Nepaisant garbaus amžiaus, rusų baleto ikona tryško energija,
ir jos mirtis pribloškė Maskvos Didįjį teatrą, kuriame lapkričio
mėnesį buvo planuojama švęsti jos 90 metų jubiliejų.
„M. Pliseckaja liks amžiams, – teigė Didysis teatras, kuriame
velionė šoko net sulaukusi 60 metų. – Ji buvo, yra ir bus“.
Užuojautos dėl M. Pliseckajos, garsėjusios didžiulėmis
akimis, ilgomis kojomis ir raudonų plaukų liepsnomis, mirties plūdo
iš viso pasaulio baleto žvaigždžių ir šokio gerbėjų.
„Majos Michailovnos Pliseckajos, kelioms žiūrovų kartoms iš
viso pasaulio įkūnijusios pačią baleto meno esmę, rafinuotą
grožį ir karališką didybę, žvaigždė dabar spindės iš
dangaus“, – savo pareiškime rašė Sankt Peterburgo Marijos
teatras.
„Didžiųjų Baleto Legendų epocha priartėjo prie pabaigos“,
– socialiniame tinkle „Facebook“ rašė šokėja Diana Višniova.
Baleto legenda Michailas Baryšnikovas M.Pliseckąją pavadino
„viena didžiausių mūsų laikų šokėjų“.
Baltarusijos vadovas Aliaksandras Lukašenka pareiškė užuojautą
balerinos artimiesiems, pranešė prezidento atstovai spaudai.
„Didžiosios Majos Pliseckajos, savo kūryba įkūnijusios ištisą
kultūrinę epochą, pasitraukimas iš gyvenimo tapo didžiule netektimi
Rusijos ir pasaulio menui, – teigia A. Lukašenka. – Nuostabia
choreografija ir neįtikėtina gracija ji užburdavo žiūrovus, vertė
aikčioti savo persikūnijimais ir nepaprastu meistriškumu“.
„Nesavanaudiška tarnyste menui ir begaliniu atsidavimu scenai ji
užsitarnavo nuoširdžią pagarbą ir pripažinimą visame pasaulyje“, –
pažymi Baltarusijos vadovas.
Su pagarba ir susižavėjimu prisimena M. Pliseckają ir kultūros
veikėjai Italijoje – jie gedi „šviesios XX amžiaus baleto
žvaigždės“. Teatro istorikas Francesco Sini
pabrėžė jos išskirtinį vaidmenį išsaugant ir plėtojant tradicinius
„artimus santykius tarp Rusijos ir Italijos šokių mokyklų“.
Su kartėliu apie išskirtinės šokėjos netektį kalbėjo ir žymi
balerina bei pedagogė Carla Fracci. Telefoninio
pokalbio su TASS naujienų agentūra metu ji pažymėjo, kad, jos
nuomone, pagrindiniu M. Pliseckajos profesiniu bruožu tapo
„nuolatinės kūrybinės paieškos“. Savo ruožtu, vyriausiasis Romos
operos teatro choreografas ir režisierius Michailas van Hoekas, šokėjas iš Belgijos, turintis ir rusiško kraujo, sako, kad M. Pliseckaja buvo viena iš jo mokytojų.
Rusijos ir pasaulio baleto legenda daug kartu viešėjo Italijoje
keliaudama su Maskvos Didžiuoju teatru. Ji šalyje žinoma ir kaip
choreografė: devintajame dešimtmetyje M. Pliseckaja buvo viena iš
Romos operos teatro baleto skyriaus vadovių.
Prancūzijos muzikos asociacijos „Rusų sezonų XXI amžiuje
draugai“ viceprezidentė Olga Michaud pabrėžė, kad
šalis suvaidino svarbų vaidmenį ne tik kūrybiniame, bet ir
asmeniniame balerinos likime. Lily Brik surengtame
vakare Maskvoje Prancūzijos scenos meistro Philipo
Gerardo vizito proga 1955-aisiais M. Pliseckaja pirmą kartą sutiko
kompozitorių Rodioną Ščedriną, už kurio vėliau ištekėjo.
Pasak O. Mišo, „sunku įvardinti kitą menininką, kuris būtų taip
beribiai mylimas tiek Rusijoje, tiek ir Prancūzijoje“. M.
Pliseckajai buvo įteikta Anos Pavlovos vardo Paryžiaus premija,
šalies Garbės legiono ir Prancūzijos menų ir literatūros ordinai,
suteiktas Sorbonos universiteto garbės daktarės laipsnis.
Maja Pliseckaja buvo
žymiausia XX amžiaus balerina, turėjusi itin daug įtakos Japonijos
baletui. Tai sakoma Japonijos naujienų agentūros „Kiodo“ sekmadienio
pranešime apie žvaigždės mirtį.
„Maja Pliseckaja itin stipriai paveikė baletą Japonijoje. Ji 38
kartus lankėsi Japonijoje, šalį vadino antraisiais savo namais. Jos
pasirodymai įvairiose šalies scenose susilaukdavo didžiausios
sėkmės“, – rašo „Kiodo“.
Kita Japonijos naujienų agentūra „Jiji" taip pat atkreipia
dėmesį į Rusijos balerinos indėlį į šalies meną ir primena, kad M.
Pliseckaja buvo iškilmingos ceremonijos metu apdovanota Tekančios
saulės ordinu.
„Man šis apdovanojimas labai svarbus, nes su Japonija jaučiuosi
jungiama itin stipraus ryšio ir ypatingų santykių“, – cituoja
agentūra balerinos žodžius, pasakytus per ceremoniją prie Japonijos
ambasados Maskvoje.
Daugelio Japonijos laikraščių versijose internete skelbiama
žinia apie M. Pliseckajos mirtį. Visų antraštės skelbia: „Mirė
svarbiausia XX amžiaus balerina“.
Tarp ryškiausių jos pasirodymų buvo vaidmenys baletuose
„Karmen“ (Carmen), „Ana Karenina“, „Miegančioji
gražuolė“ ir „Bolero“ – himne erotiškumui, kuriame ji šoko
sulaukusi 50 metų.
Jos vizitine kortele taip pat buvo tapęs Mirštančios gulbės
vaidmuo, garsėjęs jos kerinčių judesių, ypač rankų, grakštumu.