Vos kelias savaites agentūrai vadovaujantis A.Aldakauskas tikina sutinkantis su švietimo, mokslo ir sporto ministro Gintauto Jakšto nuomone, kad dabar svarbiausia pašalinti visus neaiškumus ir ištirti ažiotažą sukėlusias užduotis, o ne ieškoti, kas dėl tokios situacijos yra kalčiausias.
„Aš atsakomybės prisiėmimą vertinu kaip darbų padarymą iki galo“, – įsitikinęs jis.
Taip pat, NŠA vadovo teigimu, iki pat tarpinių patikrinimų starto nebuvo nė menkiausios abejonės, kad dalis užduočių gali būti parengtos netinkamai. Tokių dvejonių neišreiškė ir specialiai pasamdyti užduočių rengėjai.
Kaip naujienų portalui lrytas.lt aiškino A.Aldakauskas, nerimo ir nežinios atneša bet kokia naujovė, tačiau jis įsitikinęs, kad tarpinių patikrinimų sustabdymas švietimo sistemai šiandien atneštų tik dar daugiau žalos.
– Antradienio rytą pasirodė matematikos išplėstinio kurso tarpinio patikrinimo rezultatai – bendras surinktų taškų vidurkis yra 8,5 balo iš 20 galimų. Kiek anksčiau teigėte, kad tai rodo, jog vienuoliktokai buvo pakankamai gerai pasiruošę. Ar tikrai šie rezultatai tokie geri?
– Tarpiniai patikrinimai yra tokia šių metų geroji naujiena – juos būtų sunku lyginti su praeitų metų tarpiniais patikrinimais, nes jų nebuvo, bet jeigu palygintume net su matematikos brandos egzaminų rezultatais, tai, sakykime, ar pernai, ar užpernai metų rezultatų vidurkis siekdavo iki 40 procentų taškų, o dabar matome, kad yra virš 40 procentų. Tai jis yra ne tik kad ne blogesnis, bet jis yra toks pats ir net geresnis.
Tas ir leidžia daryti tam tikras prielaidas. Pasižiūrėjus, kiek yra mokinių, kurie tarpiniame patikrinime renka pačius aukščiausius įvertinimus, surinko maksimumą balų, ir atitinkamai žiūrint, kas vyksta matematikos brandos egzamine, tai iš principo vieno procento lygyje mes turime aukščiausius įvertinimus.
– Kaip tuomet paaiškintumėte tą, turbūt galima taip pavadinti, masinę neviltį? Mokytojai kalbėjo, kad vienuoliktokai iš patikrinimų išėjo ir verkdami. Ministras G.Jakštas taip pat sprendė matematikos tarpinio patikrinimo užduotį ir ji jam sukėlė nemažai klausimų.
– Žiūrėkite, emocinis fonas irgi yra suprantamas, kadangi 11-oje klasėje, arba III-oje gimnazijos klasėje, tokie patikrinimai yra pirmą kartą. Gal kai kurie mokiniai turėjo per didelių iliuzijų, kad turėtų būti kažkaip ypatingai lengva – atėjau, pamačiau, nugalėjau, o pasirodo, kad reikia mokėti matematiką, fiziką.
Tikrai negaliu komentuoti dėl B kurso užduočių, nes dar laukiame, kol ekspertai pasisakys. B kursą dažniau mokiniai renkasi ir todėl, kad nelabai yra susidraugavę su ta matematika jau nuo ankstesnių klasių, o kodėl verkia A kurso vaikai, irgi nelabai suprantu. Nes jeigu parodytume statistinę kreivę iš preliminarių duomenų, viskas atrodo kaip normali kreivė.
– Tarpinių patikrinimų užduotis rengė NŠA specialiai pasamdyti mokytojai. Ar tie pedagogai, kurie rengė užduotis, numatė, kad gali būti tokių nesklandumų, jog galbūt kažkurios užduotys yra per sudėtingos? Ar tokių diskusijų agentūroje iki šiol nebuvo?
– Užduočių rengimas yra pakankamai uždara procedūra, ir, neduok Dieve, tos užduotys nutekėtų iš anksto. Yra užduočių rengėjai, yra recenzentai, yra agentūros žmonės, kurie dirba užduočių rengimo lauke ir tam rate viskas užsidaro.
Jeigu žmonės būtų jautę, kad yra ar neatitikimas programai ar, sakykime, užduočių matricai pagal lengvumą, sunkumą ar teminiu požiūriu, greičiausiai tokie jie nebūtų išėję. Bet kur čia tas prasilenkimas gaunasi tarp to, kaip mato vieni ir kiti, tai sunku pasakyti.
– Tai, suprantu, nebuvo nė menkiausio signalo, kad gali atsirasti klausimų? Ar buvote visiškai užtikrintas, kad, kai prasidės patikrinimai, jokios užduotys nesukels įtarimų?
– Užduočių kokybės kontrolės sistema yra išdirbta organizuojant brandos egzaminus, tiek valstybinius, tiek mokyklinius, ir nebuvo tokių prielaidų, kad turėtume kažkaip nepasitikėti.
Galbūt šį kartą ir ta elektronika yra naujovė, ir kyštelėjo kažkur koją, bet iš anksto daryti prielaidas, kad dedame užduotis ir mums nepasiseks, skamba daugiau negu juokingai.
– Viešojoje erdvėje yra mokytojų, kurie seka visą šią tarpinių patikrinimų situaciją, dalijasi savo įžvalgomis, pastebėjimais, pirmadienį kai kuriuos iš jų jau suskubote paneiginėti. Galbūt tuomet reikėtų ir iš jūsų pusės aiškesnės komunikacijos, kas vyksta, kad neatsirastų, kaip įvardijo ministras, dezinformacijos?
