Vilnietė žada kovoti: sudaužytos mašinos ir prarasta sveikata miesto tvarkytojų neskatina tobulėti

2019 m. birželio 12 d. 16:58
„Žinau, kad teismų prieš savivaldybės įmonę nelaimėsiu. Niekas tokių teismų nelaimi jau 10 metų. Tačiau aš noriu padaryti viską, kad kiti žmonės nepakliūtų į tokią situaciją, kokia nutiko man“, – sako vilnietė Taja Aliaševičienė. Moteris buvo sužalota, o jos automobilis smarkiai apgadintas po to, kai miesto centre Gedimino pr. nuo vairuotojų turintys saugoti stulpeliai pakilo tiesiai po moters mašina ir su didžiule jėga trenkėsi į dugną.
Daugiau nuotraukų (19)
Tai buvo jau antras toks atvejis Vilniuje per nepilną savaitę. T.Aliaševičienė nukentėjo birželio 3 d. Lygiai toks pats incidentas Gedimino pr. įvyko ir gegužės 29 d. Tąkart irgi buvo smarkiai apgadintas automobilis, jo vairuotoja nenukentėjo.
Nepaisant to, kad du tokius pačius incidentus skiria vos kelios dienos, savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“, prižiūrinčios iškylančius stulpelius, vadovai tvirtina, kad įranga yra tvarkinga ir jos tobulinti neketinama.
Eismas ribojamas per naktį ir savaitgaliais
Eismas dalyje Gedimino pr. vakarais, naktimis ir savaitgaliais draudžiamas jau kelerius metus. Atkarpoje nuo Vilniaus g. iki Šventaragio g. draudžiama važiuoti visoms transporto priemonėms nuo 19 val. iki 4 val. ryto ir savaitgaliais.
Įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktorė Modesta Gusarovienė primena, kad 2017 m. metų rudenį, „siekiant, jog miestiečiai atkreiptų dėmesį ir priprastų prie to, jog ši atkarpa Gedimino pr. skiriama pėstiesiems“, buvo pasirinktas laikinas sprendimas fiziniams eismo ribojimams – draudžiamą eismo atkarpą užtveriant gėlinėmis. Tuo metu prieš daugelį metų įrengti iškylantys stulpeliai jau buvo sugedę ir neveikė.
2018 m. vasarą, buvo atlikta Gedimino pr. pakeliamųjų stulpų rekonstrukcija. Nuo 2018 m. rugsėjo mėn. Gedimino prospekto dalyje, prie sankryžos su T. Vrublevskio ir Šventaragio gatvėmis, eismo ribojimas pradėtas vykdyti jau ne gėlinių pagalba, o pakeliamaisiais stulpais.
„Iki 2019 m. balandžio mėn. šie stulpai būdavo keliami rankiniu būdu – darbuotojams fiziškai atvykus prie stulpų. Šiuo metu stulpai veikia pasirinkus programavimo sprendimą. Nuo balandžio mėn. stulpai kiekvieną darbo dieną pakyla automatiškai apie 19 val. 10 min. ir nusileidžia 4 val. ryto darbo dienomis, o savaitgaliais eismą riboja nuo penktadienio 19 val. 10 min. iki pirmadienio 4 val. ryto.
Atsižvelgiant į įrengtus stulpus buvo pakeistas ir šviesoforo veikimo ciklas. Raudonas šviesoforo signalas išvažiavime iš Gedimino prospekto užsidega kiekvieną dieną apie 19 val. 10 min. ir dega iki 4 val. ryto darbo dienomis, o savaitgaliais nuo penktadienio apie 19 val. 10 min. iki pirmadienio 4 val.
Taip pat tiek Šventaragio gatvėje, tiek T. Vrublevskio gatvėse yra įrengti kelio ženklai, kurie nurodo, kad šiuo laiku galima važiuoti tik tiesiai (draudžiama įsukti į Gedimino prospektą). Prie sankryžos, ties šviesoforu yra įrengtas ir pakartotinis eismo draudimą nurodantis kelio ženklas – įvažiuoti draudžiama, tarp vairuotojų vadinama „plyta“, – teigia M.Gusarovienė.
„Subalamutijo“ transporto judėjimas Gedimino pr.
Vilnietė Taja Aliaševičienė pasakojo, kad tą dieną buvo karšta, plieskė saulė, vyko intensyvus transporto judėjimas, tad važiuodama Šventaragio g. ir neatkreipė dėmesio į ženklą, nurodantį nuo 19 val. važiuoti tik tiesiai. Moteris pripažįsta, kad tiesiog nepažiūrėjo į laikrodį, jog yra vos kelios minutės po septynių vakaro. Beje, bendrovės „Susisiekimo paslaugos“ direktorė M.Gusarovienė tvirtina, vilnietės automobilis į Gedimino pr. pasuko 19 val. 09 min.
