Incidentas įvyko apie 5 val. 28 min. Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento Situacijų koordinavimo skyriuje Lrytas patvirtino, kad nukritus lėktuvui ant namo kilo gaisras.
„Pajėgos vietoje, gaisras gesinamas“, – teigė ugniagesiai.
Vėliau buvo patikslinta, kad lėktuvas nukrito ne ant namo, o namo kieme. Nepaisant to, name kilo gaisras. Jis degė atvira liepsna.
Vilniaus apskrities VPK Lrytas informavo, kad nukrito krovininis lėktuvas.
Pirminiais duomenimis, ant gyvenamojo namo nukrito didžiulis DHL siuntas gabenęs lėktuvas „Boeing 737–476“, skrydį vykdė „SWIFT Air“.
Po smūgio namas užsidegė. Buvo evakuota 14 gyventojų.
Kaip pranešė Nacionalinis krizių valdymo centras (NKVC), preliminariomis žiniomis – visi namo, šalia kurio krito lėktuvas, gyventojai – gyvi.
Pasak Policijos departamento atstovo Ramūno Matonio, vienas pilotas žuvo.
„Dirbam įvykio vietoje. Pirminiais duomenimis, namo gyventojai, kurie registruoti, yra evakuoti. Didžiausias klausimas dabar yra lėktuvo įgula – kelis su gyvybės ženklais mes ištraukėm, mūsų duomenims, lėktuve buvo keturi asmenys“, – Eltai sakė PAGD atstovas Renatas Požėla.
„Taip, turim vieną konstatuotą mirtį. Du įgulos nariai ištraukti su gyvybės požymiais, dar vieno ieškome“, – Eltai sakė PAGD vadovas Renatas Požėla.
„Pasisekė, kad lėktuvas pataikė ne į namą, o į kiemą“, – sakė R.Požėla.
Vilniaus oro uosto veikla nesustabdyta
Pranešama, jog Vilniaus oro uosto veikla dėl incidento nebuvo sustabdyta, tačiau lėktuvai kol kas pakilti negali.
„Pats Vilniaus oro uostas nėra uždarytas, tačiau skrydžiai, kurie laukia savo išvykimo, yra perone ir laukia leidimo kilti“, – LRT radijuje kalbėjo Lietuvos oro uostų atstovas Tadas Vasiliauskas.
Pranešama, jog sudužęs orlaivis skrido iš Leipcigo, Vokietijos. Nacionalinio krizių valdymo centro (NKVC) teigimu, sudužusio DHL orlaivio operatorius – „SWIFT Air“ bendrovė.
Ties Liepkalnio ir Žirnių gatvių sankirtomis šiuo metu yra ribojamas eismas.
Nacionalinio krizių valdymo centro vadovas Vilmantas Vitkauskas sakė, kad iki gaisro užgesinimo eismui liks uždaryta Liepkalnio gatvė. Dėl vykstančių gelbėjimo darbų buvo uždarytas eismas nuo Liepkalnio iki Dunojaus gatvės.
V.Vitkausko spėjimu, lėktuvo katastrofa galėjo įvykti dėl techninių priežasčių.
Perpsėjimo pranešimai su šia informacija pirmadienio rytą buvo išsiųsti į gyventojų mobiliuosius telefonus.
„PD informuoja, kad dėl Vilniuje nukritusio lėktuvo uždarytas eismas į abi puses nuo Liepkalnio iki Dunojaus g. Prašome pasirinkti kitus važiavimo maršrutus“, – rašoma Policijos departamento išplatintame pranešime.
9 valandą ryto eismas ties Liepkalnio ir Žirnių gatvių sankirtomis dar tebebuvo ribojamas. Čia leista pravažiuoti tik visuomeniam transportui. Dar po kurio laiko buvo leista vavažiuoti viena krypimi nuo centro pusė.
Eismas šioje vietoje tebebuvo ribojamas iki pat popietės. Apie 13 val. 30 min. eismo apribojimai buvo panaikinti.
Tai agentūrai Elta patvirtino Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato atstovas Tomas Bražėnas.
„Liepkalnio gatvėje eismas jau paleistas abiem juostomis“, – nurodė jis.
Lėktuvams suteiktas leidimas kilti
Pirmadienio rytą šalia Vilniaus oro uosto nukritus krovininiam lėktuvui, buvo užlaikytas orlaivių išvykimas iš oro uosto. Vis dėlto, 07.34 val. bendrovė informavo, jog lėktuvai jau gali kilti.
„Informuojame, kad dėl vykstančių gelbėjimo darbų greta Vilniaus oro uosto buvo užlaikyti suplanuoti keleto orlaivių išvykimai, šiuo metu orlaiviai jau kyla iš Vilniaus oro uosto“, – pranešė Lietuvos oro uostų atstovas T.Vasiliauskas.
