Iki šiol tinklalapyje buvo skelbiamos apibendrintos produktų kainos, nenurodant konkretaus prekybos tinklo kainų.
Eurostato duomenimis, teikiamais Vyriausybės, maisto kainų augimas Lietuvoje per 7 metus siekia 21,3 proc., kai ES – 13 proc.
Artimiausiais metais maisto kainos mūsų šalyje, kaip ir iki šiol, taip pat nestovės vietoje.
Šiuo metu maistas mūsų šalyje kainuoja apie 20 proc. pigiau nei Europos Sąjungos (ES) šalyse (nors kai kurių produktų kainos atsilieka tik keliais procentais). Jeigu padėtis ir toliau nesikeis, skaičiuojama, kad valgomi produktai Lietuvoje brangs ir ES lygį pasieks per 10 metų.
Nors kainomis sparčiai vejamės ES, vidutinis atlyginimas Lietuvoje kol kas didėja pamažu ir jau daug metų jis yra vienas mažiausių ES.
Ekonomistai prognozuoja, kad vidutinį ES atlyginimą dabartinėmis sąlygomis gausime tik po 15–20 metų. Jeigu padėtis pasikeistų, optimistine prognoze – po 10 metų.
Tad ką daryti, kad maisto kainų augimas sulėtėtų ir atitiktų Lietuvos žmonių pajamas? Vyriausybė visuomenei yra pristačiusi priemonių planą kainoms mažinti, o viena priemonių – maisto kainų viešinimas.
Daugiau konkurencijos – pigesnės prekės
Žemės ūkio ministras Giedrius Surplys pasirašė įsakymą „Dėl Žemės ūkio ir maisto produktų mažmeninių kainų bei ūkinių gyvūnų kainų tyrimo“.
Jame nurodoma, kad svetainėje www.produktukainos.lt kiekvieną savaitę bus registruojamos įprastinės ir ekologinės gamybos maisto produktų kainos 7 didžiųjų Lietuvos apskričių miestų (Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių, Panevėžio, Marijampolės ir Alytaus) didžiųjų mažmeninės prekybos tinklų – „Maximos“, „Rimi“, „Iki“, „Norfos“ ir „Lidl“ parduotuvėse.
Kainos turėtų būti skelbiamos pagal atskiras prekių grupes – be nuolaidų, su nuolaidomis, privačių prekių ženklų, kitų gamintojų prekės ženklų.
Manoma, kad kuo daugiau pirkėjai žinos apie kainas skirtinguose prekybos tinkluose, tuo lengviau jiems bus nuspręsti, kur apsipirkti. Tai pasitarnaus konkurencijos skatinimui rinkoje.
Kuo konkurencija didesnė, tuo pirkėjai turi daugiau galimybių pirkti mažesnėmis kainomis. Be to, ir gamintojai, ir pardavėjai geriau žinos, kam ir kokiomis dalimis atitenka pirkėjų sumokėti pinigai.
Tikimasi, kad skaidri informacija bus naudinga ir skirtingiems rinkos žaidėjams.
Anot Žemės ūkio informacijos ir verslo centro Rinkos informacijos ir ekonominės analizės skyriaus vedėjo Aleksandro Savilionio, kiekviename prekybos tinkle bus atrenkami trys pigiausi analizuojamo produkto atitikmenys ir iš jų kainos išvedamas kainos vidurkis.
Ministro pasirašytame įsakyme numatoma, kad svetainėje www.produktukainos.lt bus skelbiamos skirtingų prekių grupių kainos: duonos ir grūdų produktų, mėsos, žuvies ir jūrų gėrybių, pieno, sūrio ir kiaušinių, aliejaus bei riebalų, vaisių, daržovių, cukraus, uogienės, medaus, šokolado ir saldumynų, nealkoholinių gėrimų.
Šiose prekių grupėse bus lyginami vienodo kiekio ir pakuotės produktai.
Svetainės vartotojai galės savarankiškai pasirinkti laikotarpį maisto produktų krepšelio kainos pokyčiui nustatyti. Taip pat pasirinkti vieną ar kelis produktus iš produktų sąrašo, išnagrinėti vidutines kainas ir jų pokytį.
Taigi žmogui užteks užsukti į portalą produktukainos.lt ir išsirinkti, kuriame prekybos centre jis galės nusipirkti pigiausių prekių krepšelį.
Ar permokame už maistą?
O ar jums smalsu, kaip skiriasi gamintojų, perdirbėjų ir pardavėjų nurodomos kainos? Bus galimybė pasirinkti produktų rinkos segmentą ir atitinkamus jo elementus: žaliavos supirkimo, gamintojo, mažmenininko vidutines kainas ir jų pokytį.
Kartu su A.Savilioniu puslapyje www.produktukainos.lt atsidarome interaktyvios analitinės informacijos puslapį. Pasirenkame žalio pieno ir pieno gaminių interaktyviąją lentą.
Prieš akis – aiškus grafikas, iš kurio akivaizdu, kiek kainuoja pienas pas gamintoją, perdirbėją ir prekybininką. Akivaizdu, kad prekybininko dalis didžiausia.
Tuomet žiūrime mėsos gaminių, duonos ir batono kainų analizę. Vaizdas taip pat intriguoja.
Europos Komisijos duomenys rodo, kad Lietuvoje nuo 2010 m. maisto produktų kainos kilo kone dvigubai sparčiau, nei didėjo žaliavų kaina. Kartu matome, kad augintojų ir žaliavos tiekėjų dalis kainoje mažėjo, o perdirbėjų ir prekybininkų – augo.
„Naujojo portalo tikslas – didinti skaidrumą viešinant informaciją visuomenei. Tokiu būdu visuomenė, jos atstovai turėtų ieškoti sutarimo, ką daryti, kokius reikia priimti atitinkamus sprendimus“, – kalba A.Savilionis.
Atnaujintas puslapis www.produktukainos.lt pradeda veikti iškart po Naujųjų metų, tačiau metų eigoje numatyta ir daugiau puslapio naujovių.
Kitų metų pabaigoje tikimasi jau turėti galimybę vartotojams siųsti pranešimus, išvadas ir pastabas apie kainų pokyčius.