Ispanija Cecilia Gimenez, nutarusi savarankiškai imtis freskos, kurioje vaizduojamas Jėzus, restauravimo, nė negalėjo numatyti, kad tai apvers jos gyvenimą aukštyn kojomis.
Negana to, pakeis viso Borchos miestelio gyvenimą.
Istorija prasidėjo tada, kai 2012 m. C.Gimenez pastebėjo, kad miesto bažnyčioje esanti Jėzaus Kristaus freska „Štai žmogus“ („Ecco Homo“) yra siaubingai paveikta laiko.
Kūrinys tapo neatpažįstamas
Nors nėra profesionali restauratorė, moteris nusprendė, kad gali išsaugoti meno kūrinį, ir pasiryžo jį restauruoti. Tik niekas negalėjo žinoti, kad po to, kai ji pridės ranką, Elio Garcios Martinezo freskos bus neįmanoma atpažinti.
Pradėjusi darbą C.Gimenez užtepė storą dažų sluoksnį ant trupančios freskos.
Vėliau moteris esą norėjo atkurti freskoje atvaizduotą Jėzaus veidą. Tačiau jai teko išvykti į kelionę, o nebaigtą restauruoti freską pamatė visuomenė. Jos nuotrauką išplatino vietos istorijos asociacija.
Žaibiškai meno kūrinys tapo pajuokos objektu visame pasaulyje. Žmonės jį netgi praminė „Jėzumi beždžione“.
Barchos gyventojai griebėsi už galvos dėl sugadintos freskos. Įvykis pritraukė viso pasaulio žiniasklaidos dėmesį, o C.Gimenez dėl patirto streso numetė net 17 kilogramų. Ji labai susisielojo, kad freska tapo pajuokos objektu.
Tapo traukos objektu
Tačiau netrukus viskas pasikeitė. Borchos gyventojai, sužinoję, kad freską restauruoti bandė tuo metu 81-erių C.Gimenez, ant jos visai nepyko. O netrukus pradėję plūsti turistai vietos gyventojams tik dar labiau pakėlė ūpą.
„Kai tik žmonės sužinojo, kad tai darė C.Gimenez, viskas pasikeitė. Tai tapo socialiniu fenomenu ir populiaraus meno ikona“, – tikino miestelio meras Eduardo Arilla.
Nuo 2012-ųjų vidurio iki pabaigos Borchos bažnyčią aplankė beveik 46 tūkst. žmonių. Nors vėliau lankytojų skaičius sumažėjo, kasmet joje vis tiek apsilanko 16 tūkst. turistų, o tai yra keturis kartus daugiau, nei jų būdavo iki C.Gimenez įvykdytos restauracijos.
C.Gimenez dėka buvo sukurtos darbo vietos muziejuje, kuriame lankosi turistai. Jų lėšomis taip pat finansuojami slaugos namai pagyvenusiems žmonėms. Gyventojai tikino, kad kitaip vargu ar pavyktų surinkti reikiamų lėšų.
Be to, atvykstantys žmonės taip pat pastebėjo, kad Borcha gali pasiūlyti daugiau nei tik žymiąją freską. Čia jie aplanko ir daugybę metų veikiančias vynines, kitas turistams patrauklias vietas, apie kurias anksčiau nebuvo negirdėję.
„Tai buvo tikras fenomenas. Galbūt jei ne freska, Borcha būtų buvusi žinoma vyninėmis, tačiau tikrai nebūtų sulaukusi tokio populiarumo“, – pasakojo miestelio meras.
Ne pirmas atvejis istorijoje
Tai ne vienintelis atvejis, kai nevykęs bandymas restauruoti meno kūrinį pelnė miesteliui šlovę. Praėjusių metų pradžioje kitame Ispanijos miestelyje – Esteloje – įvyko panašus incidentas.
Tuomet XV a. medinės skulptūros restauravimas taip pat baigėsi ne taip, kaip planuota. Visuomenė, pamačiusi rezultatą, leipo juokais, o profesionalūs restauratoriai griebėsi už galvos. Šv.Jurgio statula virto animacinių filmukų personažu.
Tačiau ir vėl viskas pakrypo gera linkme. Estelos miestelio meras Koldo Leozas pasakojo, kad po statulos restauravimo turistų srautas čia labai padidėjo. Nors, kaip jis tikino, uždirbti iš nevykusios restauracijos nebuvo planuota.
„Mes nenorime pritraukti turistų vien tik dėl nevykusio skulptūros restauravimo. Nenorime būti žinomi dėl to, kad blogai elgiamės su senoviniais meno kūriniais“, – pasakojo meras.
Juokinga ne visada
Ispanijos profesionalių restauratorių ir konservatorių asociacijos vadovė Ana Galan Perez sakė, kad panašūs pavyzdžiai rodo, jog šalis turi daryti daugiau siekdama apsaugoti meno vertybes, kurios neretai lieka pamirštos.
„Atrodo, kad esame abejingi, kai kalbama apie mūsų paveldą“, – tikino moteris.
Pasak jos, būtina suprasti, jog žmogus, neturintis reikiamų meno kūrinio restauravimo įgūdžių, gali jį sugadinti. Tiesa, ji nesutinka, kad panašūs atvejai įvyksta tik Ispanijoje.
„Kai kalbame su savo kolegomis iš kitų Europos šalių, jie sako, kad tokių atvejų taip pat pasitaiko, tačiau jie lieka nepastebėti, nes nepatenka į spaudą“, – tikino A.Galan Perez.
Nors C.Gimenez suprato, kad jos bandymas restauruoti meno kūrinį nebuvo visai vykęs, ji tikino, kad ir dabar pasielgtų taip pat, nes galiausiai jos gimtajam miesteliui tai išėjo į naudą.
Be to, esą dabar jai jau atrodo, kad jos restauruota Jėzaus freska yra labai graži.
Parengta pagal „The Guardian“.