Regioniniai specialiojo ugdymo centrai ne tik rengia seminarus, teikia praktinius patarimus į centrą atvykusiems mokytojams, švietimo pagalbos specialistams, bet ir vykdo mobilias konsultacijas, kai centro specialistų komanda, gavusi mokyklos prašymą, vyksta spręsti konkrečių mokiniui, mokyklai kylančių iššūkių. Nemokamų konsultacijų, kaip padėti savo ypatingiems vaikams kuo geriau jaustis ugdymo įstaigoje, čia gali kreiptis ir tėvai.
Visi 9 regioniniai specialiojo ugdymo centrai buvo sukurti seniau veikiančių, patirties sukaupusių specialiųjų mokyklų pagrindu. Taip siekiama sukurti konsultacinį tinklą, kad pagalba vaikui, mokytojui ir mokyklai būtų lengviau pasiekiama, nes tiek mokytojai, tiek tėvai gali konsultuotis su labiau patyrusiais ir daugiau kompetencijų turinčiais specialistais.
Vienas tokių naujųjų regioninių specialiojo ugdymo centrų – Panevėžio „Šviesos“ ugdymo centras, jau keliasdešimt metų ugdantis protinę ir kompleksinę negalią turinčius vaikus ir jaunuolius. Centro direktoriaus pavaduotoja ugdymui Rasa Ramanauskienė pasakojo, kad konsultacinė veikla jiems nėra nauja: centras nuo 2015 m. teikė švietimo pagalbos ir konsultavimo paslaugas, tačiau dabar darbuotojų ir galimybių suteikti pagalbą bus daugiau.
Panaši situacija ir Vilniaus „Šilo“ ugdymo centre, kurio specialistai turi sukaupę didžiulę patirtį ugdant intelekto sutrikimą turinčius vaikus ir dabar veikia ir kaip regioninis specialiojo ugdymo centras. Jo direktorė Asta Stulgaitienė sakė, kad nuo 2020 m. centras įgyvendino Vilniaus savivaldybės kokybiškų švietimo paslaugų prieinamumo visiems miesto vaikams priemonių plano veiklas ir teikė konsultacijas Vilniaus miesto bendrojo ugdymo įstaigoms, susiduriančioms su sunkumais, ugdant specialiųjų ugdymosi poreikių turinčius mokinius. Dabar centro aptarnaujamas regionas didesnis nei tik Vilniaus miestas, padaugės jame dirbančių specialistų.
Regioniniuose specialiojo ugdymo centrams pavesta priskirtuose regionuose padėti mokyklų bendruomenėms praktikoje taikyti įtraukties švietime principus.
Centrų konsultavimo komandos pataria, konsultuoja mokyklas, kaip įgyvendinti pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas, pritaikyti ugdymo turinį, organizuoti ir teikti švietimo pagalbą, pritaikyti mokymo(si) metodus, priemones, pasirinkti ir naudoti specialiąsias techninės pagalbos priemones, pritaikyti ugdymo aplinką.
Regioniniai specialiojo ugdymo centrai rengia seminarus, teikia praktinius patarimus į centrą atvykusioms mokyklų komandoms. Taip pat vykdo mobilias konsultacijas, kai centro komanda, gavusi mokyklos prašymą, vyksta stebėti ir analizuoti situacijos mokinio mokymosi aplinkoje.
Konsultacijos teikiamos pačiuose centruose. Štai į Panevėžio „Šviesos“ ugdymo centrą gali kreiptis sunkumų patiriančių mokinių tėvai, taip pat teikiamos logopedo, specialiojo pedagogo, socialinio pedagogo, psichologo paslaugos specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems vaikams (iki šiol būdavo skiriama po 10 užsiėmimų per mokslo metus, dabar jų jau bus po 15).
„Įsibėgėjant įtraukiajam ugdymui, vis daugiau mokyklų kreipiasi į mus pagalbos, kadangi pamatė, jog mūsų specialistai gali padėti, duoti naudingų patarimų. Žinia, kad kreiptis į centrą pagalbos yra verta, pasklido iš lūpų į lūpas. Mokinių tėvai taip pat vis dažniau kreipiasi pagalbos, išgirdę, kad tai tikrai veiksminga. Dabar mes jaučiamės tikrai reikalingi. Pastaruoju metu norintiesiems konsultacijų jau tekdavo palūkėti – o dabar, įsteigus regioninius specialiojo ugdymo centrus, pagalba turėtų būti lengviau prieinama“, – teigė R. Ramanauskienė.
