Uždarose grupėse – ir po 13 tūkst. moksleivių
Su naujienų portalo lrytas.lt redakcija susisiekusi mokytoja (vardas ir pavardė redakcijai žinomi, – aut. past.) papasakojo, kad, jos žiniomis, dešimtokai pradėjo burtis į grupes įvairiose platformose, tokiose kaip „Facebook“ ar „Discord“, bei jose dalijasi užduotimis ir jų atsakymais. Kai kuriose grupėse narių skaičius siekia ir 13 tūkstančių.
„Jie dalijasi atsakymais ir užduotimis, ir nuo to neapsaugo net skirtingi srautai su skirtingomis užduotimis. Jie pasideda išmanųjį įrenginį nepastebimai, kad nematytų vykdytojas, naršo ir taip dalijasi atsakymais.
Manau, kad tai yra labai didelė problema ir realus faktas, kad šiemetiniai PUPP rezultatai neatspindės realių rezultatų“, – rašė mokytoja.
Ji atsiuntė ir nuotraukų, kuriose matoma, kaip moksleiviai keičiasi sprendimo būdais, diskutuoja, ar atsakymai teisingi.
Nacionalinė švietimo agentūra (NŠA) savo ruožtu portalui lrytas.lt patvirtino, kad apie tokius nesąžiningo elgesio atvejus yra informuota. Pasak jos, administratoriams jau pranešta apie tokias paskyras, prašant jas blokuoti.
„Ne kartą buvo pabrėžta, kad, atliekant patikrinimo užduotis, užduočių atlikimo sistemoje automatiškai fiksuojama, jei paliekamas testavimo aplinkos langas, bandoma atverti kitus kompiuterio langus, daromos ekrano nuotraukos ar naudojamasi kitu monitoriumi. Dėl šių negalimų veiksmų mokinys galėjo būti šalinamas iš pasiekimų patikrinimo, jo darbas galėjo būti nevertinamas.
Preliminarūs sistemos duomenys rodo, kad apie 3,7 proc. dešimtokų atsijungė nuo elektroninės testavimo sistemos lango ar atliko kitus negalimus veiksmus, tarp jų ir darydami ekrano kopijas. Tačiau nemaža dalis atsijungimų nuo sistemos lango galėjo įvykti dėl objektyvių priežasčių: dingo elektra, interneto ryšys ar panašiai“, – aiškino agentūra.
Pažeidimus fiksuos
Pasak NŠA atstovų, atlikus mokinių darbų vertinimą, mokyklų vertinimo komisijos iš elektroninės testavimo sistemos gaus kiekvieno mokinio rezultatus, prie kurių bus pažymėta, kiek ir kokių negalimų veiksmų buvo užfiksuota.
Vertinimo komisijos nagrinės patikrinimo vykdymo eigą ir spręs, kaip elgtis su galimai nesąžiningais mokiniais.
NŠA apgailestavo, kad sukčiaudami jaunuoliai kenkia tik patys sau.
„Pagrindinis ugdymo pasiekimų patikrinimas naudingas patiems mokiniams, nes leidžia įsivertinti, kokios ir kur yra jų žinių spragos, ko jie dar turėtų pasimokyti, pagilinti žinias iki brandos egzaminų, todėl elgdamiesi nesąžiningai, pirmiausia jie daro žalą sau“, – rašoma pateiktame atsakyme.
Saugumu suabejojama jau ne pirmą kartą
Prieš kelias savaites portalas lrytas.lt aprašė dar vieną situaciją, kai šių metų PUPP užduotys galimai buvo nepaslėptos ir pačioje NŠA sistemoje.
„Sūnus nežinojo savo bandomųjų egzaminų rezultatų, todėl nusprendžiau pasinaudoti „Google“ paieškos sistema ir juos susirasti pats. Tai, ką radau pirmame paieškos lange, privertė sunerimti“, – pasakojo su redakcija susisiekusio moksleivio tėvas.
Vyras aiškino, kad ieškodamas pagal raktažodžius „bandomųjų pupp rezultatai“, surado nuorodą, vedančią į darbų planavimo aplinką „Trello“ sistemoje, kurioje be jokių prisijungimų ir papildomų kompiuterinių žinių buvo galima naršyti egzaminų rengimo ir administravimo sistemoje.
Šioje sistemoje pavyko aptikti dokumentus, kuriuose, jo vertinimu, buvo sužymėti teisingi atsakymai į lietuvių kalbos ir literatūros bei matematikos patikrinimų testus – galimai skirti PUPP rezultatų tikrinimui.
Vis tik NŠA šią informaciją paneigė – pasak jų, viešai matomi dešimtokų patikrinimo duomenys niekaip nebuvo susiję su būsimais testais, o buvo skirti tik lektorių mokymams.
„Tai buvo skirta PUPP vertintojų mokymams – tai pavyzdinės užduotys ir atsakymai, kad jie galėtų pasiruošti vertinimui. Kurį laiką duomenys buvo atviri, nes dar turėjo prisijungti ir kiti lektoriai. Bet tai tikrai niekaip nesusiję su būsimais testais“, – teigė ji.
Pasak NŠA atstovės, kadangi PUPP dėl koronaviruso pirmą kartą vyksta nuotoliniu būdu, jo vertinimas taip pat vykdomas per elektroninę sistemą, o tai esą reikalauja ir daugiau darbo.
Dešimtokai, atlikdami privalomus pasiekimų patikrinimus, buvo paskirstyti į tris srautus. Lietuvių kalbos ir literatūros (raštu) pasiekimų patikrinimo I srautas užduotis atliko balandžio 20 d. 9 val., II srautas – balandžio 21 d. 9 val., III srautas – balandžio 21 d. 12 val. 30 min.
Matematikos pasiekimų patikrinimą I srautas pradėjo balandžio 22 d. 9 val., II srautas – balandžio 23 d. 9 val., o III srautas – balandžio 23 d. 11 val. 30 min.