visas aukščiausias statusas. Vokietijos konservatorių opozicijos lyderis Friedrichas Merzas į Ukrainos sostinę keliavo pirmos klasės miegamuoju vagonu, kuriame buvo tik siaura lova ir išskleidžiamas rašomasis stalas. Nepaisant to, manoma, kad tai buvo gerokai patogiau nei kai kuriuose miegamuosiuose vagonuose, kuriuose vis dar yra medinės lovos.
Atvykę politikai Kijeve paprastai praleidžia ne daugiau kaip kelias valandas. Taip jie gali turėti laiko susitikti su šalies prezidentu V.Zelenskiu, aplankyti karo nuniokotus priemiesčius ir galbūt pavalgyti. Pavyzdžiui, JK premjeras B.Johnsonas viename Kijevo restoranų valgė vištienos sriubą, ožkos sūrio salotas, jautienos kepsnį ir desertui – vyšninius koldūnus.
Šių vizitų metu daugiausia reikšmės teikiama simbolikai, nuotraukoms, solidarumo žodžiams ir gestams. Visų svarbiausia – atvykus patikinti, kad politikų šalys tvirtai palaiko Ukrainą.
O tada atgal ant geležinkelio bėgių į ilgą kelionę per karo nuniokotą šalį.
Parengta pagal „Deutsche Welle“ inf.