Naujausios technologijos sukėlė perversmą mašinų valdymo bei priežiūros srityse

2019 m. rugsėjo 23 d. 09:18
Algis Juraitis
Naujausios technologijos neatpažįstamai pakeitė šiuolaikiškos žemės ūkio technikos naudojimą bei priežiūrą. Naujovių vėliavnešiu vadinama bendrovė „John Deere“ suteikė galimybę šalies žemdirbiams inovatyviais būdais taupyti tiek laiką, tiek pinigus. 
Daugiau nuotraukų (2)
Didžiausio pasaulyje žemės ūkio mašinų gamintojo „John Deere“ inžinieriai pastaraisiais metais itin daug dėmesio skyrė gaminamos technikos efektyvumui didinti. Pirmiausia tai susiję su mažesnėmis degalų sąnaudomis.
Kita svarbi veiklos kryptis – tinkama žemės ūkio technikos priežiūra ir operatyvus gedimų šalinimas, padedantis mažinti priverstines prastovas.
Lietuvos žemdirbiai jau gali pasinaudoti šiomis galimybėmis ir privalumais, kuriuos jiems užtikrina oficialus „John Deere“ atstovas Lietuvoje „DOJUS agro“.
Tyrimai išryškino pranašumus
„John Deere“ inžinieriai pastaruosius 7 metus itin daug dėmesio skiria gaminamų traktorių efektyvumui didinti. Nepriklausomuose tyrimų centruose atlikti bandymai patvirtino, kad skelbiami duomenys visiškai atitinka tikrovę.
Vienas tokių centrų – Vokietijos DLG, kurio pateikiami rezultatai pripažįstami ir vertinami visame pasaulyje.
„Tyrimai atskleidė, kad „John Deere“ traktorių degalų sąnaudos dažnu atveju yra 10–30 procentų mažesnės negu kitų bendrovės bandytų traktorių vidurkis“, – pasakojo „DOJUS agro“ grupės produktų specialistas Paulius Orintas.
Tyrimų rezultatai įkvėpė „John Deere“ inicijuoti Degalų garantijos programą, kuri skatina ūkių šeimininkus efektyviai naudoti turimus traktorius ir sumažinti degalų sąnaudas.
Svarbiausias šios programos akcentas – gamintojo pažadas grąžinti išlaidas už degalus, jeigu jų sunaudojama daugiau, negu nustatyta riba. Kiekvieno modelio traktoriui ji yra skirtinga.
„John Deere“ norėjo parodyti, kad tyrimų rezultatai nėra tik popieriuje surašyti skaičiai, ir pateikė finansines garantijas“, – aiškino P.Orintas.
Aplinkybės priverčia skubėti
Visi programoje dalyvaujantys traktoriai privalo turėti „JDLink“ telematikos sistemą. Tiek gamintojo, tiek „DOJUS agro“ specialistai mato, kokius duomenis internetu siunčia įranga, todėl jų suklastoti neįmanoma.
Klientas turi duoti sutikimą dalyvauti programoje dėl bendrojo duomenų apsaugos reglamento. Dalyvavimas programoje yra nemokamas.
Visi „DOJUS agro“ klientai mokomi dirbti traktoriumi, kaip tinkamai juo naudotis ir prižiūrėti. Praėjus šiek tiek laiko ir įvertinus pirmuosius surinktus duomenis specialistai dar kartą atvyksta į ūkį optimizuoti traktoriaus veiklos siekiant sumažinti degalų sąnaudas.
Vizito metu įvertinama, kokias galimas klaidas daro naudotojas, tikrinamas oro slėgis padangose, balastavimas, transmisijos ir variklio nustatymai. Taip stengiamasi dar labiau sumažinti degalų sąnaudas.
Ši programa pradėta 2017 metais, ji buvo taikoma tik vienam traktoriaus modeliui ir tik transportavimo srityje. Nuo 2018 metų programa apėmė daugiau modelių, o nuo 2019-ųjų nuspręsta ją taikyti ir lauko darbuose, mat tai yra aktualiausia klientams.
Pasak P.Orinto, Lietuvoje įgyvendinamoje programoje jau dalyvauja keli ūkiai, o dalis klientų netrukus gaus išmokas.
Kita vertus, kai kurie ūkių savininkai dar neįpratę itin tiksliai skaičiuoti degalų sąnaudų, tačiau reikėtų įvertinti, kad per 5 metus į traktoriaus baką supilama vidutiniškai tiek degalų, kiek kainuoja pats traktorius. Brangstant degalams jo taupymas tampa dar aktualesniu klausimu.
„John Deere“ yra vienintelis traktorių gamintojas, kuris raštu garantuoja sumokėti pinigus viršijus nustatytą degalų sąnaudų ribą.
Gavo labai svarbių duomenų
Kauno rajone ūkininkaujantis Mantas Maknevičius dalyvauti Degalų garantijos programoje sutiko prieš metus, gavęs „DOJUS agro“ specialistų pasiūlymą.
