Atidarydamas neeilinę beveik 200 vyskupų iš viso pasaulio ir
katalikų pasauliečių Vyskupų sinodo asamblėją, Pranciškus
užsiminė, kad Bažnyčia turi spręsti esamą prarają tarp to, ką
tokiais klausimais kaip skyrybos ir gyvenimas kartu nesusituokus sako
Bažnyčia, ir to, ką iš tikrųjų daro dešimtys milijonų
tikinčiųjų.
Keblūs teologiniai klausimai, pavyzdžiui, dėl to, ar
išsiskyrusiems ir vėl susituokusiems žmonėms galima teikti
Komuniją, dominuos per dvi savaites truksiančias diskusijas už
uždarų durų. Sinodo debatuose susirems konservatyvūs dvasininkai
ir reformų šalininkai, kuriems vadovauja vokiečių kardinolas
Walteris Kasperas.
Šaltiniai Vatikane sako, kad Pranciškus remia W.Kasperą, bet
nori konsensuso bet kokioms permainoms.
Tokia pozicija atsispindėjo homilijoje, kurią pontifikas pasakė
per sinodo atidarymo mišias.
Popiežius paragino vyskupus būti kilnius suprantant problemas,
su kuriomis susiduria paprasti tikintieji, bandantys laikytis
Bažnyčios taisyklių.
Jis pacitavo ištrauką iš Evangelijos pagal Matą apie blogus
ganytojus, „kurie riša sunkias, nepakeliamas naštas ir krauna
žmonėms ant pečių, o patys nenori jų nė pirštu pajudinti.“
„Sinodo asamblėjos nėra skirtos gražioms ir protingoms
idėjoms aptarti, ar aiškintis, kas protingesnis. Jos skirtos geriau
puoselėti ir prižiūrėti Viešpaties vynuogyną ... Šiuo atveju
Viešpats prašo mūsų rūpintis šeima“, – pridūrė
Pranciškus.
Nuo to laiko, kai prieš pusantrų metų tapo popiežiumi,
Pranciškus ne kartą akcentavo šeimos žlugimo šiuolaikinėje
visuomenėje „žaizdas“, o ne stengtis išstumti ar teisti
daugybę išsiskyrusių žmonių, kartu gyvenančių nesusituokusių
porų ir vienišų motinų.
Savo poziciją popiežius akcentavo praėjusį mėnesį, kai
asmeniškai sutuokė 20 romiečių porų, kurių kai kurios iki
vestuvių „gyveno nuodėmėje“, ir pakrikštydamas vaiką, gimusį
tėvams, susituokusiems ne bažnyčioje.
Tačiau Bažnyčios prieigos prie socialinių klausimų
atnaujinimas laikomas sunkesniu iššūkiu.
Konservatoriai Vatikano hierarchijoje žadėjo kovoti su bet kokiu
tradicinės doktrinos silpninimu.
Bažnyčios požiūrį į santuoką daug kas ėmė vertinti kaip
pasenusią – pasaulyje, kur kai kuriose išsivysčiusiose šalyse
beveik pusė santuokų baigiasi skyrybomis ir kur pačios institucijos
sąvokai iššūkį meta pasaulinė tendencija dėl tos pačios lyties
asmenų santuokų legalizavimo.
Romoje susirinkę vyskupai tikrai nepritars gėjų santuokoms ir
nedaug Vatikano stebėtojų tikisi didelių permainų tokiais
klausimais kaip kontracepcija – dar viena sritis, kurioje
Bažnyčios mokymas kontrastuoja su kasdiene milijonų praktika.
Tačiau Pranciškui esant reformos pusėje, jaučiama, kad sinodo
procesas galėtų nuvesti prie permainų, kai galiausiai bus pasiektos
išvados, kurių laukiama 2016 metais.
Svarbiausia tarp tų permainų gali būti taisyklių pakeitimas,
kad išsiskyrę ir vėl susituokę katalikai galėtų priimti
Komuniją.
Tai yra draudžiama amžius. Tačiau kritikai sako, kad
Bažnyčios poziciją sunku apginti atsižvelgiant į tai, jog
asmenys, deklaravę savo atgailą dėl rimtesnių krikščioniško
kodekso pažeidimų, tokių kaip žmogžudystė, gali priimti
Komuniją.
Kita sritis, kurioje Bažnyčia galėtų pasiųsti atjautos
signalą, būtų paskelbimas, kad kunigai turėtų būti pasirengę
krikštyti tos pačios lyties asmenų porų vaikus, nepaisant
magisteriumo nepritarimo jų tėvų sąjungai.