Toks Kalėdų šventimas nemažai daliai Japonijos gyventojams atrodo visiškai normalus ir nekeliantis nuostabos. Kasmet per Kalėdų sezoną amerikietiško greito maisto restorano KFC duris praveria apie 3,6 mln. japonų šeimų, rašo BBC.
„Mano vaikai mano, kad visa tai – natūralu“, – aiškino 40-metis Ryohei Ando iš Tokijo, kuris savo vaikus moko laikytis tų pačių tradicijų, kaip ir jis būdamas vaikas.
Tačiau patekti į KFC per šventes neužtenka vien tik šypsenų ir kalėdinės dvasios.
Mat Japonijoje gruodis yra labiausiai užimtas mėnuo greitojo maisto restoranui KFC: šį mėnesį kai kurie restoranai kasdien uždirba iki 10 kartų daugiau nei įprastai.
Todėl norintys paragauti kalėdinio KFC komplekso privalo užsisakyti staliuką keletą savaičių iš anksto – to nepadarę privalo ilgose eilėse laukti, kartais net ištisas valandas.
Paprotys kilo iš sapno
Vis dėlto populiari KFC Kalėdų tradicija nėra tokia jau sena. Viskas prasidėjo 1970 metais, kai paties pirmojo KFC restorano Japonijoje vadybininkas Takeshi Okawara susapnavo genialią idėją: Kalėdų progą parduodamą šventinį rinkinį.
Vidurnaktį pabudęs T.Okawara suskubo užsirašyti šią idėją ir pradėjo ieškoti būdų, kaip ją įgyvendinti.
Ši mintis vadybininkui greičiausiai prisisapnavo, nes jis nugirdo, kaip jo restorane du užsieniečiai pradėjo kalbėjo, kad pasiilgo per Kalėdas valgyti keptą kalakutą.
T.Okawara sumąstė, kad neblogas pakaitalas šiam pateikalui galėtų būti kepta vištiena, todėl jis pradėjo reklamuoti savo susapnuotą „šventinį rinkinį“ kaip geriausią būdą paminėti Kalėdas.
Netrukus, 1974 metais, KFC nusprendė, kad šį sumanymą verta išmėginti visos šalies mastu. Kalėdinis KFC rinkinys greitai išpopuliarėjo ir padėjo karjeros laiptais pakilti ir jį išsapnavusiam T.Okawarai, kuris 1984-2002 metais dirbo KFC prezidentu Japonijoje.
„Šventinis rinkinys užpildė tuštumą, nes Japonijoje nebuvo jokių kalėdinių tradicijų, – aiškino Lijone, Prancūzijoje dėstantis marketingo ekspertas Joonas Rokka. – Staiga atėjo KFC ir pasakė: „Štai ką turėtumėte veikti per Kalėdas.“
Šventė visai šeimai
KFC kalėdinės reklamos Japonijoje rodo laimingas šeimas, susėdusias aplinkui šventinius keptos vištienos rinkinius. Taip pat reklamose akcentuojama, kad KFC ypač mėgsta vaikai.
„KFC yra tarsi šeimos suartėjimo simbolis, – aiškino R.Ando. – Svarbu ne vištiena, o surinkti visus šeimos narius kartu – vištiena tėra dalis šventės, o ne jos esmė.“
Tačiau šiuose rinkiniuose galima rasti ne vien tik visiems žinomos vištienos.
Šeimoms skirtuose kompleksuose taip pat galima aptikti ir pyrago bei vyno. Taip pat galima užsisakyti ir šampano.
O šiemet KFC siūlo nusipirkti ir visą keptą vištą su priedais už 5,8 tūkst. jenų (47 eurus). Anot KFC, trečdalis kasmetinių pajamų Japonijoje ateina iš tokių kalėdinių rinkinių.
Tradicija – globalizacijos pasekmė?
Klientus pritraukti padeda ne vien tik šventinis meniu, bet ir KFC įkūrėjo JAV pulkininko Harlando Sanderso atvaizdai bei statulos, kurie papuošiami Kalėdų senelio drabužiais. Jis tapo populiariu simboliu šalyje, kuri gerbia vyresniąją kartą.
„KFC per Kalėdas? Tai vienas keisčiausių dalykų, kuriuos kada nors esu girdėjęs. Jei atsineštumėte kibirą KFC vištienos prie Kalėdų stalo, aš ant jūsų supykčiau“, – savo nuomonę apie KFC vištieną per Kalėdas Amerikoje pareiškė dviejų restoranų šefas iš Džordžijos valstijos Kevinas Gillespie'as.
Tačiau, pasak marketingo eksperto J.Rokkos, Japonijoje, kur vos 1 proc. gyventojų yra krikščionys, Kalėdos nėra nacionalinė šventė, todėl yra nepraktiška ruošti įmantrius šventinius patiekalus. Dėl to yra žymiai paprasčiau nusipirkti kibirą keptos vištienos.
„Tai yra dar vienas globalizacijos simptomas, kai vartotojų ritualai pasklinda po kitas šalis ir dažnai yra interpretuojami skirtingais būdais“, – tvirtino J.Rokka. – Dabar visiškai nėra keista pamatyti „Ikea“ parduotuves visame pasaulyje. O KFC per Kalėdas idėja tėra vartotojiškumo pavertimas švente.“