Dviejų lakūnų žūtis pakaunėje privertė tyrėjus atsigręžti į panašias nelaimes – galimos dvi priežastys

2022 m. rugpjūčio 22 d. 20:46
Dviejų lakūnų žūtis pakaunėje priminė aviacijos mėgėjams kitą įvykį, kurio metu žuvo žinomas lakūnas kaunietis Viktoras Ramonas. Nors praėjo beveik treji metai, šios tragedijos priežastis nėra tiksliai žinoma.
Daugiau nuotraukų (6)
Rugpjūčio 8-osios vakare maždaug iš 300–400 metrų aukščio ties Armaniškių kaimu (Kauno r.) nukritus ir užsidegus ultralengvajam čekų gamybos lėktuvui „Bristell“ (LY-LIS), žuvo žinomas akrobatinio skraidymo lakūnas, instruktorius 71 metų Vladimiras Nikonovas.
Neišgyveno ir kartu su juo skridęs, taip pat ultralengvųjų orlaivių lakūno licenciją turėjęs 37 metų Artūras Šimkus.
Pirminiai duomenys leidžia įtarti, kad lėktuvas pakliuvo į vadinamąjį suktuką. Ultralengvaisiais lėktuvais suktukai, kaip akrobatinės figūros, nėra atliekami.
Lėktuvas suktuko padėtyje galėjo atsidurti dėl lakūno klaidos valdant orlaivį – pavyzdžiui, pasirinkus pernelyg mažą greitį. Neatmetama, kad tragedija įvyko ir dėl techninio gedimo.
Nukrito į namo kiemą
Tuo tarpu beveik prieš trejus metus žuvusio žinomo lakūno V.Ramono žūties byla vis dar neužbaigta – trūksta labai svarbaus dokumento.
Bankroto administratoriumi dirbęs 65 metų V.Ramonas žuvo pilotuodamas lėktuvą, kuriuo jis buvo pakartojęs Stepono Dariaus ir Stasio Girėno skrydį per Atlantą.
2019-ųjų gruodžio 8-ąją po vidurdienio dvimotoris lengvasis lėktuvas „Piper PA-30 Twin Comanche“ (LY-ARS) patyrė avariją Noreikiškėse (Kauno r.). Patyręs lakūnas kartu su mokiniu žuvo nukritę į gyvenamojo namo kiemą. Kartu su V.Ramonu skrido 30-metis Bulgarijos pilietis.
Lėktuvas nukrito į gydytojo namo kiemą. Medikas bandė užčiuopti skridusių vyrų pulsą, bet padėti jiems nebuvo galimybių.
Nuo smūgio į žemę vienas lėktuvu skridęs žmogus buvo išsviestas iš orlaivio, o kito kūnas liko įstrigęs nuolaužose.
Trūksta svarbiausio dokumento
Dėl šio įvykio Kauno apygardos prokuratūroje buvo pradėtas ikiteisminis tyrimas, kuris yra pratęstas iki rugsėjo 8-osios, tačiau ir tuomet turbūt nebus užbaigtas.
Ikiteisminį tyrimą kontroliuojantis prokuroras Andrius Kiuršinas pranešė, kad laukiama svarbiausio dokumento – Orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo vadovo Lauryno Naujokaičio išvadų, kuriose turėtų būti nurodytos nelaimės priežastys.
Kol šis dokumentas negautas, nėra galimybės byloje priimti jokio procesinio sprendimo.
Pasak prokuroro A.Kiuršino, tokiais atvejais tyrimas kartais užtrunka net kelerius metus ir tai neturėtų pernelyg stebinti. Jis vylėsi, kad eksperto išvados artimiausiais mėnesiais pasieks prokuratūrą.
Tikėtina, kad V.Nikonovo ir A.Šimkaus žūties aplinkybių tyrimas taip pat gali užtrukti ne vieną mėnesį.
Patirtis nekėlė abejonių
V.Ramonas buvo labai patyręs pilotas, skraidęs daugiau kaip 9000 valandų. Pasak kaunietį pažinojusių bendraminčių, jis buvo labai atsargus lakūnas.
Avariją patyrusiu 1969 metais pagamintu lėktuvu „Piper PA-30 Twin Comanche“ V.Ramonas kartu su kitu žinomu lakūnu Gintautu Staniuliu 2003 metais atliko istorinį žygį per Atlantą.
Iškart po nelaimės aviacijos žinovai svarstė įvairias jos versijas. Viena jų – orlaivio fiuzeliažo apledėjimas, mat nelaimės dieną oras buvo labai permainingas, skrydžiui tinkamas prošvaistes keitė itin nepalankūs orai.
V.Ramonas gruodžio 8-ąją vienintelis kilo iš Aleksoto rajone esančio S.Dariaus ir S.Girėno aerodromo.
Orlaivis nuskrido iki Karmėlavos (Kauno r.), o vėliau pasuko atgal, tačiau nusileidimo tako nepasiekė.
Transporto kompetencijų agentūros Civilinės aviacijos departamento direktorius Alvydas Šumskas orlaivio apledėjimo galimybę tąkart vertino skeptiškai. Jis pirmiausia siūlė tirti variklio gedimo versiją ir turbūt buvo teisus.
Orlaivio variklis tą kartą išties galėjo sustoti, tačiau ne dėl gedimo, o dėl degalų trūkumo.
Pasak Kauno apygardos prokuroro A.Kiuršino, šią kol kas neoficialią nelaimės priežastį sustiprina aplinkybė, kad įvykio vietoje beveik nerasta degalų likučių.
Suktukas pražudė kylančią žvaigždę
Viena skaudžiausių lėktuvo katastrofų Kaune įvyko 2004 metų balandžio 19-ąją, kai S.Dariaus ir S.Girėno aerodrome nukrito lėktuvas Su-29 (LY-ASI).
Juo skrido vienas perspektyviausių akrobatinio skraidymo meistrų 30 metų Darius Išganaitis ir 37 metų lakūnas Rolandas Žiaugrė.
Pastarasis žuvo iškart, o sunkiai sužalotas D.Išganaitis po dviejų parų mirė Kauno klinikose.
Įvykį tirianti komisija nustatė, kad lėktuvas sudužo dėl užblokuoto posūkio vairo atliekant suktuko figūrą.
Manoma, jog posūkio vairo pedalas užsiblokavo tarp jo ir kabinos sienelės pakliuvus lakūno kojai ir ši kliūtis sutrukdė pakeisti skrydžio kryptį.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.