STT: žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo tvarkoje trūksta skaidrumo

2019 m. kovo 12 d. 10:21
Lietuvoje nepakanka priemonių užtikrinti, kad, įsigyjant ir naudojant žemės ūkio paskirties žemę, būtų išvengta subjektyvių sprendimų tikimybės, užtikrintas skaidrus žemės ūkio paskirties žemės įgijimas ar perėmimas valstybės nuosavybėn, efektyviai nustatyti žemės ūkio paskirties žemės valdytojai, kurie įgijo teisę valdyti žemę sudarydami neteisėtus sandorius, teigia Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT).
Daugiau nuotraukų (1)
Kaip šalins korupcijos rizikos veiksnius, institucijos STT turės atsakyti per 3 mėnesius.
STT praneša atlikusi korupcijos rizikos analizę Nacionalinės žemės tarnybos (NŽT) sutikimų išdavimo įsigyti žemės ūkio paskirties žemę ir Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo nuostatų įgyvendinimo kontrolės srityse.
STT nuomone, esamas žemės ūkio paskirties žemės įgijimo ir naudojimo kontrolės mechanizmas yra nepakankamas, kad būtų galima veiksmingai kovoti su ES institucijų ir tarptautinių ekspertų nustatytomis žemės ūkio paskirties žemės koncentracijos „vienose rankose“ grėsmėmis. Tai reiškia, kad nepakanka priemonių išvengti subjektyvių sprendimų tikimybės, užtikrinti skaidrų žemės ūkio paskirties žemės įgijimą ar perėmimą valstybės nuosavybėn, efektyviai nustatyti žemės ūkio paskirties žemės valdytojus, kurie įgijo teisę valdyti žemę sudarydami įstatymo nuostatų neatitinkančius sandorius.
Anot STT, riziką šioje srityje didina tai, kad iš nacionalinio reglamentavimo nuostatų nėra aišku, kurios iš Lietuvoje paplitusių ūkininkavimo formų gali būti laikomos įstatymu saugomomis „tradicinėmis ūkininkavimo formomis“. Įstatyme nustatytos išimtys, taikomos tik kai kurių asmenų grupėms, leidžia daryti prielaidą, kad Lietuvoje gali nepavykti išsaugoti tradicinio Europos ūkininkavimo modelio, kurio pagrindas – daugiafunkcis žemės ūkis, kuriame dominuoja žemės nuosavybės teise valdantys mažieji ir vidutiniai šeimos ūkiai bei kooperatiniai ūkiai.
STT abejoja, ar šiuo metu gali būti užtikrintas efektyvus ir skaidrus žemės ūkio paskirties žemės įgijimas ir valdymas, kai nėra sukurto žemės naudojimo atitikties nustatytiems reikalavimams stebėsenos mechanizmo, o įstatymo nustatytų reikalavimų neatitinkančius sandorius inicijavę asmenys ar sandorius patvirtinę notarai nepatiria jokių neigiamų pasekmių.
STT atkreipia dėmesį, kad esamas valstybės registrų funkcionalumas ir jų susietumas yra nepakankamas, kad būtų galima efektyviai vykdyti duomenų tikrinimo procesą, išvengi klaidų, atliekant asmenų valdomo žemės ūkio paskirties žemės ploto apskaičiavimus, nustatant atskirų kategorijų asmenų susietumą ar vertinant žemės įgijimo sandorių atitiktį tuo metu galiojusiems teisės aktams.
STT nuomone, siekiant didesnio skaidrumo ir efektyvumo žemės ūkio paskirties žemės valdymo ir naudojimo srityje, būtina šalinti nustatytus korupcijos rizikos veiksnius. Siūloma automatizuotai tvarkyti asmenų pateiktus duomenis, įvertinti sudarytų žemės ūkio paskirties žemės įgijimo sandorių teisėtumą.
Vyriausybė, Žemės ūkio ministerija, Nacionalinė žemės tarnyba, Registrų centras ir Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras, pagal kompetenciją per 3 mėnesius turės pateikti informaciją STT, kaip atsižvelgta į pateiktus pasiūlymus.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.