Kaip rodo vienas JAV armijos planavimo dokumentas, Pentagonas dar
praeitą mėnesį svarstė galimybę pateikti užsakymų toms
bendrovėms, dėl kurių per pastaruosius ketverius metus buvo gauta
daug vidinių perspėjimų ir paskelbtos dvi Gynybos departamento
generalinio inspektoriaus ataskaitos.
Viena Pentagono atstovė tvirtino, jog jokie darbai šiuo metu
neatliekami pagal projektą, kuris dabar yra vertinimo stadijoje.
Pentagonas ilgiau nei dešimtmetį bendradarbiavo su Lietuvos
bendrove „Aviabaltika“ ir jos seserine įmone Rusijoje – Sankt
Peterburgo aviacijos remonto bendrove (SPARC). Šios bendrovės tiekė
atsargines dalis Rusijos gamybos sraigtasparniams Mi-17 ir užsiėmė
jų modernizavimu.
Pasak Pentagono pareigūnų, sraigtasparniai Mi-17 yra gyvybiškai
svarbūs Afganistano kariuomenės kovos su terorizmu ir narkotikais
misijoms, mažinant JAV karinį kontingentą toje šalyje. Vietos
pilotai įgudę skraidyti šiais patvariais orlaiviais, kurie taip pat
tiekiami JAV sąjungininkams Pakistanui ir Irakui.
Dviejų minėtų bendrovių, kurias valdo tas pats asmuo ir kurios
Pentagono dokumentuose įvardijamos kaip vienas subjektas –
AVB/SPARC – kritika suintensyvėjo pastaraisiais mėnesiais,
kariuomenei tęsiant tyrimą dėl pareiškimų, jog tos įmonės taiko
per didelius įkainius, neįsileidžia nepriklausomų kokybės
inspektorių ir nederamai reikalauja išankstinių apmokėjimų.
Tas tyrimas vyksta jau ilgiau nei 14 mėnesių. Kol kas neaišku,
ar Pentagonas toliau bendradarbiaus su tomis prieštaringai
vertinamomis bendrovėmis, kai AVB/SPARC atsidūrė dėmesio centre,
sustiprėjus platesnei kritikai dėl JAV armijos vykdomos Mi-17
naudojimo programos, kurios vertė – per milijardą dolerių.
Kritikai Kongrese ir žmogaus teisių aktyvistai teigia, jog dėl
šios programos Pentagonas bendradarbiauja su abejotinos reputacijos
verslo partneriais, ir ragina prezidento Baracko Obamos (Barako Obamos
administraciją) mažinti to projekto mastus.
Baudžiamas tyrimas
„Reuters“ rugpjūtį pranešė, kad Pentagono gynybos
baudžiamųjų tyrimų tarnyba atlieka tyrimą dėl armijos aviacijos
dalinio, prižiūrinčio Mi-17 programą, ryšių tarp armijos
pareigūnų ir AVB/SPARC, taip pat tikėtinai netinkamų mokėjimų
toms bendrovėms. Šis tyrimas buvo pradėtas po pernai rugsėjį
Pentagono generalinio inspektoriaus atlikto audito, per kurį buvo
rasta „nusikalstamos veiklos požymių“ viename AVB/SPARC
projekte.
Toje ataskaitoje išsamesnių paaiškinimų nebuvo pateikta, tik
nurodoma, kad AVB/SPARC neįvardijo pakeistų sraigtasparnių
detalių, o kai kuriuos orlaivius remontavo 12–20 mėnesių ilgiau
nei planuota, todėl JAV vyriausybei tai kainavo 16,4 mln. dolerių.
Ataskaitoje rekomenduojama, kad armija nebeleistų toms
bendrovėms dalyvauti pirkimų konkursuose. Tačiau „Aviabaltika“
komercijos direktorius Jonas Barazas „Reuters“ atsiųstame
elektroniniame laiške nurodė, kad tos ataskaitos išvados
„neatitinka faktinių aplinkybių“.
Jis atsisakė komentuoti konkrečius klausimus dėl bendrovės
veiklos.
Lapkričio 6 dieną datuotame armijos planavimo dokumente dėl
sraigtasparnių programos ateities nurodoma, kad minėtas armijos
dalinys rekomenduoja toliau teikti užsakymus AVB/SPARC.
Tame dokumente aptariamas 2010 metų rugsėjį sudarytas
kontraktas dėl penkių sraigtasparnių modernizavimo, pagal kurį
armija iš anksto pervedė daugiau nei 6 mln. dolerių AVB/SPARC –
pažeisdama JAV įstatymus ir federalines pirkimų taisykles, kaip
nurodoma antrojoje Pentagono generalinio inspektoriaus ataskaitoje,
parengtoje šių metų rugpjūtį, ir kituose dokumentuose.
Tie darbai taip ir nebuvo baigti, o armijos dokumente siūlomos
trys išeitys: tęsti kontraktą dėl penkių sraigtasparnių
modernizavimo, sumažinti darbų mastą iki dviejų orlaivių arba
visiškai juos nutraukti.
Rekomenduojama tęsti dviejų sraigtasparnių modernizavimą ir
priderinti darbų mastą prie pirminiame kontrakte numatytų, bet dar
nepanaudotų lėšų kiekio. Pentagono atstovė Maureen Schumann
(Morin Šuman) savo elektroniniame laiške nurodė, kad šiuo metu su
sraigtasparniais, minimais tame dokumente, neatliekami jokie darbai.
