Laukia ne vieno specialisto
Vilniaus miesto savivaldybės atstovai pateikė duomenis, jog šiuo metu sostinės švietimo įstaigose trūksta daugiau nei 200 mokytojų.
„Labai trūksta lietuvių kalbos ir literatūros, anglų kalbos, matematikos, pradinių klasių mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų – logopedų, specialiųjų pedagogų, psichologų, socialinių pedagogų, mokytojų padėjėjų.
2023–2024 m. m. prognozuojamas lietuvių ir užsienio kalbų, matematikos mokytojų poreikio augimas“, – rašoma lrytas.lt pateiktame Vilniaus miesto savivaldybės atsakyme.
Vilniaus Senvagės gimnazija yra viena iš tų mokyklų, kurioms iki naujųjų mokslo metų pradžios taip pat reikia rasti dar ne vieną darbuotoją. Gimnazijos vadovė Ana Staniukėnienė svarstė, kad tokią situaciją švietime lėmė ne tik atlyginimai, bet ir itin mažas mokytojo profesiją besirenkančių jaunuolių skaičius.
„Pedagogų trūksta apskritai – pasižiūrėkite, kiek yra stojimų į pedagogiką. Mums dar sekasi – kažkiek gauname tų mokytojų, bet vis tiek reikėtų daugiau, į mokyklos psichologinę tarnybą irgi reikėtų dar bent kelių žmonių. Bet kol kas sukamės – pavyzdžiui, į kūno kultūros mokytojo poziciją turime jau 6 prašymus, vyks konkursas“, – portalui lrytas.lt kalbėjo A.Staniukėnienė.
Ji pridūrė, kad mokyklai pernai ypač padėjo naujus mokytojus ugdanti programa „Renkuosi mokyti“, dėl kurios gimnazija gavo taip reikalingų pradinių klasių mokytojų. Visgi kitų disciplinų mokantys pedagogai čia – itin laukiami.
„Būtų gerai gauti dar vieną matematikos mokytoją. Jeigu ne – išsiversime ir su tais, kuriuos turime. Gamtos mokslų vieno etato dar trūksta, technologijų mokytojo vieno trūksta.
Taip pat kiekvienoje mokykloje, manau, daugėja vaikų su specialiaisiais poreikiais, tačiau neužtenka specialistų, psichologų. Nežinau, kaip kitur – pas mus tikrai neužtenka.
Žinoma, mūsų mergaitės dirba nuoširdžiai, yra profesionalės, bet pagal tai, kiek skirta etatų, tikrai trūksta. Psichologo reikėtų dar pusei etato, pernai iš viso dirbome be specialiojo pedagogo, šiemet, ačiū Dievui, gavome.
O specialiųjų poreikių vaikučių daugėja“, – dėmesį atkreipė Vilniaus Senvagės gimnazijos direktorė.
Nors pripažįsta, kad mokyklos dėl specialistų tikrai konkuruoja, A.Staniukėnienė tvirtino, kad mokytojus į Senvagės gimnaziją lengviau atveda gera darbo atmosfera.
„Gera aura, geras kolektyvas. Pavyzdžiui, nors su specialiųjų poreikių turinčiais vaikais dirbanti komanda nepilna, tos merginos dirba taip nuoširdžiai, su tokia meile, kad belieka tik džiaugtis. Vieni per kitus mokytojai sužino, kad kolektyve gera aura, vieni kitiems padeda, ir atranda mus taip.
Ne vien pinigai lemia, ne vien atlyginimai, bet, kai trūksta specialistų, taip jau yra. Jeigu specialistų trūks ir toliau, be mokytojų švietimo ateitis bus liūdna“, – svarstė mokyklos vadovė.
Ieško ir kiti miestai
Tuo metu situacija Kaune – kiek geresnė: pasak Kauno miesto savivaldybės Švietimo skyriaus vedėjos Onos Gucevičienės, miesto švietimo įstaigose kol kas trūksta apie 40 pedagogų.
„Didžiausias poreikis yra anglų kalbos (8) ir pradinių ugdymo (7) mokytojų. Kitų sričių specialistų trūkumas mažesnis – ieškoma vieno ar dviejų mokytojų, kurie papildytų esamas komandas ar pakeistų išeinančius kolegas“, – komentavo Kauno savivaldybės atstovė.
Pasak O.Gucevičienės, miestas ir pats stengiasi įvairiais būdais mokytojus pritraukti į ugdymo įstaigas.
„Iki šiol, kelerius metus iš eilės, Kaunas įgyvendino unikalią iniciatyvą, finansuodamas pedagogikos mokymus aukštųjų mokyklų dėstytojams. Taip jie buvo kviečiami užimti laisvas trūkstamų pedagogų vietas mokyklose ar netgi tapti švietimo įstaigų vadovais.
