Pirmieji tokių oro bendrovių kaip „Lufthansa“ ar „Air France“ pranešimai apie skrydžių virš Ukrainos teritorijos stabdymą pasirodė praėjus vos kelioms valandoms po to, kai Donecko srityje sudužo lėktuvas.
Oro erdvė akimirksniu ištuštėjo – tai matyti žurnalo „Newsweek“ paskelbtame žemėlapyje su ketvirtadienio vakarą Europoje skridusiais keleiviniais orlaiviais.
Virš Ukrainos – beveik tuščia. Matyti tik keli lėktuvai, skrendantys į Kijevą, virš kurio – saugu. Daugelis lėktuvų krizės apimtą šalį aplenkia, ypač – jos rytus.
Norėdami nepakliūti į Rusijos ir Ukrainos konflikto zoną, orlaiviai skrenda piečiau – per Bulgariją ar Rumuniją. Specifiškai virš Ukrainos skrenda kompanijos „Lufthansa“ lėktuvai. Kaip rašo, „Business Insider“ ir kitos agentūros, iš Pietų Europos ar Šiaurės Afrikos į šiaurę skrendantys orlaiviai daro lanką aplink Ukrainą.
Ukrainą aplenkia
Iš Lietuvos skrendančios oro linijų kompanijos pro rytinės Ukrainos oro erdvę neskraido. Skrydžiai vykdomi tik pro vakarinę Ukrainos dalį.
Oro bendrovės skuba platinti pranešimus, nes sunerimę keleiviai bijo skristi per šios šalies oro erdvę. Pigių skrydžių bendrovė „Wizz Air“ informavo, kad nė vienas oro bendrovės skrydžių iš Lietuvos nėra ir nebus vykdomas Rytų Ukrainos regione iki kitų kompanijos pranešimų.
Taip pat oro linijų bendrovė „Air Lituanica“ pranešė, kad nevykdo skrydžių per Ukrainos oro erdvę ir, siekdama užtikrinti keleivių saugumą, neplanuoja tokių skrydžių.
„Small Planet Airlines“ suplanuotus skrydžius vykdys kaip įprasta ir toliau, tačiau jie irgi aplenks Ukrainos oro erdvę.
„Iš Vilniaus ir kitų Europos oro uostų pakilę skrydžiai bus vykdomi saugiu maršrutu virš Lenkijos, Slovakijos, Vengrijos, Rumunijos ir kitų pietų Europos valstybių, aplenkiant Ukrainos teritoriją iš vakarinės pusės“, - teigiama avialinijų pranešime.
Nukentėjo Moldova
„Daug kompanijų pareiškė, kad neskris per Rytų Ukrainą. Pavyzdžiui, vokiečių kompanija „Lufthansa“ irgi pareiškė, jog neskris į Rytų Ukrainą, kur vyksta neramumai, tačiau skrydžių į Kijevą neatšaukė. Taip pat dauguma oro linijų bendrovių aplenkia Krymą, išskyrus rusus“, – sakė Civilinės aviacijos administracijos (CAA) direktoriaus pavaduotojas Alvydas Šumskas.
Jo teigimu, dabar akivaizdu, kad ten neskraidys niekas: „Kadangi ginklus turi su protu susipykę asmenys, be jokios abejonės, kad skrydžių variantai ten negalimi.“
Labai skrydžių padaugėjo Turkijoje ir Rumunijoje. Žiūrint skrydžių realųjį vaizdą – ten knibžda tikras lėktuvų skruzdėlynas.
Tačiau dėl to nukentėjo Ukrainos pašonėje esani Moldova, nes visi skrydžių srautai nuėjo į pietus.
„Jie dėl to patirs labai didelių finansinių praradimų. O šalys, per kurias nukreipiami skrydžiai, – gaus ekonominės naudos“, – kalbėjo A.Šumskas.
Jis pabrėžė, kad stipriai suintensyvėjęs eismas oro erdvėje – tikras iššūkis skrydžių vadovams. Tačiau jie susidoroja planuodami skrydžius ir srautus.
Paskelbė neskraidymo zona
Ukrainos pareigūnai jau ketvirtadienį paskelbė neramų šalies rytinį regioną neskraidymo zona, kai ten sudužo Malaizijos laineris, skraidinęs 298 žmones, pranešė Europos skrydžių saugumo valdyba „Eurocontrol“.
Savo ruožtu dalis Azijos oro vežėjų skrydžių per Rytų Ukrainą saugumo sumetimais atsisakė dar kovo pradžioje.
Dvi didžiausios Pietų Korėjos oro bendrovės – „Korean Air“
ir „Asiana“, taip pat Australijos „Qantas“ pranešė, kad jos
visos pakeitė savo reisų maršrutus kovo pradžioje, kai Rusijos
pajėgos įžengė į Krymą.
„Saugumo sumetimais liovėmės skraidę virš Ukrainos“, –
nurodė „Asiana“ atstovė spaudai Lee Hyo-min.
„Korean Air“ nukreipė skrydžius 250 km piečiau Ukrainos
„dėl politinių neramumų tame regione“, naujienų agentūrai AFP
sakė oro linijų atstovas.
„Qantas“ atstovė spaudai pranešė, kad iš Londono į
Dubajų skraidę oro bendrovės lėktuvai kirsdavo Ukrainos oro
erdvę, tačiau maršrutas buvo pakeistas „prieš kelis
mėnesius“.
Malaizijos premjeras Najibas Razakas,
paklaustas, kodėl „Malaysia Airlines“ nesiėmė analogiškų
atsargumo priemonių, penktadienį sakė, kad tarptautinės civilinės
aviacijos žinybos laikė šį maršrutą saugiu.
„Orlaivio skrydžio maršrutą saugiu paskelbė Tarptautinė
civilinės aviacijos organizacija. Tarptautinė oro transporto
asociacija taip pat konstatavo, kad oro erdvei, kurią kirto lėktuvas,
netaikyti suvaržymai“, – sakė jis.
Kiti Azijos oro vežėjai, tokie kaip Indonezijos „Garuda“,
„Japan Airlines“ ir „All Nippon Airways“, nurodė, kad jų
orlaiviai niekada neskraidė virš Ukrainos.