Prokuratūra penktadienį pranešė, jog 2022 metų rugpjūčio 8-ąją Kauno rajone sudužęs lėktuvas buvo techniškai tvarkingas, prižiūrėtas, o skrydis surengtas turint visą reikalingą dokumentaciją. Per avariją žuvo pilotai iš Kauno, 71 metų Vladimiras Nikonovas ir 37 metų Artūras Šimkus.
Tvirtinama, kad pilotai neturėjo jokių nustatytų sveikatos problemų. Negauta ir duomenų, kad avariją nulėmė netinkamas skrydžio valdymas.
Tyrimo metu buvo siekiama nustatyti, ar tragediją galėjo nulemti trečiųjų asmenų veikla – pavyzdžiui, nusikalstamas aplaidumas, neatsargumas, ar įvyko techninis gedimas, pilotams buvo sutrikusi sveikata.
Skelbiama, kad sprendimas nutraukti tyrimą buvo priimtas, įvertinus techninės ekspertizės išvadas, atsakingų institucijų pateiktus dokumentus, liudytojų parodymus ir kitą medžiagą.
Prokuratūros pranešime neįvardinta, koks faktorius nulėmė nelaimę.
Portalo lrytas.lt žiniomis, ekspertizės išvadose nėra kategoriškai nurodyta, dėl kokios konkrečiai priežasties įvyko tragedija. Tyrėjus domino, ar nėra nusikaltimo požymių, tačiau surinkta medžiaga to nepatvirtino.
Anksčiau problemų nekilo
Rugpjūčio 8-osios vakarą ties pakaunės Armaniškių kaimu sudužęs ultralengvasis lėktuvas „Bristell“ priklausė bendrovei „Laikas skristi“, iš kurios šį orlaivį nuomojosi asociacija „Pilotai.lt“.
Nelaimės metu vadovavo joms tas pats asmuo, Lukas Liekis – kitaip sakant, jis buvo ir lėktuvą turinčios, ir jį besinuomojančios organizacijos vadovas.
L. Liekis po avarijos tvirtino, jog anksčiau dėl orlaivio būklės nebuvo kilę jokių problemų: atliktas techninis aptarnavimas, dokumentai – tvarkingi.
Lėktuvui iš 300–400 metrų aukščio nukritus ir užsidegus, žuvo žinomas pilotas, instruktorius, respublikinio akrobatinio skraidymo varžybų „B“ kategorijos taurės laimėtojas V. Nikonovas ir kartu su juo skridęs, taip pat ultralengvųjų orlaivių piloto licenciją turėjęs A.Šimkus.
V.Nikonovas ir A.Šimkus nebuvo asociacijos „Pilotai.lt“ nariai.
Portalo lrytas.lt paklaustas, kokia forma jiedu privačiai naudojosi lėktuvu, L. Liekis portalui atsakė: „Nuoma“.
Kirto baisi lemtis
2021 metais pagamintas „Bristell“ su dviem lakūnais iš Kaune, Aleksoto rajone esančio S.Dariaus ir S.Girėno aerodromo pakilo apie 19 valandą.
Anot L. Liekio, tai nebuvo nei treniruotė, nei mokymai ar pasirengimas egzaminui – pilotai galėjo tiesiog nuspręsti tokiu būdu praleisti savo laisvalaikį.
Skrydis turėjo trukti maždaug valandą, tačiau lakūnams kirto baisi lemtis – nevaldomu tapęs orlaivis šiek tiek po 20 valandos ėmė kristi žemyn. Tai įvyko už 10 kilometrų nuo pakilimo vietos, Alšėnų seniūnijoje.
Abiejų pilotų iš kūnai buvo rasti smarkiai apdegę. Maždaug 300 kilogramų svėręs dvivietis lėktuvas buvo aptiktas liepsnojantis laukuose, netoli kelio „Via Baltica“.
Skrydžio metu iš pilotų radijo ryšiu nebuvo gauta pranešimų apie įvykusį gedimą. Tragedija tikriausiai įvyko labai staigiai.
Svarstė ir suktuko versiją
V. Nikonovas turėjo didžiulę pilotavimo patirtį – anksčiau jis dalyvaudavo akrobatinio skraidymo varžybose, o pastaruoju metu skraidė ultralengvaisiais lėktuvais. Jis turėjo ir galiojančią instruktoriaus licenciją.
A.Šimkus taip pat buvo licencijuotas ultralengvųjų orlaivių pilotas, turėjęs gerokai mažesnę nei V. Nikonovas, apie 70 valandų trukmės savarankiškų skrydžių patirtį.
Po tragedijos buvo svarstoma, kad lektuvas galėjo „įvirsti“ į suktuką (lėktuvo sukimasis aplink išilginę ašį krintant – Red.) – tai atsitinka, skrendant labai mažu greičiu.
Ultralengvaisiais lėktuvais suktukai, kaip akrobatinės figūros, nėra atliekami. Juolab, tai būtų itin pavojinga, esant vos kelių šimtų metrų aukštyje.