Seimas vasarą pritarė Mokesčio už aplinkos teršimą bei Mokesčių administravimo įstatymų pataisoms, kuriomis, be kita ko, nuo kitų metų nutarta apmokestinti ir žemės ūkyje naudojamą techniką.
Dėl įvedamų naujų mokesčių plūdęsi žemdirbiai traktoriais suko ratus aplink Seimą, bet automobilių registracijos mokestį kiek anksčiau įvedę valstiečiai jau neturėjo kur trauktis.
Dauguma jų balsavo už naujus mokesčius, turėjusius patuštinti ir ūkininkų kišenes.
Tam parlamentarai pritarė bemaž vieningai: prieš nebalsavo niekas, o susilaikė tik du ūkininkaujantys valstiečiai – Aurimas Gaidžiūnas ir Kaimo reikalų komiteto vadovas Andriejus Stančikas.
Bet nurimus aistroms ėmė aiškėti, kad dėl naujo apmokestinimo bangas kėlę žemdirbiai gali išvengti išlaidų už aplinkos teršimą – naujai priimtame įstatyme, tyčia ar ne, liko jiems palankių spragų.
Mokesčiai – nuo sausio
Valstiečio Kęstučio Mažeikos vadovaujamos Aplinkos ministerijos siūlymo numatyti didesnius mokesčius už aplinkos teršimą svarstymas Seime užtruko.
Po padangų perdirbimo įmonės gaisro Alytuje skubiai Seimui pateiktas projektas buvo priimtas tik birželio pabaigoje, be to, Kaimo reikalų komiteto narių pastangomis apaugo įvairiausiomis išlygomis.
Vis dėlto, nepaisant interesų grupių priešinimosi, politikai sutarė, kad nuo kitų metų sausio labiau turėtų būti apmokestinami ne tik įprasti taršos šaltiniai (naudotos padangos, pakuotės), bet ir nauji – žemės ūkio veiklai naudojami „ne keliais judantys mechanizmai“, kitaip tariant, traktoriai.
Pagal priimtas pataisas, vienkartinis taršos mokestis turėjo būti mokamas traktoriaus ir kitos žemės ūkio technikos registracijos metu, atsižvelgiant į jo galią.
Jei registruojama technika neviršija 70 kW, jai būtų taikomas nulinis tarifas, o mažiausiu 40 eurų tarifu būtų apmokestinamos nuo 71 iki 90 kW galios žemės ūkio mašinos.
Taršos mokestis 40 eurų didėtų kas 19 kW, tačiau negalėtų viršyti 600 eurų. Tokio dydžio mokestį tektų mokėti tik už didesnės nei 351 kW galios techniką.
Ragino suprasti ūkininkus
Kai kurie parlamentarai reikalavo, kad atsakomybė už aplinkos teršimą būtų griežtinama dar labiau, ir juokėsi iš numatytų simbolinių tarifų, bet K.Mažeika ragino neperlenkti lazdos.
Argumentuodamas, kodėl „ne keliais judantiems mechanizmams“ siūloma taikyti mažesnius mokesčius, ministras politikus ragino suprasti, jog žemės ūkio technika – ne automobiliai: „Mažinti taršą keliuose yra galimybių.
Žmonės gali rinktis mažiau taršius automobilius, elektromobilius, hibridinius automobilius, o žemės ūkyje tokios galimybės kol kas nėra.
Jie gali pasirinkti nearimines technologijas, bet, pavyzdžiui, nekulti javų ar kulti kaip nors kitaip nei kombainu negali. Taip yra turbūt tik etnografiniuose būreliuose.“
Jau prašo išaiškinimo
Bet, atrodo, už kombainą gali tekti susimokėti mokestį, o už traktorių – ne.
Mat įstatymui dar neįsigaliojus ministerijose jau užvirė diskusijos, ar traktorių derėtų laikyti „ne keliais judančiu mechanizmu“, ar vis dėlto ne.
Aplinkos ministerijos atstovai „Lietuvos rytui“ teigė, kad pagal įstatymą nuo kitų metų sausio taršos mokestis turės būti taikomas visai žemės ūkio technikai, kurios variklio galia didesnė nei 70 kW, įskaitant traktorius.
Tuo metu „Lietuvos rytą“ pasiekė žemės ūkio viceministro Petro Narkevičiaus raštas, adresuotas Aplinkos ministerijai, kuriame teigiama, jog pagal įstatymą traktoriai nėra laikomi mokesčio objektu.
Žemės ūkio ministerija „Lietuvos rytui“ patvirtino, kad jos ir Aplinkos ministerijos požiūris į tai, ar traktoriai turėtų tapti naujo mokesčio objektu, išsiskyrė.
Todėl kreiptasi į Teisingumo ministeriją, kuri išaiškintų, ar priimtas įstatymas palies ir traktorių valdytojus.
Mato ir daugiau landų
Abejonių, ar traktoriai turėtų būti laikomi naujo mokesčio objektu, kilo Žemės ūkio ministerijai pavaldžiai įmonei Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centrui, kuris iki metų pabaigos turi parengti naujo mokesčio apskaičiavimo ir sumokėjimo tvarką.
Bet šios įmonės vadovas Sigitas Puodžiukas „Lietuvos rytui“ teigė, kad kilo sumaišties, ar mokestis turi būti taikomas ir įsigyjant traktorius, kurie pagal Europos Sąjungos reglamentus esą nepatenka į „ne keliais judančių mechanizmų“ sąvoką.
