Kapitonas Francesco Schettino vadovavo tam
dideliam laivui, kai jis priplaukė arti Italijai priklausančios
kurortinės Džilijo salos kranto ir užplaukė ant uolų.
Susikompromitavęs kapitonas, kuris anksčiau apsiašarojęs
maldavo teismo jo pasigailėti, buvo apkaltintas daugelio žmonių
netyčiniu nužudymu, laivo katastrofos sukėlimu ir per ankstyvu
pasitraukimu iš skęstančio laivo per incidentą, kuris tapo viena
didžiausią atgarsį sukėlusių pastarojo meto laivybos tragedijų.
54 metų F.Schettino nuosprendį išgirdo po 19 mėnesių trukusio
bylos nagrinėjimo, praėjus trejiems metams, kai didžiulis laineris
pusiau nugrimzdo pasviręs ant kairiojo borto prie salos, esančios
netoli Toskanos krantų.
Tačiau dar neaišku, ar buvęs kapitonas faktiškai bus
pasiųstas už grotų, kol baigsis Italijoje paprastai ilgai
trunkantis apeliacinis procesas, galintis tęstis ne vienerius metus.
Nuosprendis, paskelbtas žmogui, kurį žiniasklaida praminė
„Kapitonu Bailiu“, o prokurorai vadino idiotu, tikriausiai bus
apskųstas. Pats F.Schettino kol kas liks laisvėje, nes trys
teisėjai atmetė prašymą nedelsiant pasiųsti jį į kalėjimą,
baiminantis, kad jis gali pabėgti iš šalies.
Be laisvės atėmimo bausmės, F.Schettino buvo uždrausta kada
nors užimti viešas pareigas. Jis taip pat penkerius metus negalės
dirbti laivo kapitonu.
Vis dėlto nuosprendis buvo daug švelnesnis negu prokurorų
reikalauta didžiausia bausmė – įkalinti kapitoną 26 metus ir
tris mėnesius. Tačiau prokurorai pareiškė esantys „visiškai
patenkinti“ paskelbtu nuosprendžiu.
„Teisėjai visiškai priėmė visus kaltinimus, kuriuos
iškėlėme kaltinamajam“, – sakoma jų pranešime.
F.Schettino advokatas Domenico Pepe patvirtino,
kad jo klientas teiks apeliaciją. „Faktas, kad teisėjai beveik
perpus sutrumpino prokurorų siūlytą bausmės laikotarpį, šiek
tiek atkūrė jo garbę“, – D.Pepe sakė prie teismo rūmų.
F.Schettino buvo apkaltintas nutrūktgalviškai nukreipęs labai
arti salos kranto didžiulį kruizinį laivą, kuriame buvo per 4 000
žmonių, o įvykus avarijai pademonstravo aplaidumą, delsdamas
paskelbti įsakymą palikti laivą. Pasak prokurorų, galiausiai jis
pasielgė bailiai ir neprofesionaliai, palikdamas nelaimės ištiktą
laivą, kai jame dar buvo daug keleivių ir įgulos narių.
Gindamasis F.Schettino tvirtino, kad dėl užplaukimo ant uolų
reikia kaltinti jo įgulą, taip pat argumentavo, kad delsimas
paskelbti evakuaciją galbūt išgelbėjo daugiau žmonių gyvybių,
ir teigė, kad iš laivo iškrito, o ne išsigandęs paspruko.
Žiniasklaidos mėsmalė
F.Schettino skundėsi, kad dėl žiniasklaidos pradėtos raganų
medžioklės buvo paverstas vieninteliu atpirkimo ožiu dėl tos
tragedijos.
„Pastaruosius trejus metus praleidau žiniasklaidos mėsmalėje,
– aiškino jis. – Tai, ką išgyvenau, sunku pavadinti
gyvenimu.“
„Visa atsakomybė buvo suversta man vienam, negerbiant tiesos
arba aukų atminimo“, – pridūrė jis.
Garsis kūkčiodamas, F.Schettino baigė savo kalbą, pareiškęs
„basta“ („gana“), ir susmuko savo kėdėje.
F.Schettino advokatai nagrinėjant bylą stengėsi įrodyti, kad
kapitonas negali būti vienintelis atsakingas dėl žmonių žūties,
nes tą tragediją nulėmė daug veiksnių.
Pasak jų, prastai apmokyta įgula buvo atsakinga už tai, kad
nukreipė laivą pragaištingu kursu. Gynyba taip pat tvirtino, kad
praplaukti labai arti krantų, siekiant suteikti pramogą keleivams,
iš tikrųjų buvo tą lainerį eksploatavusios turizmo bendrovės
„Costa Crociere“ plačiai naudota politika.
Laivo žemėlapiai buvo netikslūs, o svarbiausia, kad
indonezietis vairininkas Jacobas Rusli Binas prieš pat susidūrimą su rifu nesuprato kapitono komandos pakeisti
kursą, teigė gynyba.
Advokatai argumentavo, kad tiesioginė žmonių žūties
priežastis buvo ne pats užplaukimas ant uolų, o veikiau chaosas,
kilęs, kai laive dingo elektra – o jų klientas esą negali būti
laikomas atsakingas už tą mechaninį gedimą.
„Costa Crociere“ 2013 metais išvengė potencialių
baudžiamųjų kaltinimų, sutikusi sumokėti 1 mln. eurų baudą.
Išgyvenusiems tą avariją žmonės, kurie atmetė pirminį
„Costa Crociere“ pasiūlymą išmokėti kompensacijas ir tapo
civiliniais ieškovais F.Schettino byloje, buvo priteista po 30
tūkst. eurų. Tarp gausiančių šias išmokas bus Domnica Cemortan
– šviesiaplaukė moldavė šokėja, su kurią
F.Schettino flirtavo per vakarienę, prieš pat laivui atsitrenkiant
į uolas.
Penki „Costa Crociere“ darbuotojai, tarp jų vairininkas ir
krizių koordinatorius, buvo nuteisti kalėti iki 2 metų ir 10
mėnesių, kai tyrimo pradžioje susitarė dėl švelnesnės bausmės
mainais į savo kaltes pripažinimą.