Liuksemburge įsikūręs ES teisingumo teismas pirmą kartą Bendrijos istorijoje pripažino, kad vienos Sąjungos šalies – Lenkijos – teismų sistema prarado savarankiškumą ir nebegali užtikrinti objektyvaus teismo proceso.
TTP vykdomas teismų reformas negailestingai kritikuoja Vakarų valstybės, Briuselis, Vašingtonas, o neseniai į kritiką įsitraukė ir Vatikanas.
Nesutiko išduoti įtariamojo
Teismas Liuksemburge tokį nuosprendį paskelbė nagrinėdamas Varšuvos protestą dėl to, kad šių metų kovą Dublino teisėjai atsisakė Lenkijos teisingumui perduoti suimtą lenką Arturą C.
Buvo įtarta, kad jis vykdė narkotikų kontrabandą, todėl Varšuva prieš penkerius metus paskelbė tarptautinę vyro paiešką.
Šią žiemą Airijos policija Arturą C. areštavo, o Lenkija paprašė jį išsiųsti į tėvynę, kad galėtų čia teisti.
Sulaikytojo advokatai užprotestavo Lenkijos prašymą teigdami, jog TTP panaikino teismų nepriklausomybę ir suimtasis neturės galimybių į objektyvų procesą.
Dublino teismas pritarė advokatų teiginiams ir atsisakė išduoti Lenkijai suimtąjį. Tada Varšuva apskundė airių teismo sprendimą ES teisingumo teismui, bandydama pagrįsti, kad vykdomos teismų reformos yra skirtos ne teismų nepriklausomybei panaikinti, bet jų darbui pagerinti.
Varšuvos pateikti argumentai Liuksemburgo neįtikino, ir jis trečiadienį paskelbė nuosprendį, kuriame tvirtinama, jog Airijos teismas turi teisę nevykdyti Lenkijos kreipimosi dėl suimtojo ekstradicijos, jei mano, kad Lenkijoje suimtajam nebus užtikrintas objektyvus procesas.
Kliūtis teisingumui užtikrinti
Varšuvos universiteto teisės profesorius Marcinas Matczakas pareiškė, kad toks Liuksemburgo teismo nuosprendis reiškia didžiulę problemą Lenkijos vyriausybei.
Mat nuo šiol esą kiekvienas ES šalyse dėl nusikaltimų tėvynėje ieškomas lenkas galės bandyti užginčyti išsiuntimą į gimtinę.
„Mumis nebepasitikima kitose šalyse. Negi toks ir buvo teismų reformos tikslas?“ – tokiais žodžiais profesorius internete kreipėsi į teisingumo ministrą Zbigniewą Ziobrą.
Pastarasis surengė skubią spaudos konferenciją ir toliau tvirtino, kad Lenkijos teismų sistema gera, tačiau nepanoro atsakyti į jokį žurnalistų klausimą.
Seimo opozicija kaltina TTP, kad reformos tikslas – ne teismų darbo pagerinimas, bet partinės kontrolės įvedimas ir nepriklausomų teisėjų nušalinimas.
TTP vadas Jaroslawas Kaczynskis prasitarė, kad partija sieks šalį valdyti mažiausiai dvidešimt metų.
Politologai spėja, kad TTP nutarė pirmiausia sustiprinti valstybinės žiniasklaidos kontrolę ir savais pakeisti policijos, teismų, specialiųjų tarnybų vadovus, kad galėtų netrukdoma ilgai valdyti.
TTP pakeitė Konstitucinio teismo įstatus ir išrinko naują jo vadovybę. Be to, suteikė teisingumo ministrui įgaliojimus asmeniškai tvirtinti ir atleisti visus teisėjus, o Aukščiausiojo teismo teisėjus pirma laiko išsiuntė į pensiją, kad į jų vietą paskirtų TTP šalininkus.
Skaudūs žodžiai iš Vatikano
Kai teismų sistemą sukritikavo ir Vatikanas, tai tapo dideliu netikėtumu TTP, nes partija skelbiasi esanti katalikiška, svarbiausius sprendimus derina su vyskupais ir skiria didelį finansavimą bažnytinėms organizacijoms.
Oficialus Vatikano laikraštis „L’Osservatore Romano“ parašė, kad Lenkijos Seimas patvirtino įstatymo dėl Aukščiausiojo teismo pataisas, kuriomis „faktiškai likvidavo teismų savarankiškumą“.
Laikraštis priminė, kad įstatymas buvo priimtas nepaisant masinių protestų Lenkijoje ir Briuselio kritikos.
Varšuvai skausmingiausias turėjo būti Vatikano laikraščio komentaras, kad minėtą įstatymą priėmė Lenkijos parlamentas, kuriame dominuoja „dešinioji nacionalistinė ir euroskeptiška TTP“.
„Baisu. Išdavystė netgi Vatikane! Galbūt pats laikas įvykdyti Pranciškaus liustraciją?“ – taip šmaikščiai Vatikano laikraščio kritiką, skirtą TTP, įvertino teisininkas ir politologas Romanas Giertychas.
Žurnalas „Newsweek“ pareiškė, kad Vatikano kritika Varšuvai vis dėlto neturėtų stebinti, nes TTP ne kartą ignoravo popiežiaus Pranciškaus mokymus.
Popiežiaus kvietimą priimti į šalį pabėgėlius išjuokė ne tik TTP nariai, bet ir dalis šią partiją palaikančių kunigų.
TTP šalininkai šaipėsi ir iš popiežiaus raginimo nediskriminuoti seksualinių mažumų, o Pranciškus pokalbiai su homoseksualais net buvo išvadinti erezija.