Rodos, pasirinkimas buvo teisingas, nes nuoseklus darbas šioje srityje Dianai pelnė apdovanojimą – metų pradžioje ji portalo lrytas.lt projekte „Lietuvos mokytojas 2023“ įvertinta kaip geriausia švietimo pagalbos specialistė.
Veiklų netrūksta
D. Jazukevičienė prisipažįsta, kad laimėjimas – staigmena. Nors apie tai, kad yra nominuota žinojo, bet balsavimo eigos nesekė.
„Didžiausi laimėjimai tie, kai vaikas, kuris lankosi pas mane, po ilgo ištaria norimą garsą ar autistiškas mažylis apkabina ir pasako, jog myli. O visi kiti laimėjimai taip pat yra reikšmingi, bet visad galvoji, jog yra svarbesnių už mane ir apie pergalę nemąstai“, – prisipažįsta Diana.
Su ja kalbamės vakare – moteris dienomis darbuojasi tarnybos direktorės pareigose, vėliau teikia privačias logopedines konsultacijas, ruošia metodinę medžiagą, rūpinasi savo su vyru, taip pat pedagogu, įkurtu portalu lavina.lt, yra kelių savivaldybės komisijų narė ir savanoriauja Šakių trečiojo amžiaus universitete – yra sveikatos fakulteto dekanė.
Nors įvertinimas ir netikėtas, D. Jazukevičienė džiaugiasi sulaukusi apdovanojimo.
Neria į gylį
Tai kaip geografijos mokytoja tapo spec. pedagoge ir logopede?
„Kai dirbau geografijos mokytoja, teko pamokose susidurti su vaikais, kurie turi specialiųjų ugdymosi poreikių. Universitete apie tai tais laikais mums nieko nepasakojo, tad net nesupratau, kas darosi – su manimi bėda, ar vaikas kaltas, kad sienomis lipa?
Suvokiau, kad man trūksta žinių, todėl įstojau mokytis į Šiaulių universitetą spec. pedagogikos ir logopedijos specialybę. Tikrai neplanavu šioje srityje dirbti – tik pasisemti žinių“, – prisimena pedagogė.
Studijomis ji labai džiaugėsi, jos pasirodė itin įdomios ir informatyvios, o tuometinis Vilkaviškio „Aušros“ mokyklos (dabar – gimnazijos, red. past.) vadovas pasiūlė dirbti papildomai – mokyti vaikus geografijos ir būti specialiąja pedagoge.
Viskas gal būtų taip ir likę, bet Jazukevičių šeima nusprendė kraustytis į Šakių rajoną, o Dianai pasitaikė proga dirbti Šakių rajono Švietimo pagalbos tarnyboje, tad, kaip moteris juokiasi, geografiją ji paliko vyrui, o pati pakeitė profilį.
„Žinoma, sritis sudėtingesnė, bet man labai patiko, tai, kad gali atrasti kiekvieno vaiko individualius gebėjimus ir sunkumus. Kai klasėje 32 mokiniai, neturi galimybės skirti individualaus dėmesio kiekvienam vaikui, o čia – gali. Ypatingas jausmas, kai gali atskleisti vaiko ypatumus net jo tėvams, kurie galbūt nebuvo jo supratę. Dabar galiu eiti į gylį ir kokybę“, – privalumus vardina pedagogė.
Poreikis didėja
D. Jazukevičienė nuolat dalyvauja seminaruose – vienuose mokosi pati, kitur moko kitus, bet yra tikra, kad šioje srityje tobulėti reikia nuolat.
„Kai pradėjau dirbti, 95 proc. vaikų pas mane atvesdavo dėl tam tikrų garsų, kaip R, C, Š, netarimo. Dabar, kaip sakau, tokius vaikus turėti būtų didelė prabanga, nes bėdos daug rimtesnės. Didelė dalis vaikų turi raidos sutrikimų, daugėja autizmo spektro sindromo atvejų ir visų jų problemos susijusios su kalbos neišsivystymu“, – pastebi pedagogė.
Net jei ir diagnozės aprašytos vadovėliuose, jų sprendimai, kaip sako Dalia, individualūs – vienam vaikui reikės švelnumo, kitam kantrybės, o trečiam motyvacijos: „Gauni vaiką ir tada galvoji, kaip su juo dirbti.“
D. Jazukevičienė skaito užsienio autorių knygas, o susidūrus su jų aprašytais iššūkiais, nesibodi ir su jais susiekti, aptarti sprendimų būdus bei pasikonsultuoti. Logopedė taip pat domisi neuromokslu, žmogaus organizmu ir psichologinėmis temomis.
„Psichologinės žinios praverčia bendraujant ne tik su vaikais, bet ir jų tėvais. Mes savo tarnyboje dažnai būname pirmieji, kurie įvardijame jiems apie jų vaiko raidos sutrikimus. Aišku, dabar tėvai daugiau apsiskaitę ir net patys įtaria, kas negerai vaikui, bet pasakyti tai konkrečiai vis tiek nelengva, nes tai labai jautrios temos“, – empatijos nestokoja Dalia.
Ji pastebi, kad vis dažniau prireikia pagalbos vyresniems vaikams, kai kurie jų į pirmą klasę atkeliauja taip ir negalintys savo minčių laisvai išreikšti žodžiais. O ir logopedo konsultacijų poreikis yra daug didesnis – jei anksčiau darželio grupėse būdavo 2–3 vaikai, kuriems reikėjo padėti, dabar tik 5–7 pagalbos nereikia.
Taip pat ir problemų sprendimas daug ilgiau užtrunka. Anksčiau raidę tarti išmokdavo per 2–3 mėnesius, o dabar apie tokius terminus specialistė nė nekalba.
Mėgaujasi gamta
Už šiuolaikiškumą kolegų ir tėvų vertinama D.Jazukevičienė dar prieš kelis dešimtmečius pradėjusi karjerą suprato, kad jai neužtenka leidyklų siūlomų priemonių ir ėmėsi užduočių kūrimo pati. Tiek dirbdama geografijos mokytoja, tiek logopede, ji sudarinėjo teminius uždavinynus.
„Pagalvojau, kad reikėtų jog tėvai galėtų pats savo vaikams padėti, kol laukia, kada pateks pas specialistą, taip su vyru sukūrėme puslapį lavina.lt. Pradėjau kelti užduotis ir nustebau supratusi, kad mano sukurtomis užduotimis mielai naudojasi ir kolegos. Malonus netikėtumas, tad nesustoju dalintis – visos užduotys nemokamai, nes mano tikslas, kad kuo daugiau protingų vaikų Lietuvoje užaugtų“, – šypsosi ji.
Šakių rajone kaime gyvenanti pedagogė džiaugiasi galėdama praleisti laisvalaikį gamtoje. 22 metų sūnų Vytenį užauginusi ir keturiolikmetį Vaidą su vyru Sauliumi auginanti moteris džiaugiasi, kad nors ir veiklų daugybė, gerai paskirsčius laiko lieka ir laisvalaikiui. Jį ji labiausiai mėgsta leisti būdama su šeima, keliaudama ir skaitydama knygas – Jazukevičiai augina du šunis, tad tenka daug būti gamtoje su jais bevaikštant.
„Kai dirbi protinį darbą, privalai kompensuoti nervų sistemai, tad su vyru suprantame, kad negalėtume gyventi mieste, save matome tik gamtoje“, – prisipažįsta Diana, paklausta ar nesvarstanti apie persikraustymą į didmiestį.