NVSC perspėja apie gaisro dūmų pavojų: rekomenduojama likti namuose
Pirmadienio rytą netoli Vilniaus oro uosto nukritus krovininiam DHL lėktuvui ir kilus gaisrui, NVSC šalia incidento vietos esančius žmones ragina saugotis žalingo gaisro dūmų poveikio.
Primenama, jog dūmai gali būti itin pavojingi sergantiems plaučių ir kvėpavimo takų ligomis. Jie gali sudirginti akis, nosį, gerklę, sukelti kosulį bei dusulį.
Arčiau gaisro vietos gyvenantiems asmenims NVSC rekomenduoja vengti buvimo lauke, o esant namuose pasirūpinti, kad būtų uždarytti visi langai, orlaidės bei durys. Taip pat patariama išjungti visas namuose esančias oro vėdinimo, kondicionavimo bei rekuperacijos sistemas.
„Tiems, kurie važiuoja pro gaisro vietą, rekomenduojama sandariai uždaryti automobilių langus. Šiose teritorijose reikėtų nepalikti lauke ir gyvulių bei naminių gyvūnų“, – praneša centras.
„Tie, kurie jaučia tiesioginį poveikį ar diskomfortą – mato juodus dūmus, uodžią specifinį kvapą, turėtų evakuotis į priešvėjinę gaisrui vietą. Ypač rekomenduojame pasišalinti iš gaisro dūmų paveiktų teritorijų besilaukiančioms, maitinančioms motinoms kartu su kūdikiais“, – priduria specialistai.
Turintiems įtarimą, jog galėjo apsinuodyti dūmais, rekomenduojama nedelsiant kreiptis į medikus.
Pradėtas ikiteisminis tyrimas
Policijos departamento atstovas Ramūnas Matonis 8 valandą ryte pranešė, kad pirminiais duomenimis, įvykio metu sužaloti 4 lėktuvu skridę asmenys, vienas jų (lėktuvo pilotas) – žuvo. Namo gyventojai nenukentėjo.
Taip pat pranešta apie pradėtą ikiteisminį tyrimą LR Baudžiamojo kodekso 278 str. 2 d. (Transporto priemonių ar kelių, juose esančių įrenginių netinkama priežiūra ar remontas).
Už tai gresia griežta bausmė.
Tas, kas netinkamai atliko geležinkelio, vandens arba oro transporto priemonių ar kelių, keliuose esančių signalizacijos ar ryšių įrenginių, dujotiekio, naftotiekio, elektros ar ryšių linijų priežiūrą ar remontą, jeigu dėl to žuvo žmogus arba buvo sunkiai sužaloti žmonės, arba padaryta labai didelės turtinės žalos, yra baudžiamas laisvės atėmimu nuo trejų iki aštuonerių metų.
Pradėjo dar vieną ikiteisminį tyrimą
Kaip pranešė prokuratūros atstovai, po aviakatastrofos buvo pradėtas ne vienas, o du ikiteisminiai tyrimai.
Atliekamas ikiteisminis tyrimas ne tik dėl galimos įrenginių netinkamos priežiūros ar remonto, bet ir dėl galimo tarptautinių skrydžių taisyklių pažeidimo.
„Atsižvelgiant į pradinius duomenis apie įvykį, ikiteisminis tyrimas pradėtas pagal Baudžiamojo kodekso 278 str. „Transporto priemonių ar kelių, juose esančių įrenginių netinkama priežiūra ar remontas“ 2-ąją dalį, kuri numato atsakomybę dėl šios nusiklastamos veikos žuvus žmogui, žmonėms patyrus sunkius sužalojimus ar labai didelę turtinę žalą bei pagal Baudžiamojo kodekso 279 straipspnį „Tarptautinių skrydžių taisyklių pažeidimas“, – teigiama Generalinės prokuratūros pranešime spaudai.
Baudžiamojo kodekso (BK) 278 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad tas, kas netinkamai atliko geležinkelio, vandens arba oro transporto priemonių ar kelių, keliuose esančių signalizacijos ar ryšių įrenginių, dujotiekio, naftotiekio, elektros ar ryšių linijų priežiūrą ar remontą, jeigu dėl to žuvo žmogus arba buvo sunkiai sužaloti žmonės, arba padaryta labai didelės turtinės žalos, baudžiamas laisvės atėmimu nuo trejų iki aštuonerių metų.
BK 279 straipsnyje nurodyta, kad orlaivio ar kito skraidymo įrenginio ekipažo narys, pažeidęs tarptautinių skrydžių taisykles įskrisdamas į Lietuvos Respubliką arba išskrisdamas iš Lietuvos Respublikos, baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki dvejų metų.
Šiuo metu ikiteisminiam tyrimui vadovauja, jį organizuoja ir kontroliuoja Vilniaus apygardos prokuratūra, tyrimą atlieka Vilniaus apskrities vyriausiasis policijos komisariatas.
