Bet vienos aukos, šiuo atveju atpirkimo ožkos, tada dar tik artėjančiam skandalui nuslopinti nepakako. Seimo opozicija ėmė reikalauti ministro galvos, svarstė jo interpeliacijos galimybę, bet nesutarė. G.Jakštas aiškino, kad krėslo nesilaiko, jis ir R.Skaudžius jaučia atsakomybę ir pasirengę trauktis. Tiesa, premjerė I.Šimonytė ministro atsistatydinimo pareiškimo netenkino.
Prezidentas G.Nausėda vėl puikiai atliepė visuomenėje vyraujančias nuotaikas: prisipažino suklydęs, kai sutiko skirti G.Jakštą ministru.
Vienaip ar kitaip, klaidos dėl vienuoliktokų tarpinių patikrinimų pasitelkiamos ir rinkimų kovai, bet ir G.Nausėda, ir G.Jakštas, ir I.Šimonytė tvirtina, kad dabar pirmiausia reikia išspręsti jų užduočių ir vertinimo problemas.
Ministras ir viceministras, susitikę su piketuojančiais moksleiviais, pažadėjo persvarstyti patikrinimų rezultatus, jie esą turėtų pagerėti.
Bet neaišku, kaip bus išvengta panašių skandalų.
Susidaro įspūdis, kad Lietuvos švietimo sistemą slegia užkeikimas, – kad ir kiek ją mėginama patobulinti, viskas atrodo tik dar blogiau nei buvo.
Tarpiniai patikrinimai sumanyti siekiant pagerinti brandos egzaminų rezultatus, pakylėti abiturientų žinių lygį, sumažinti atsitiktinių nesėkmių įtaką atestatui.
Juk iki 40 proc. galutinio vertinimo taškų, būtinų brandos egzaminui išlaikyti, vienuoliktokai gali surinkti per tarpinį patikrinimą.
Nors šių patikrinimų sumanytojų geri norai nekelia abejonių, kodėl vos tik pasiūlius šią idėją pasipylė pedagogų kritikos lavina?
Juk viena naujovės įgyvendintojų, buvusi NŠA direktorė R.Krasauskienė, pati dirbo matematikos mokytoja, vadovavo gimnazijai, parengė šūsnį metodinių priemonių pedagogams. Vadinasi, ji – ne kokia pedagogams svetimkūnė valdininkė, o atėjusi iš pačių bendruomenės gelmių.
Skųstasi, kad mokytojai verčiami rengtis tarpiniams patikrinimams už tai negaudami atlygio, sujaukiama mokymo programa, nes nepakanka naujų vadovėlių, o jau tenka mokiniams perteikti tai, ko iš jų nebuvo reikalauta anksčiau, abejota vertinimo kriterijais, ir net streso jie esą daugiau patirsią dėl papildomų tikrinimų.
Nepaisant ne kartą girdėtų perspėjimų, kai kurie skeptikų perspėjimai, kad vėl viskas bus blogai, pasitvirtino su kaupu – fizikos ir matematikos tarpinių patikrinimų užduočių kokybe suabejojo pats G.Jakštas.
Paskelbta, kad ne visos jos atitiko mokymo programas, kai kurios buvo neproporcingai sudėtingos, o pasitaikė net su klaidomis. Sunku suvokti, kaip taip galėjo atsitikti, nes teigiama, kad užduotis rengė labai patyrę pedagogai, mokslo laipsnius turintys neviešinami ekspertai.
Bet gal aukščiausio lygio pedagogikos ekspertai atitrūksta nuo mokyklų realybės, siūlo visiems vienuoliktokams tokius galvosūkius, kuriuos gali įveikti tik moksleivių olimpiadų dalyviai, ir tai ne visi?
Nors pasitaikiusių klaidų net patarle „iš didelio rašto išėjo iš krašto“ nepaaiškinsi – čia akivaizdžiai būta atsainumo, neatidumo.
Ekspertai gali sakyti, kad visiems pasitaiko klaidų, bet vienuoliktokai už jas sumoka savo nervais, nuo patikrinimų rezultatų priklauso jų ateitis.
Matematikos patikrinimo užduotis sprendęs G.Jakštas pripažino, kad jos per sunkios B lygiu šio dalyko besimokantiems moksleiviams. Panašiai atsiliepiama ir apie fizikos tarpinį patikrinimą.
Ministras ėmė raminti, kad vienuoliktokų surinkti taškai dar negalutiniai, vertinimai bus iš naujo persvarstyti per mėnesį, tam sudarytos komisijos, tačiau atšaukti patikrinimų nežadama, nors tėvai rašo peticijas reikalaudami nepripažinti jų rezultatų.
Anot G.Jakšto, neįskaičius patikrinimų rezultatų būtų nuskriausti aukščiausius balus gavę moksleiviai, o jų teisėti lūkesčiai paneigti.
Tačiau ką daryti, kad ir daugybė vienuoliktokų, kurie išgyvena stresą dėl per sunkių, klaidinančių užduočių, nebūtų nuvilti, taip pat neaišku.
Jei panašiai nutiks ir per kitus tarpinius patikrinimus, ŠMSM vadovus bus galima kaltinti, jog nepadarė to, dėl ko esą ir nebuvo priimti jų atsistatydinimai, – kad nesikartotų nesusipratimai dėl blogai parengtų užduočių.
Vadinasi, tuomet, prezidento žodžiais, paskutinis pasitikėjimo kreditas būtų iššvaistytas.
Akivaizdu, kad lengvo gyvenimo ministras G.Jakštas ir viceministras R.Skaudžius nesulauks iki kadencijos pabaigos.
Labai svarbaus mokiniams lietuvių kalbos ir literatūros (kalbėjimo) tarpinio patikrinimo užduotys jau iš anksto sulaukė smarkios lituanistų kritikos.
Viešojoje erdvėje sklando ir nepagrįstų gandų, kuriems kojas užaugino realūs nesklandumai, – G.Jakštas turėjo neigti melagieną, kad staiga neva buvo pakeista anglų kalbos tarpinio patikrinimo koncepcija.
Regis, ne taip svarbu, ar ŠMSM vadovai išsaugos savo postus, ar sulauks atsakomybės tarpinių patikrinimų chaoso kaltininkai.
Mokiniams ir jų tėvams labiausiai rūpi, ar brandos egzaminą išlaikys pati Lietuvos švietimo sistema, nes tai lems ir asmeninius jaunų žmonių likimus, ir visos šalies ateitį.