Tokia programa leido iš esmės sumažinti ligšiolinį pedagogų trūkumą Kauno mieste“, – lrytas.lt teigė Kauno miesto savivaldybės Švietimo skyriaus vedėja.
Kaune įsikūrusi Prezidento Valdo Adamkaus gimnazija šiuo metu yra pateikusi apie 6 darbo pasiūlymus įvairių sričių švietimo specialistams.
„Ieškome, nes esame auganti mokykla, o trūkumas toks bendras žinoma, kad jaučiasi. <...> Konkretaus skaičiaus neturime, bet vieno dalyko, kito dalyko po vieną pedagogą dar reikėtų, ypač užsienio kalbų. Iš bėdos gal ir išsiverstume, bet tada automatiškai kitų žmonių krūviai labai padidėtų“, – teigė gimnazijos atstovė.
Tuo metu Klaipėdos miesto savivaldybė lrytas.lt pateikė duomenis, kad vien ikimokyklinio ugdymo įstaigose šiuo metu trūksta 12 mokytojų, taip pat 5 švietimo pagalbos specialistų, 2 priešmokyklinio ugdymo mokytojų. O bendrojo lavinimo mokyklose trūksta bene visų disciplinų pedagogų.
„Matematikos – 9, anglų kalbos – 5, lietuvių kalbos – 4, pradinių klasių – 4, geografijos – 3, informacinių technologijų – 3, fizikos – 2, rusų kalbos – 2, specialiųjų pedagogų – 2, istorijos – 2, chemijos – 1, etikos – 1, ekonomikos – 1, technologijų (elektronikos daliai) – 1, vokiečių kalbos – 1, kitos užsienio kalbos (skandinavų, italų, ispanų, prancūzų ar kt.) – 0,5 etato, logopedo – 0,5 etato, biologijos – 0,3 etato“, – vardijo uostamiesčio savivaldybės Švietimo skyriaus atstovai.
Pasak jų, siekiant tenkinti Klaipėdos ugdymo įstaigų tikslingą pedagogų poreikį, vykdoma Klaipėdos miesto pedagogų rengimo, kvalifikacijos plėtojimo, profesinių kompetencijų tobulinimo ir mokytojų pritraukimo į mokyklas 2020–2024 metų programa, pagal kurią Klaipėdos miesto ugdymo įstaigų pedagogai turi galimybę persikvalifikuoti.
„Švietimo skyriaus specialistai taip pat el. paštu gauna pedagogų, ieškančių darbo Klaipėdos mieste, gyvenimo aprašymus, juos, gavę sutikimus iš pretendentų, perduoda mokykloms, ieškančioms specialistų.
Tikimasi, kad prie pedagogų poreikio užtikrinimo prisidės prioritetinių specializacijų pedagogikos studijų parama studentams nuo 2022 metų“, – rašoma Klaipėdos miesto savivaldybės pateiktame atsakyme.
Sukūrė specialią platformą
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) savo ruožtu komentavo, jog įprastai vasarą mokyklos nuolat ieško mokytojų ir sudaro naujas sutartis, ir pateikė duomenis, jog Užimtumo tarnyboje šių metų birželį įregistruotos 208 laisvos darbo vietos pagrindinio ir vidurinio ugdymo mokytojams.
„50 – pradinio ugdymo mokytojams, 72 – ikimokyklinio ugdymo pedagogams, 51 – specialiųjų poreikių mokinių mokytojams. Viso 381 laisva darbo vieta pedagogams“, – lrytas.lt rašė ŠMSM.
Pasak ministerijos atstovų, gegužę buvo sukurta ir speciali duomenų bazė, kurioje mokyklos kviečiamos skelbti apie laisvas darbo vietas mokytojams, švietimo pagalbos specialistams, mokytojo padėjėjams ir kitiems su mokinių ugdymu susijusiems darbuotojams.
„Informaciją gali įkelti kiekviena švietimo įstaiga – bendrojo ugdymo, profesinė, aukštoji ar neformaliojo švietimo mokykla, darželis, taip pat privatūs švietimo teikėjai. Šioje duomenų bazėje paskelbta apie 479 laisvas darbo vietas mokyklose ir darželiuose. Duomenų bazė visiems laisvai prieinama.
Užimtumo tarnybos ir ŠMSM duomenų bazės duomenys apie laisvas darbo vietas daugeliu atvejų persidengia, nes mokyklos ir savivaldybės apie laivas darbo vietas skelbia įvairiuose šaltiniuose“, – teigė ministerija.