Žino, kas veikia praktiškai
A.Stulgaitienė sakė, kad regioniniai specialiojo ugdymo centrai konsultuoja mokyklas dėl pagalbos teikimo mokiniams, turintiems įvairiapusį raidos sutrikimą, intelekto sutrikimą, mokymosi sutrikimų ir judesio bei padėties sutrikimų. R.Ramanauskienė pastebi, kad į jos atstovaujamo centro specialistus dažniausiai kreipiamasi dėl įvairiapusių raidos sutrikimų ir elgesio bei emocijų sutrikimų turinčių vaikų ugdymo.
Abi pašnekovės pabrėžė, kad svarbu tai, jog konsultacijas teikia specialistai (psichologai, specialieji pedagogai, logopedai, ergoterapeutai), ugdymo centruose jau ne vienerius metus praktiškai dirbantys su įvairių specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais vaikais, taigi jie gerai supranta, kas veiksminga praktikoje.
„Mūsų centras taip pat organizuoja seminarus pedagogams, dirbantiems su įvairių galių vaikais. Po mokymų dažnai sulaukiame atsiliepimų, kad jie buvo tikrai naudingi, nes juose buvo mažai teorijos ir daug patarimų iš realios praktinės patirties“, – pastebėjo R.Ramanauskienė.
Ir pridūrė, kad neretai, atvykus į mokyklas, kur specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems vaikams kyla iššūkių, pasirodo, kad pedagogai teorinių žinių turi, yra lankę mokymus, tačau nepavyksta jų pritaikyti praktikoje. Pavyzdžiui, klasėje yra ir vizualinė dienotvarkė, klasės taisyklės, tačiau jos kabo kažkur šone ir praktiškai yra nenaudojamos – o pradėjus jomis remtis išties pastebimas geresnis rezultatas (vizualus informacijos pateikimas autizmo spektro, mokymosi sutrikimų turintiems vaikams suteikia daug daugiau aiškumo).
Veikia visoje Lietuvoje
Nuo 2023 m. mokslo metų Lietuvoje veikė 8 regioniniai specialiojo ugdymo centrai, nuo šio rugsėjo jų bus jau devyni. Jie visi buria švietimo pagalbos specialistus ir padeda švietimo įstaigoms vykdyti įtraukųjį ugdymą bei spręsti jo metu kylančius iššūkius.
„Visi vaikai turi teisę į mokslą. Ir mes tikime sėkminga specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių įtrauktimi į bendrojo ugdymo mokyklas. Jie tokie pat vaikai, su savo džiaugsmais, lūkesčiais, poreikiais. Tinkamai paruošus aplinką, atsižvelgus į individualius vaiko gebėjimus ir pritaikius mokymosi medžiagą, metodiką, jo mokymasis bus sėkmingas. Konsultacijų metu mūsų specialistų komanda su situacija dirba tiek laiko, kol vaiką ugdantys specialistai patys perima konsultantų patirtį ir gali ją taikyti savarankiškai“, – sakė A.Stulgaitienė.
Centrų sąrašas
Vilniaus Šilo specialiojo ugdymo centras konsultuoja Šalčininkų r., Vilniaus m. ir Vilniaus r. savivaldybes.
Panevėžio „Šviesos“ ugdymo centras – Biržų r., Kėdainių r., Kupiškio r., Panevėžio m., Panevėžio r., Pasvalio r. ir Rokiškio r. savivaldybes.
Kauno šv. Roko mokykla – Birštono, Kauno m., Kauno r., Prienų r. savivaldybes.
Klaipėdos „Medeinės“ mokykla – Klaipėdos m., Klaipėdos r., Neringos ir Šilutės r. savivaldybes.
Šiaulių „Santakos“ ugdymo centras – Akmenės r., Joniškio r., Kelmės r., Pakruojo r., Radviliškio r., Šiaulių m. ir Šiaulių r. savivaldybes.
Gelgaudiškio „Šaltinio“ ugdymo centras – Jurbarko r., Kalvarijos, Kazlų Rūdos, Marijampolės, Pagėgių, Raseinių r., Šakių r., Tauragės r. ir Vilkaviškio r. savivaldybes.
Kaišiadorių šv. Faustinos ugdymo centras – Alytaus m., Alytaus r., Druskininkų, Elektrėnų, Kaišiador ių r., Lazdijų r., Trakų r. ir Varėnos r. savivaldybes.
Plungės specialiojo ugdymo centras – Kretingos r., Mažeikių r., Palangos m., Plungės r., Rietavo, Skuodo r., Šilalės r. ir Telšių r. savivaldybes.
Ukmergės „Ryto“ ugdymo centras – Anykščių r., Ignalinos r., Jonavos r., Molėtų r., Širvintų r., Švenčionių r., Ukmergės r., Utenos r., Visagino ir Zarasų r. savivaldybes.
Daugiau informacijos www.itrauktis.lt