Suprato, kad nukrito
Penktadienio pavakary Panevėžio pakraštyje, Stetiškėse netoli aerodromo, sudužus lėktuvui, žuvo pilotas. Tai 46 metų Panevėžio rajono gyventojas.
Po 17 valandos žemyn iš padangės neriantį nedidelį lėktuvą, anot matė Stetiškių pakraštyje gyvenantis vyras.
B.Zaronskis pasakojo, kad gražų tos dienos vakarą vyras sėdėjo namo terasoje ir grožėjosi vakarėjančiu dangumi.
Staiga visai netoli jo praskrido nedidelis lėktuvas.
Jis skrido gana žemai ir keistai sukiojosi. Paskui staiga nėrė žemyn ir pradingo iš akių. Nutilo ir lėktuvo variklio gaudesys.
Supratęs, kad įvyko tragedija, vyras skubiai iškvietė specialiąsias tarnybas.
Tolėliau nuo namų, vidury pievos, gulėjo aukštyn ratais apvirtęs lėktuvas. Atviroje kabinoje buvęs pilotas nejudėjo.
Žuvusįjį iš sulamdytos kabinos ištraukė ugniagesiai.
Išgyventi šansų neturėjo
Iškart po tragedijos į nelaimės vietą atskubėjo ir pats B.Zaronskis.
„Tuo metu buvau parodoje „Cido“ arenoje, kai paskambinę kolegos pranešė apie nukritusį lėktuvą“, – sakė jis ir pridėjo, kad žuvęs pilotas buvo klubo narys.
Jis ką tik buvo pakilęs iš Stetiškėse esančio aerodromo ir skrido pietų link, maždaug Šilagalio pusėn.
Beveik už 2 kilometrų nuo aerodromo ir įvyko tragedija.
Sumaitotą lėktuvą apžiūrėjęs klubo vadovas spėja, kad jis krito kone stačiai.
Į žemę lėktuvas trenkėsi šonu, po to apvirto aukštyn ratais. Šoninį smūgį liudijo smarkiai sulankstytas sparnas.
„Po tokio kritimo pilotas neturėjo jokių šansų išgyventi“, – liūdnai konstatavo B.Zaronskis.
Vyras buvo prisisegęs saugos diržus, kaip ir priklauso skrydžio metu.
Priežastys gali būti labai įvairios
Ilgą patirtį sukaupęs B.Zaronskis kol kas neranda atsakymo į klausimą, kodėl lėktuvas nukrito.
„Priežastys gali būti įvairiausios: sustojo variklis, leisdamasis lėktuvas pateko į suktuką ir neužteko aukščio iš jo išeiti, o galbūt skrydžio metu pilotui sutriko sveikata“, – svarstė aeroklubo vadovas.
Tądien angare dirbę žmonės matė, kad pilotas ilgokai remontavo lėktuvą. Paskui jis išriedėjo į pakilimo taką, išskrido, o nusileidęs vėl kažką remontavo. Antrąsyk pakilęs pilotas rėžėsi į žemę.
Taigi krytį galėjo lemti ir gedimas.
Maža to, pilotas pastaruoju metu gana mažai skraidė. B.Zaronskio žiniomis, šiemet tai buvo jo antrasis skrydis, deja, tragiškas.
„Vyras sklandyti buvo išmokęs, turėjo skraidymo patirties. Lėktuvą jis nusipirko su draugu prieš keliolika metų“, – sakė aeroklubo vadovas.
Eksperimentinio tipo ultralengvasis
Tokio modelio ultralengvieji lėktuvai anksčiau buvo parduodami išardyti ir pirkėjams patiems tekdavo juos surinkti. Šių lėktuvų kabinos atviros.
Šveicarų gamybos dvivietis ultralengvasis lėktuvas priskiriamas prie eksperimentinių.
Paklaustas, ką tai reiškia, B.Zaronskis paaiškino, kad eksperimentinių lėktuvų kai kurios techninės galimybės yra ribotos. Standartinių – ne.
Kai kurių eksperimentinių lėktuvų neįmanoma išvesti iš suktuko, kai sukdamasis jis neria žemyn. Tokiais atvejais pilotai neturi didelio pasirinkimo.
„Jei užtenka aukščio, tai dar gali suvaldyti lėktuvą arba spėja pasinaudoti parašiutu“, – sakė B.Zaronskis.
Kada iššovė parašiutas
Šio modelio lėktuvuose yra įrengta speciali kapsulė, kuri, patraukta už ištraukiamo troso, išskleidžia parašiutą.
Tuomet ant parašiuto pakimba ne pilotas, o pats lėktuvas.
Tragedijos vietoje parašiutas rastas „iššautas“. Vis dėlto B.Zaronskis nemano, kad pilotas jį bandė išskleisti. Greičiausiai parašiutą iš lėktuvo išsviedė jau pats smūgis į žemę.
Tragedijos aplinkybės dar aiškinamos. Panevėžio policijos atstovas Tadas Martinaitis sakė, kad pradėtas tyrimas mirties priežasčiai nustatyti. Esą gali paaiškėti
ir tokia aplinkybė, kad pilotas pirma numirė skrisdamas, o paskui nevaldomas lėktuvas trenkėsi į žemę.
Pirmadienį korespondentas susisiekė ir su žuvusiojo artimaisiais. Jie nepanoro kalbėti apie nelaimę, neleido minėti ir lakūno pavardės.