„Mane „subalamutijo“ tai, kad ir Gedimino pr. vyko judėjimas. Į kairę pažiūrėjau, ten yra mašinų. Aš net nepagalvojau, kad jau po septynių, juk buvo mašinų Gedimino pr. Pasukau ir iš karto pamačiusi ženklą, draudžiantį toliau važiuoti, nusprendžiau apsisukti ir išvažiuoti. Apsisukusi sustojau už visureigio, degė raudonas šviesoforo signalas“, – pasakojo T.Aliaševičienė.
Kaip žinia, nuo 19 val. atvažiuojantiems Gedimino pr. ties Katedros a. esantis šviesoforas dega tik raudonai. Tad ir T.Aliaševičienės automobilis, bei priešais jį buvęs visureigis stovėjo ilgokai, paskui vilnietę netrukus nusidriekė kelių kitų automobilių eilutė. Galiausiai visureigio vairuotojui baigėsi kantrybė ir iš Gedimo pr. jis išvažiavo degant raudonam šviesoforo signalui.
Buvo 19 val. 15 min. „Susiekimo paslaugos“ teigia, kad visa reikalinga informacija apie šį visureigio manevrą buvo perduota policijai, nes jį užfiksavo sankryžą stebinčios vaizdo kameros.
Nebuvo jokių įspėjimų
Paskui visureigį pajudėjo ir T.Aliaševičienė. Ir kone tą pačią sekundę moteris pajuto galingą smūgį į automobilio dugną.
„Jokių garso ar šviesos perspėjimo signalų, įspėjančių apie kylančius kuoliukus, nebuvo. Pajutau staigų ir stiprų smūgį į automobilio dugną prie priekinio dešinio rato, tuo metu garsiai iššovė mano ir keleivio oro pagalvės, nors keleivio vieta ir buvo tuščia.
Nesupratau kas įvyko. Mane ištiko šokas, nes pagalvojau, kad įvyko sprogimas po automobiliu. Pirma mintis buvo – teroro aktas. Išgirdau, kaip įvykio liudininkai pradėjo šaukti, kad greičiau lipčiau iš automobilio, nes išbėgo tepalai ir kilo grėsmė automobiliui užsidegti“, – įvykius prisiminė vilnietė.
Per incidentą buvo smarkiai apgadintas vilnietės automobilis, sužalota ir ji pati. Po įvykio moteris kreipėsi į medikus, kurie patvirtino jos sužalojimus, vilnietė gavo nedarbingumą.
„Man baisiausia, kai pagalvoju, kad galėjo su manim važiuoti vaikai ir sėdėti priekinėje keleivio sėdynėje. Ten iššovė oro pagalvė, galėjo nukentėti ir jie“, – sakė vairuotoja.
Ginčija eismo įvykio deklaraciją
Po incidento moteris pati paskambino pagalbos telefonu 112, netrukus atvažiavo policijos pareigūnai ir „Susisiekimo paslaugų“ atstovas. Jis su vairuotoja užpildė eismo įvykio deklaraciją. Tačiau dabar T.Aliaševičienė sako, kad jau kreipėsi į draudimo bendrovę ir paprašė kol kas nepradėti žalos padengimo procedūros.
„Įmonės atstovas padavė man pasirašyti eismo įvykio deklaraciją, kurią jis pats užpildė ir pats kažką parašė. Man pasakė, kad turiu pasirašyti dėl turto sugadinimo. Aš tuo metu supratau, kad pasirašau dėl mano automobiliui padarytų apgadinimų, kai netinkamu laiku iškilo kuoliukas. Tuo metu buvau ištikta šoko, sužalota, sunkiai orientavausi, kūnas drebėjo iš išgąsčio, nesupratau įvykio aplinkybių, o man jų niekas ir neaiškino. Man tik nurodė pasirašyti, aš automatiškai ir pasirašiau dokumentą su nupiešta schema“, – dabar pasakoja moteris.
Ji neneigia, kad pažeidė Kelių eismo taisykles pasukdama į Gedimino pr. po 19 val. Praėjus kelioms dienoms po incidento vilnietė jau buvo nuvykusi pas Vilniaus kelių policijos pareigūnus, kurie moterį apklausė ir informavo, jog jai bus skirta 30 eurų bauda. Ir dėl to ji nesiginčija.
Tikisi apsaugoti kitus
Tačiau bauda už KET pažeidimus yra viena. O automobilio sugadinimas ir jos pačios sužalojimas – visai kas kita. Moteris įsitikinusi, kad net ir pažeidus taisykles, automobiliai neturi būti daužomi, žmonės neturi nukentėti fiziškai.