Per ikiteisminius tyrimus siekiama nustatyti faktines įvykio aplinkybes bei jį lėmusias priežastis.
Lėktuvo gaisras lokalizuotas
Taip pat aštuntą valandą ryte buvo pranešta, kad Vilniuje, netoli oro uosto, sudužusio lėktuvo gaisras lokalizuotas, o tai reiškia, kad jis nebeplinta. Pats orlaivis liepsnų yra visiškai suniokotas.
„7.33 val. gaisras lokalizuotas, ugniagesiai dar dirba įvykio vietoje. Įvykio vietoje yra šešios ugniagesių autocisternos, vandens transportavimo automobilis, įkurtas Gelbėjimo darbų koordinavimo štabas”, – Eltai sakė Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento atstovė Edita Zdanevičienė.
„Lėktuvas, kuris, matyt, turėjo nusileisti Vilniaus oro uoste, keletą kilometrų iki oro uosto jis nukrito, apie kelis šimtų metrų čiuožė, jo – nuolaužos užkabino gyvenamą namą“, – per spaudos konferenciją Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento vadovas Renatas Požėla.
Degė namo infrastruktūra, sandėliukai, automobilis, ugniagesiams sėkmingai pavyko evakuoti 12 namo gyventojų.
Į įvykio vietą buvo atvykę 12 policijos ekipažų.
Gaisrą gesino beveik 6 valandas
Po lėktuvo katastrofos užsidegusio namo gesinimas truko beveik šešias valandas.
„Dar gesinama namo dalis, kuri arčiausiai buvo lėktuvo ir labiausiai pažeista. Dar atskirais ugnies šaltiniais dega ugnis šalia sudužusio lėktuvo. Mūsų darbas dabar yra užgesinti ugnies šaltinius aplink teritoriją, lėktuvo gaisras yra lokalizuotas“, – Eltai sakė įvykio vietoje esantis Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento atstovas Donatas Gurevičius.
Pasak jo, gyventojai į namo vidų neįleidžiami, nes kai kurios namo konstrukcijos apgriuvusios ir apdegusios, tačiau žiūrint iš išorės, didžioji namo dalis yra sveika.
Namo gaisras buvo užgesintas tik 11 val. 26 min. Toliau vyko baigiamieji gaisro gesinimo darbai, kurie galiausiai baigti po pietų.
„14 valandą 10 minučių darbai buvo baigti“, – Eltai sake Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento atstovė Edita Zdanevičienė.
„Raudonasis kryžius, paprašytas savivaldybės, gyventojams teikia psichologinę pagalbą“, – Eltai sakė D. Gurevičius.
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento duomenimis, orlaivis yra visiškai suniokotas.
Lėktuvui nukritus prie namo, užsidegė šalia buvę sandėliukai, automobilis.
Sostinės mero Valdo Benkunsko teigimu, iš pastatų greta nelaimės vietos viso buvo evakuota 14 žmonių. Jais toliau rūpinsis Vilniaus miesto savivaldybė.
Žuvo Ispanijos pilietis, kito įgulos nario būklė – kritinė
Per lėktuvo avariją Vilniuje žuvo pilotas, Ispanijos pilietis (gim. 1976 m.), Eltai pranešė Policijos departamento atstovas Ramūnas Matonis.
Pasak jo, sužalotas vienas Lietuvos (gim. 1990 m.), vienas Vokietijos (gim. 1969 m.) ir vienas Ispanijos pilietis.
Vienas iš lėktuvo įgulos narių – Ispanijos pilietis (gim. 1990 m.) – yra gydomas Santaros klinikose.
Nukentėjusiojo būklė kritiškai sunki.
Dėl jo gyvybės kovojantys Santaros klinikų medikai daro viską, kad užtikrintų aukščiausio lygio pagalbą.
Respublikinės Vilniaus universitetinės ligoninės atstovė Dalia Smagurauskaitė Eltai sakė, kad į ligoninę buvo atvežti ir gydomi du nukentėjusieji per lėktuvo avariją, apie jų būklę ir sužalojimus informacija neviešinama.
Šioje ligoninėje, nepatvirtintais duomenimis, gydomi lengviau per lėktuvo katastrofą sužaloti lietuvis ir Vokietijos pilietis.
Lėktuvui sudužus, žuvo tik vienas iš pilotų, Ispanijos pilietis. Anot pirmos į įvykio vietą atvykusios Vilniaus greitosios medicinos pagalbos medikės Boženos Jerenkivč, kitus tris orlaivyje buvusius asmenis pavyko lenviau išgelbėti tik todėl, kad kabinos, kurioje jie buvo, neapėmė liepsnos.
