Pradėjo – nuo nulio
Idėjos sumanytojas Domantas Užpalis, baigęs miesto planavimo magistro studijas Londone, grįžo į Lietuvą ir ekonominės krizės epogėjuje stengėsi rasti darbą. Tačiau nesėkmingai.
Svetur sukaupta patirtis pakišo vaikinui mintį tėvynėje daryti tai, ko iki tol beveik niekas nedarė – savo rankomis gaminti aukščiausios kokybės šokoladą. Darbas turėjo apimti visą procesą: nuo pupelių atrankos ir skrudinimo iki šokolado supakavimo. Apimtas azarto Domantas nėrė į veiklą, nors šis užsiėmimas jam buvo naujas. Taigi, iš pradžių tebuvo tik entuziazmas ir įžvelgtos perspektyvos.
Pati pradžia prasidėjo nuo eksperimentų ir vienos tonos kakavos pupelių, kurias D.Užpalis užsisakė iš Dramblio Kaulo respublikos. Beje, pirmąjį kartą, pusė jų sugedo, nes pritrūko žinių apie šio produkto sandėliavimą. Iš likusios pusės daugiabučio virtuvėje buvo gaminamas pirmasis šokoladas.
Kaip pastebi pats „Chocolate Naive“ įkūrėjas, pirmosios plytelės tikrai neatrodė apdovanojimų vertos, bet buvo mielos ir jaukios. Beje, pirmieji šokoladai buvo parduoti būtent maisto turguje Londone. Būtent šiame mieste ir atsirado meilė geresniam šokoladui, nes tokiame megapolyje visada galima rasti įdomių ir inovatyvių maisto produktų.
Įdomu ir tai, kad D.Užpalis stengėsi surasti ir pritraukti vietinių investicijų į aukščiausios kokybės šokolado gamybą, tačiau šalies verslininkai nebuvo linkę gilintis į perspektyvas ir dažniausiai ieškodavo greitos momentinės grąžos. Dažniausias atsakymas, kurį gaudavo gamintojas „Naivu pradėti šokolado verslą šalyje, kuri neturi jokių tradicijų“.
Nuo pupelės iki šokolado
„Nors nuo tų dienų praėjo tik penkeri metai, bet, reikėtų paminėti, kad esame vieninteliai aukštos šokolado kokybės gamintojai Lietuvoje, kur gamybos procesas prasideda nuo kakavos pupelių. Beje, reikėtų atskirti šokolado gamintojus, ir šokolado „lydytojus“ arba „pakuotojus“. Dauguma kompanijų nebegamina šokolado, o tik nusipirkę žaliavą perpakuoja ar išlieją į vienokią ar kitokią formą, nekreipdami daug dėmesio į pačią šokolado kokybę“, – sako prekinį ženklą „Chocolate Naive“ valdančios bendrovės „Mulate“ bendrasavininkis ir verslo vystymo vadovas Arūnas Matačius.
Sensis posakis: „mokytis mokytis ir dar kartą mokytis“ ir šiandien skamba iš įmonės vadovų lūpų.
Arūnas išsitaria, kad norint tapti išskirtiniais ir žinomais, tenka įdėti nemažai sunkaus darbo ir gerokai pasimokyti.
„Būdami iš mažai kam žinomos šalies, turime stengtis dvigubai, – kalba A. Matačius. – Todėl produktų inovacijos yra neatsiekama mūsų darbo dalis. Per metus aplankome apie dešimt parodų visame pasaulyje ir susitinkame su daugiau nei trim šimtais tūkstančių valgytojų. Todėl turime tam tikrų įžvalgų, kuriomis vadovaujamės kurdami savo gaminius“.
Jis pasakoja, kad norint sukurti inovatyvius, konkurencingus gaminius, reikalingas nuolatinis tobulėjimas, taip pat bendradarbiavimas su mokslininkais. „Dirbame ir su Kauno technologijos universiteto tyrėjais, ir su Amerikos mokslininkais. Reikalinga jų patirtis auginant probiotikus, ektrahuojant augalinės kilmės produktus ir t.t, – vardina Arūnas. – Iš technologinės pusės, aiškinamės su inžinieriais, kaip konstruoti įrenginius, kai tokių, kokių mums reikia, nėra nusipirkti. Mes važiuojame pas įrangos gamintojus, vežame savo produktą, kad perleistų per numatytą įrenginį, kad būtų aišku, kaip jį pritaikyti, sukalibruoti mūsų reikmėms. Mes net turime JAV inovacijų apdovanojimą. Vertiname tai, nes juk būtent ši šalis pasižymi inovacijomis“.
A.Matačius pasakoja ir apie naują gamyklą Parapijoniškių kaime. „Gamykla yra sukomplektuota ir sukalibruota kartu su specialistu iš JAV, kuris dvidešimt metų dirbo vienoje didžiausioje šokolado gamyklų pasaulyje“, – darbo procesus atskleidžia pašnekovas.
Norėtų kakavos plantacijos
A.Matačius mini, kad „Chocolate Naive“ gamina šokoladą ir kitoms kompanijoms iš viso pasaulio – nuo Honkongo iki Švedijos.
„Šiais metais buvome išrinkti į geriausių šokolado gamintojų Europoje penketuką. Šalia mūsų petys į petį stovi tokie šimtamečiai grandai kaip „Bonnat“ iš Prancūzijos ar „Felchlin“ iš Šveicarijos. Tai vienas iš svarbiausių mums įvertinimų, kai kiti gamintojai pasitiki mumis ir užsako sukurti ir pagaminti jiems vienokį ar kitokį šokoladą, – pasakoja Arūnas. – Dažnai atliekame ir pilną produkto ciklą – nuo idėjos sukūrimo iki galutinio produkto supakavimo. Bet turime ir klientų, kuriems tiesiog gaminame žaliavą“.
Šokolado ekspertas teigia, kad pasaulyje „Chocolate Naive“ šiuo metu įžymus savo Šiaurės Rytų Europos kulinarinį paveldą reprezentuojančiais šokoladais, tokiais kaip su miško medumi, apyniais, baravykais ar uogomis.
„Svajonės išsipildo, jei sąžiningai dirbi ir nenuolaidžiauji pats sau. Apie daug dalykų net nebuvome pasvajoję. Bet jie vyksta. Mūsų parduotuvė Vilniaus senamiestyje „House of Naive“ atsirado visai netikėtai mums patiems, bet svajonę nešiojomės ilgai, – prisimena A. Matačius. – Taip kaip ir ilgai svajojome apie nuosavą kakavos plantaciją kur Centrinėje Amerikoje. O dabar jau esame pirmoje stadijoje su investiciniu fondu Šveicarijoje dėl plantacijos įsigijimo“.