S.Puodžiukas pripažino, kad įstatymo rengėjai greičiausiai siekė apmokestinti ir pastaruosius, bet traktoriai, kaip ir įvairūs ant jų bazės sumontuoti krautuvai, yra keliais judanti technika: „Juk prie traktoriaus prikabinęs priekabą gali vežti grūdus ar trąšas iš lauko ar į lauką.
Žinoma, būtų buvę geriau viską išsiaiškinti anksčiau, prieš priimant įstatymą, bet, matyt, pritrūko laiko ar dar kažko. Mūsų įmonės specialistų nuomonės niekas nepaklausė.“
Ar gali būti, kad pataisas laiminę valdantieji galėjo matyti būsimas įstatymo spragas, bet sąmoningai tylėjo?
„Visko gali būti. Bet mes į politiką nesikišame ir laukiame Teisingumo ministerijos išaiškinimo.
Tačiau yra ir kitų galimų landų išvengti naujo mokesčio. Pagal naują tvarką, apmokestinama tik žemės ūkyje naudojama technika. Gali būti atvejų, kad naujai registruojamos technikos valdytojai nurodys, kad tai yra „kita technika“, ir ji liks neapmokestinta“, – svarstė S.Puodžiukas.
Pagyrė, o dabar abejoja
Seimo Aplinkos komiteto pirmininko pavaduotojas liberalas Simonas Gentvilas „Lietuvos rytui“ teigė, kad įstatymo svarstymo metu nebuvo kilę nė menkiausių abejonių, jog traktoriai galėtų likti neapmokestinti.
„Kiek prisimenu, ministras K.Mažeika tada patikino, kad prievolės susimokėti už aplinkos teršimą neišvengs ir žemdirbiai. Jei apsisprendžiame, kad visi turime susimokėti už taršą, tai neturėtų būti išimčių.
Tada viešai pagyriau tokią valdančiųjų poziciją. Jeigu dabar vėl ką nors išskirsime, bus blogai – „gyvulių ūkis“ toliau klestės.
Gali būti, kad aplinkos ministras tyčia paliko saviškiams palankią spragą, apie kurią anksčiau nekalbėjo.
Ir įstatymo projekto aiškinamajame rašte, ir iš tribūnos K.Mažeika aiškino, kad traktoriai taps taršos mokesčio objektu“, – kalbėjo S.Gentvilas.
Šaukštai – jau po pietų?
Bet K.Mažeika ir toliau įsitikinęs, kad traktoriai turės būti apmokestinami, o kilusias diskusijas vadino pavėluotomis – tai esą tas pat, kaip barškinti šaukštais po pietų.
Ministras „Lietuvos rytui“ tvirtino nieko negirdėjęs apie Žemės ūkio ministerijos norą kreiptis į Teisingumo ministeriją.
„Jeigu jiems kas nors neaišku, tegul kreipiasi.
Mums šiuo atveju viskas yra aišku ir jokių išimčių traktoriams negali būti. Jie naudoja degalus ir teršia aplinką.
Žemės ūkio ministerija dalyvavo derinant įstatymo projektą, bet anksčiau tokių abejonių nekėlė.
Man labai keista, jog tai svarstoma dabar. Net patys ūkininkai sutiko, kad už aplinkos teršimą reikia susimokėti. Tai buvo kompromisinis sprendimas. Dabar reikėtų žvelgti į priekį, kaip dar labiau sumažinti taršą, o ne gręžiotis atgal, kai tarša nebuvo reguliuojama.“
Vis dėlto paklaustas, ar, jo nuomone, traktoriai yra „ne keliais judantys mechanizmai“, kurie pagal įstatymą tampa mokesčio objektais, K.Mažeika ir pats susipainiojo: „Aš matau keliuose važiuojančius traktorius, todėl, manau, kad tai – keliais judanti technika.
Jiems galioja ir Kelių eismo taisyklės, ir net atskiri ženklai. Ypač dabartiniai naujoviški traktoriai, kurie pasiekia 70 ar daugiau kilometrų per valandą greitį.“
Nepaisant kilusios painiavos ministras tikino, kad naujuoju taršos mokesčiu turi būti apmokestinama visa žemės ūkyje naudojama technika. Bet esą jeigu bus išaiškinta kitaip, Seimas turės grįžti ir pataisyti įstatymą.
Žemdirbiai žėrė kritiką
Seimo priimtą siūlymą apmokestinti žemės ūkio techniką žemdirbių organizacijos vertino itin kritiškai, aiškindamos, jog tai bus smūgis ūkininkams.
„Ieškoma, kaip pribaigti žemės ūkį. Labai keista, kad tokį pasiūlymą pateikė valstiečiai“, – tada stebėjosi Žemės ūkio bendrovių asociacijos prezidentas Petras Puskunigis.
Anot jo, apmokestinus naujai įsigyjamą žemės ūkio techniką žemdirbiai nebus skatinami investuoti į galingesnę, modernesnę ir mažiau taršią.
Jam antrino ir Kaimo reikalų komiteto pirmininkas A.Stančikas. Jis užsiminė, kad po rinkimų šis įstatymas gali grįžti į Seimo darbotvarkę.