Pirmuoju įstatymo pakeitimo projektu opozicinės partijos siūlo nustatyti, kad pradinis ugdymas gali būti derinamas su neformaliuoju vaikų švietimu ir grindžiamas pasirinktu visos dienos mokyklos modeliu. Seimo narių teigimu, sisteminis požiūris į visos dienos mokyklą ir lėšų sutelkimas nacionaliniu lygiu užtikrintų jų vykdymą be papildomų investicijų ir be tėvų (globėjų, rūpintojų) įmokų.
Antruoju įstatymo projektu opozicija siūlo įtraukti papildomus būdus mokinių pasiekimams įvertinti – besimokančių asmenų vertinimas būtų sudaromas iš keturių dalių: egzaminų, metinių įvertinimų vidurkių, baigiamųjų darbų ir neformalaus švietimo proceso metu įgytų kompetencijų.
Nors Švietimo ministerija siūlo iš esmės pritarti abiejų įstatymo projektų tikslams, ji ragina nesvarstyti šių pataisų.
Ministerija argumentuoja, kad visos dienos mokyklos veiklų įgyvendinimas jau yra suplanuotas Tūkstantmečio mokyklų programoje. Taip pat, anot ŠMSM, visos dienos mokyklos įteisinimas pradiniame ugdyme pareikalautų papildomų valstybės biudžeto lėšų – 80,7 mln. eurų kasmet.
„Savivaldybės yra pasirinkusios įgyvendinti konkrečius visos dienos mokyklos modelius ir jų keisti negali dėl pasirašytų projektų įgyvendinimo sutarčių, o šių modelių efektyvumą bus galima įvertinti ne anksčiau kaip 2026 m., pasibaigus Tūkstantmečio mokyklų programos įgyvendinimui“, – teigiama teisės akto projekto vertinimo pažymoje.
„Seimo narių pasiūlymas pradiniame ugdyme įteisinti kompleksinę visos dienos mokyklos veiklą, ją vykdant pedagogams, pareikalautų papildomų valstybės biudžeto lėšų (80,7 mln. Eur kasmet) ir, priešingai nei teigiama aiškinamajame rašte, kasmet nepanaudojamų ir į valstybės biudžetą grąžinamų mokymo lėšų nepakaks“, – grindžiama pažymoje.
Ministerija taip pat nemano, kad verta svarstyti mokinių pasiekimų įvertinimo sistemą, nes papildomi vertinimo būdai yra pertekliniai.
„Seimo narių pasiūlymas, kad naujoji brandos įvertinimo sistema būtų sudaroma nurodytų keturių dalių, yra perteklinis. Švietimo įstatyme įtvirtinti sisteminiai ir ilgalaikiai sprendimai dėl vidurinio ugdymo sąrangos ir reikalavimų pagrindiniam ir viduriniam išsilavinimui įgyti“, – rašoma pažymoje.
Ši Vyriausybės išvada pateikta Seimui.