– Nuo rudens ir nuo pernai pavasario kitų temų (nei tarpiniai patikrinimai, – aut.past.) tiek su mokytojais, tiek su savivaldybių administracijomis net nėra. Gal yra ir kitų temų, bet šita – viena iš pagrindinių. Tiek mokyklų vadovai, tiek savivaldybių administracijos žiūri labai rimtai, daro viską, kad šitas naujas reiškinys, kuris skaido egzaminą į keletą dalių, turėtų lengvinti mokiniams tris valandas kančios, kurios būdavo anksčiau, pasisektų. Tikrai neturime kažkokių kenkėjiškų dalykų.
O kad viešojoje erdvėje bus įvairių vertinimų, tai su kiekviena naujove yra tas pats.
– Iki šiol yra raginimų tarpinius patikrinimus sustabdyti – tiesa, ministras teigė, kad pirmiausia reikia išsiaiškinti, kur buvo problemos, o tada bus laikas ir kitiems veiksmams. Gal būtų verta juos sustabdyti, ar tai visgi turėtų dar daugiau žalos?
– Manau, kad antras variantas. Tai būtų dar didesnė žala, kadangi šitas tarpinių patikrinimų pokytis buvo koduotas bendrosiose programose, bendrosios programos tvirtintos jau 2022 metais rugsėjo mėnesį, taip kad beveik dvejus metus visi gyvenome tame supratime, kad taip bus.
Tikrai pripažįstu, kad sunkiau buvo tiems, kurie kažkaip galvojo, kad viskas atsišauks, nebus jų, ir taip toliau. Lengviau, matyt, buvo tiems, kurie tikėjo, kad padaryti galime, kad tikrai bus ir padarysime viską, kad būtų.
– Jūs pats agentūros vadovu esate dar tik kelias savaites, ministras G.Jakštas jau buvo atnešęs premjerei Ingridai Šimonytei atsistatydinimo prašymą, kurio ji netenkino. Kas šiuo atveju turi prisiimti atsakomybę dėl susiklosčiusios situacijos?
– Aš atsakomybės prisiėmimą vertinu kaip darbų padarymą iki galo. Šitoje vietoje ar ministro, ar viceministro pozicija, kur teko spaudoje skaityti, man yra priimtina. Aš irgi esu tokio mąstymo ir tokio elgesio šalininkas, kad jeigu mes jau susitarėme ir tai yra diskusija su švietimo bendruomene, kad šituo keliu mes norime eiti ir eisime, visi kartu ir padarykime iki galo. Taip, gali būti nesklandumų, kuriuos reikia taisyti – tą mes ir darome.
– Kai neseniai atsistatydino buvusi NŠA vadovė Rūta Krasauskienė, ministras tikino, kad tai su tarpiniais patikrinimais visiškai nesusiję. Žvelgiant dabar, pakankamai sunku nesusieti tokio pasitraukimo. Jūsų akimis, kiek tai turėjo įtakos NŠA vadovybės pokyčiams?
– Aš tikrai negaliu komentuoti, kas čia įvyko su R.Krasauskiene.
– O jus patį nustebino tai, koks ažiotažas kilo dėl tarpinių patikrinimų?
– Ir taip, ir ne. Man teko dalyvauti ne viename tokiame pokytyje, dar dirbant Švietimo, mokslo ir sporto ministerijoje, kuris yra aštresnis, liečia daug žmonių, tiek mokytojų, tiek mokinių. Šio pokyčio pasitikimas yra gana panašus, taip kad šia prasme nieko labai naujo.
Bet tai, kad mokiniai dalyvauja, kad jie renka ir aukštus balus, yra tokių, kuriems, deja, nelabai pasiseka, vis tiek rodo, kad po kokių penkerių metų mes greičiausiai sakysime: oho, kad ir buvo sunku, gerai, kad šituo keliu nuėjome.
– Kaip tą ugnį dabar ketinama gesinti? Galbūt jau yra aiškesnių sprendimų, ne tik svarstymo lygmenyje?
– Ir iki šiol buvo aišku, kad šių metų III gimnazijos klasių mokiniai, vienuoliktokai, pirmuosius tarpinius patikrinimus galės perlaikyti ir pasirinkti tą variantą, kuris jiems bus priimtinesnis. Kol kas jokių naujų sprendimų nėra – veikia tos pačios taisyklės, kurios buvo nustatytos.
– Ministras užsiminė, kad į komisijas, kurios šiuo metu aiškinasi dėl tarpinių patikrinimo užduočių, nelabai kas nori eiti. Kodėl taip yra ir iš kur toks nenoras atsirado?
– Manau, kad viena iš priežasčių yra būtent viešai kilęs kažkoks keistas kaltinimas, ypatingai tų žmonių, kurie rengia užduotis, recenzuoja užduotis. Tai dabar ir tie, kurie tarsi turėtų žiūrėti į kolegų padarytą darbą, irgi į juos būtų žiūrima per padidinamąjį stiklą. Žmonės nenori veltis į tuos viešumo dalykus, ir viskas.
– Kokias jūs pats išvadas po šių pastarųjų savaičių pasidarėte – ką reikia tobulinti čia ir dabar, ir ko iš esmės nepavyko sužiūrėti taip, kaip tikėjotės?
– Žiūrėkite, veiksmas vyksta realiu laiku, vienos komisijos dirba ir ministro suformuotos, viduje mes dabar irgi sudarinėjame kitų patikrinimų ekspertų grupes, kad pasižiūrėtų į taškų kalibraciją, vertinimų instrukcijas, užduočių atlikimą. Dirbame ir dabar nelaukdami.
O kitiems metams tikrai bus ką permąstyti toje grandinėje – nuo užduoties parengimo iki jos atlikimo.