Bendrovėms paprastai negali būti uždrausta atlikti JAV
vyriausybės užsakymų, kol nėra paskelbtas oficialus sprendimas
dėl nušalinimo. Pentagonas rugpjūtį informavo Kongresą, kad
armija tebesvarsto generalinio inspektoriaus 2012-ųjų rugsėjį
pateiktą rekomendaciją nušalinti abi bendroves.
Sudanas ir Lietuva
„Aviabaltika“, kuri 2012 metais uždirbo 27 mln. dolerių,
užsiima sraigtasparnių pardavimu ir priežiūra daugiau nei 40
šalių, sakoma bendrovės ataskaitoje. Šią bendrovę 1991 metais
įkūrė buvęs Sovietų Sąjungos kariškis Jurijus Borisovas,
vėliau įtraukęs į verslą savo sūnų Pavelą.
Jurijus Borisovas taip pat yra SPARC prezidentas, nurodoma
bendrovės tinklalapyje.
„Aviabaltika“ ir J.Borisovas į skandalus buvo patekę ir
anksčiau. Šis verslininkas buvo didžiausias Rolando Pakso
finansinis rėmėjas per 2002 metų prezidento rinkimų kampaniją, o
tapęs šalies vadovu, R.Paksas suteikė J.Borisovui Lietuvos
pilietybę.
Tačiau vėliau Seimo komisijos tyrimas parodė, kad J.Borisovas
iškėlė R.Paksui virtinę reikalavimų, įskaitant prašymą
„sužlugdyti“ jo konkurentus ir „užtarti“ jo bendrovę prieš
Rusijos prezidentą Vladimirą Putiną.
Šis skandalas baigėsi apkalta R.Paksui ir prezidento pašalinimu
iš posto, o iš J.Borisovo buvo atimta Lietuvos pilietybė. Po
šešerius metus trukusio bylinėjimosi J.Borisovas užsitikrino, kad
jam būtų suteiktas leidimas gyventi Lietuvoje.
J.Borisovas neigė grasinęs R.Paksui ir dėl to skandalo kaltino
nušalinto prezidento politinius priešus. „Reuters“ mėginimai
susisiekti su šiuo veikėju buvo nesėkmingi.
„Mane stebina vienintelis dalykas – kad JAV armija duoda darbo
jo bendrovei“, – sakė Lietuvos parlamento tyrimui vadovavęs
Aloyzas Sakalas.
Žmogaus teisių organizacijos „Amnesty International“ 2004
metų ataskaitoje, kurioje cituojami Lietuvos vyriausybės
paklausimai, apžvelgiami numanomi „Aviabaltika“ verslo ryšiai su
Sudanu, įskaitant vieno rusiško sraigtasparnio Mi-8 pardavimą tai
šaliai, kuris „kirtosi“ su Europos Sąjungos (ES) paskelbtu
embargu tai Afrikos valstybei. Lietuva, kuri tapo Bendrijos nare
2004-aisiais, vėliau pakeitė įstatymus, uždrausdama tokius
pardavimus. Tačiau „Aviabaltika“ „neigę visus kaltinimus dėl
neteisėtos prekybos strateginės paskirties prekėmis“, nurodė
„Amnesty International“..
Bendrovė taip pat turi savo užtarėjų. Buvęs JAV armijos
pilotas Dave'as Baskettas (Deivas Basketas), kuris teigia dalyvavęs
Rusijos sraigtasparnių programoje nuo jos pradžios ir dirbęs su
„Aviabaltika“, nurodė, kad 10-o dešimtmečio viduryje lankėsi
„Aviabaltika“ įmonėje Lietuvoje ir susipažino su jos finansine
padėtimi. Pasak kariškio, Jurijus Borisovas pasižymi „dideliu
asmeniniu principingumu“, o kritika jo bendrovei daugiausiai
susijusi su pavydžiomis JAV kompanijomis, mėginančiomis apsaugoti
savo rinkos dalį.
Neįleisti tikrintojai
Vienas iš pirmųjų kaltinimų dėl esą netinkamų AVB/SPARC
veiksmų buvo gautas Pentagono 2010 metais iš vieno JAV
kontraktininko, dirbusio su tomis bendrovėmis. Vieną šaltą
2010-ųjų vasario rytą trys amerikiečiai kokybės inspektoriai
nebuvo įleisti į SPARC įmonę Sankt Peterburge.
Toje įmonėje buvo laikomi sraigtasparniai Mi-17, kuriuos
modernizavo AVB/SPARC. Viename Rusijos vyriausybės dokumente, su
kuriuo susipažino „Reuters“, sakoma, kad tie orlaiviai buvo
neteisėtai įvežti į šalį iš „Aviabaltika“ įmonės
Lietuvoje. Nors AVB/SPARC savo partneriams Amerikoje teigė, kad tie
sraigtasparniai buvo civilinio modelio, Rusijos dokumente nurodoma,
kad jie buvo kariniai.
Rusija karinės įrangos importą ir eksportą leidžia vykdyti
tik per savo valstybinę agentūrą. „Primygtinai rekomenduoju, kad
„Aviabaltika“/SPARC bet kokiomis būtinomis priemonėmis būtų
atribota nuo bet kokio ateities sąrašo potencialiems verslo ryšiams
(su Pentagonu)“, – vienas minėtos inspektorių grupės narys
rašė savo viršininkams maždaug prieš trejus metus, reaguodamas į
draudimą patekti į įmonę.
Kai su juo susisiekė „Reuters“, tas tikrintojas atsisakė
pateikti komentarų.
Praėjus septyniems mėnesiams po to perspėjo AVB/SPARC buvo
pasirinkta kaip subrangovė projekte dėl dar penkių sraigtasparnių
modernizacijos.