„Taip pasisekė, kad ta kabina buvo atskirai nuo to liepsnų židinio. Ir mums pavyko tai, kad nebuvo liepsnų apimti žmonės“, – LRT radijui sakė medikė.
Vykdomas tyrimas dėl padegamųjų siuntų
Leidinys „Wall Street Journal“ anksčiau pranešė, jog vasarą DHL lėktuvais iš Lietuvos į Didžiąją Britaniją ir Vokietiją siųsti padegamieji užtaisai buvo Rusijos slaptos operacijos dalis.
Abi siuntos iš Lietuvos iškeliavo tam pačiam adresatui Jungtinėje Karalystėje, viena siunta užsidegė Leipcige Vokietijoje prieš ją pakraunant į krovininį orlaivį, kita – DHL sandėlyje Birmingeme Jungtinėje Karalystėje. Siuntos iš Lietuvos buvo išsiųstos liepos 19 d., abu gaisrai kilo naktį iš liepos 20 d. į 21 d.
„Wall Street Journal“ teigimu, šios rusų operacijos tikslas buvo perkelti siuntas su padegamaisiais užtaisais į JAV ir Kanadą skrendančius keleivinius ar krovininius lėktuvus, siekiant juose sukelti gaisrus.
Generalinė prokurorė Nida Grunskienė teigė, kad atliekamas tarptautinis tyrimas DHL padegamųjų siuntų, vykdant tyrimą yra suimtų žmonių. Daugiau informacijos apie tyrimą viešai nėra skelbiama.
Pradėtas ir saugos tyrimas
Dėl lėktuvo „Boeing 737–476“ skrydžio avarijos, įvykusios netoli Tarptautinio Vilniaus oro uosto, pradėtas saugos tyrimas, pranešė Teisingumo ministerija.
Ministerijos teigimu, tyrimo tikslas – užkirsti kelią avarijoms ateityje. Vis dėlto, pabrėžiama, jog šia priemone nesiekiama nustatyti, kas kaltas ar atsakingas.
„Saugos tyrimas yra nepriklausomas nuo teisminio ar administracinio proceso, kuriuo siekiama nustatyti, kas kaltas ar atsakingas, nėra su juo susiję ir neturi jam poveikio“, – nurodė ministerija.
Akcentuojama, jog Teisingumo ministerijos Transporto avarijų ir incidentų tyrimo skyrius apie lėktuvo avariją informavo lėktuvo registracijos ir naudotojo valstybės Ispanijos Karalystės saugos tyrimų instituciją (CIAIAC), lėktuvo projektavimo ir gamybos valstybės Jungtinių Amerikos Valstijų saugos tyrimų instituciją (NTSB), Tarptautinę civilinės aviacijos organizaciją (ICAO), Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūrą (EASA) ir Europos Komisiją (EK). Taip pat paprašė Europos civilinės aviacijos saugos tyrimų institucijų tinklo (ENCASIA) ir Vokietijos Federacinės Respublikos saugos tyrimų institucijos (BFU) pagalbos.
Užfiksuota paskutinė skrydžio minutė
Katastrofą patyręs „Boeing 737–476“ lėktuvas buvo pagamintas 1993 metais. Šis lėktuvas buvo perdarytas į krovininį. Kompanijos „SWIFT Air“ lėktuvą įsigijo ir krovinių gabenimui jį naudojo nuo 2015 metų.
Tinklapyje flightradar24.com buvo užfiksuota paskutinė šio lėktuvo skrydžio minutė.
Tyrimas pradėtas ir Vokietijoje
Vokietijos saugumo institucijos taip pat pradėjo tyrimą dėl Vilniuje nukritusio logistikos kompanijos DHL lėktuvo, kuris skrydžiui į Lietuvą pakilo Leipcige.
Palaikome „glaudų ryšį su susijusiomis institucijomis šalyje ir užsienyje, kad kuo greičiau išsiaiškintume aplinkybes“, teigė vokiečių saugumo šaltiniai.
Vokietijos saugumo institucijos rugpjūčio pabaigoje įspėjo dėl „nekonvencinių padegamųjų užtaisų“, kuriuos nežinomi asmenys siunčia per krovinių gabenimo įmones. Vokietijos Federalinis Konstitucijos apsaugos biuras (BfV) ir Federalinis kriminalinės policijos biuras (BKA) tada išsiuntė atitinkamus perspėjimus aviacijos ir logistikos sektoriaus įmonėms.
Saugumo šaltinių informacija, perspėjimas, be kita ko, buvo siejamas su incidentu DHL logistikos centre Leipcige. Čia liepą užsiliepsnojo iš Baltijos šalies siųstas paketas, kuriame buvo padegamasis įtaisas.
VfV ir BKA perspėjime nebuvo minima Rusija. Tačiau saugumo šaltiniai neatmetė incidento sąsajų su daugėjančiais Rusijos sabotažo atvejais Vokietijoje.