„Iš pradžių maniau, kad tai bus rinkodaros projektas, o nustatyta degalų sąnaudų riba bus tokia didelė, kad jos niekaip nepavyks viršyti“, – šypsojosi M.Maknevičius.
Vyras degalų sąnaudų ribą vis dėlto šiek tiek viršijo ir gavo „John Deere“ nustatytą išmoką.
„Šie pinigai nei mane išgelbės, nei gamintoją nuskurdins, tačiau toks žingsnis atskleidė, kad „John Deere“ labai rimtai žiūri į savo įsipareigojimus“, – kalbėjo M.Maknevičius.
Dar vertingesnė jam pasirodė surinktų duomenų analizė, kuri išryškino, kad degalų sąnaudos priklauso nuo daugybės parametrų.
„Išsiaiškinome padarytas klaidas, atlikome būtinas korekcijas ir tuomet jau tikrai sumažinome degalų sąnaudas“, – pasakojo M.Maknevičius.
Būklę įvertina per atstumą
„John Deere“ specialistai aktyviai dirba ir vadinamojo nuotolinio serviso srityje. Viena pirmųjų nuotolinio serviso dalių – nuotolinė prieiga prie mašinos valdymo monitoriaus, vadinama RDA („Remote Display Access“).
Sėdėdamas biure inžinierius gali prisijungti prie bet kurioje Lietuvos vietoje esančios žemės ūkio mašinos monitoriaus ir matyti technikos būklę.
„Tokia galimybė itin svarbi dirbant kombainu, jeigu kyla sunkumų dėl nuostolių, grūdų švaros ar skaldymo. Inžinierius gali įvertinti situaciją, kombaino nustatymus ir padėti juos pakoreguoti“, – aiškino „DOJUS agro“ grupės serviso vadovas Klemas Kašauskas.
Tokiu atveju nėra būtinybės siųsti specialistų ekipažą į vietą.
Antroji nuotolinio serviso dalis – žemės ūkio mašinų stebėsena. Ji vyksta specialioje „John Deere“ internetinėje platformoje, kurioje atvaizduojami duomenys, gaunami iš žemės ūkio mašinų.
„Nuotoliniu būdu matome visų mašinų gedimų kodus, kurie skirstomi į žemą, vidutinį ir aukštą prioritetus. Kai nuotolinių paslaugų administratorius pamato sugeneruotą aukšto prioriteto gedimo kodą, jis iškart informuoja regiono serviso vadovą, o šis savo ruožtu informuoja klientą arba už technikos parką atsakingą asmenį.
Pastarasis dažniausiai net nežino apie kilusią problemą. Tai aktualiau didesnių ūkių savininkams, su kurių technika dirba samdyti operatoriai. Taip galima greitai ir efektyviai užkirsti kelią galimoms rimtoms pasekmėms“, – pasakojo K.Kašauskas.
Klientas gali naudotis tokia paslauga, kai mašinoje įrengtas „JDLink“ terminalas ir pasirašytas vartotojo sutikimas matyti duomenis. Jeigu klientui reikalinga pagalba, į vietą siunčiamas serviso darbuotojas.
Numato galimus gedimus
„John Deere“ gamykloje dirba specialistų komanda, kurianti galimų žemės ūkio technikos gedimų algoritmus. Stebėdami gaunamus duomenis jie išanalizuoja, kokiomis sąlygomis atsiranda konkretus gedimas.
Jeigu stebint mašinos darbą pasireiškia didžioji dalis algoritmo požymių, sistema automatiškai siunčia pranešimą, kad mašinai iškilo grėsmė patirti gedimą. Perduodant vadinamąjį ekspertinį pranešimą atsiunčiama net rekomendacija, kokių atsarginių detalių gali prireikti, pateikiamos remonto rekomendacijos.
„DOJUS agro“ specialistai per valandą susisiekia su klientu ir perduoda gautą perspėjimą.
„Klientas gali rinktis, kaip elgtis tokioje situacijoje, tačiau labai retai pasitaiko atvejų, kai pranešimai nepasitvirtina. Vienas iš pavyzdžių – „John Deere 8R“ serijos traktorių ventiliatoriaus pavaros diržo sudilimas.
Paprastai apžiūrint sunku įvertinti, ar diržas sudilęs, o sukurtas algoritmas leidžia vertinti ventiliatoriaus pavaros greitį, variklio apsukas ir temperatūrą, sugeneruojamas pranešimas apie šio diržo eksploatacijos pabaigą. Taip užkertamas kelias diržo trūkimo galimybei, galimoms prastovoms ir papildomoms sąnaudoms“, – kalbėjo K.Kašauskas.
Pasak jo, šis produktas yra visiškai naujas, Lietuvoje pradėtas taikyti tik 2018 metais. Pernai bandymams buvo naudojama 50 mašinų, o nuo šių metų pradžios projektas įgyvendinamas visa apimtimi.
Ši paslauga aktyvinta 250 žemės ūkio mašinų Lietuvoje ir Latvijoje. „John Deere“ norėjo parodyti, kad tyrimų rezultatai nėra tik popieriuje surašyti skaičiai, ir pateikė finansines garantijas.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.