„Tai jau ne pirmas toks įvykis. Tiesiog naudojama netobula sistema. Todėl reikia kažką daryti. Jei bent būtų koks nors įspėjamasis ženklas, kad priekyje pavojus, aš žiūrėčiau, kur čia tas pavojus. Net prieš „gulinčius policininkus“ būna ženklai, kad priekyje yra tas „gulintis policininkas“. O čia – nieko. Aš net nepagalvojau, kad be jokio perspėjimo gali pakilti tie kuoliukai.
Mano sveikata sugadinta, krūtinė sumušta. Turiu nedarbingumą, mašina remonte ir jau beveik sąvartyne. Čia yra bėda ir kiekvienas gali šitoje situacijoje atsidurti. Todėl mano pozicija tokia: ta sistema nėra tobulai sureguliuota.
Jei mašina užvažiuoja ant tų kuoliukų, jie turėtų leisti žemyn, ne toliau kilti į viršų. Iš apačios smūgis buvo, mane kėlė... O įsivaizduojate, jei būtų dujų balionas? Visokių pasekmių galėjo būti. Aš jau klausiau jų: negi laukiate, kol žmogus mirs? O jei koks užsienietis važiuotų? Jokio ženklo, kad pavojus nėra. Netobulai viskas padaryta“, – sakė nukentėjusi vairuotoja.
Ji jau susirado teisininką ir sako bandysianti pasiekti, kad akylai nuo vairuotojų vakarais, naktimis ir savaitgaliais saugomame Gedimino pr. iškylančių kuoliukų sistema būtų patobulinta. Laimėti teismų moteris nesitiki, kadangi, jos pačios teigimu, „savivaldybė neleis laimėti, per 10 metų niekas nelaimėjo“. Bet tikisi, kad jos istorija ir pastangos padės apsaugoti kitus.
Savivaldybės įmonė nieko tobulinti neplanuoja
Tuo tarpu savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktorė Modesta Gusarovienė teigia, kad sistema veikia tvarkingai ir nieko keisti neplanuojama.
„Prie pakeliamų stulpų yra įrengtos indukcinės kilpos, kurios reaguoja į automobilius ir perduoda signalus pakeliamiesiems stulpams. Kol prie šviesoforo stovėjo pirmasis automobilis, stulpai nekilo. Vos tik pirmasis automobilis nuvažiavo nuo indukcinių kilpų stulpai automatiškai pradėjo kilti.
Automobilio vairuotoja pradėjo judėti po kelių sekundžių, degant raudonam šviesoforo signalui, kai stulpai jau kilo ir jų nepastebėjusi atsitrenkė į vieną iš stulpų. Po įvykio stulpai iškart, maždaug po 3 sekundžių nusileido“, – tvirtina M.Gusarovienė.
Redakcija gavo vaizdo įrašą, kuriame matomas pats avarijos momentas. Įrašas iš esmės patvirtina M.Gusarovienės žodžius, jog T.Aliaševičienės automobiliui pajudėjui, stulpeliai jau kilo į viršų. Tačiau iš vaizdo medžiagos taip pat matyti, kad stulpeliai kyla gana greitai, o vairuotoja žiūrėdama į priekį iš pradžių jų galėjo ir nepastebėti, vėliau juos tiesiog uždengė variklio dangtis, nes atstumas buvo gana nedidelis. 
Pasak savivaldybės įmonės direktorės, važiuojamojoje kelio dalyje yra įrengtos indukcinės kilpos, kurios reaguoja į automobilius – jeigu ties indukcinėmis kilpomis stulpelių kėlimosi metu stovi automobilis, stulpai nekyla. Taip pat jeigu kėlimosi metu ant indukcinės kilpos užvažiuoja automobilis, stulpai turėtų pradėti leistis žemyn.
„Pakeliamieji stulpai yra hidrauliniai įrenginiai, todėl suveikus indukcinėms kilpoms įrenginio nusileidimui reikia kelių sekundžių. Šio techninio sprendimo keisti nėra planuojama, nes jo veikimas yra tinkamas ir suprogramuotas remiantis įprastine tokių įrenginių praktika.
Mūsų tikslas yra ne keisti techninį sprendimą, o aktyviau komunikuoti vairuotojams Gedimino pr. galiojančias kelių eismo taisykles, atkreipti vairuotojų dėmesį ir darkart paskatinti laikytis tiek kelio ženklų, tiek šviesoforų signalų reikalavimų“, – sakė M.Gusarovienė.
Ji kol kas nesiima vertinti galimo nuostolių kompensavimo nukentėjusioms vairuotojoms klausimo, kadangi detalesnes abiejų įvykių aplinkybes nagrinėja policija, po kurios tyrimų kartu su vairuotojų draudimo bendrovėmis ir bus priimti galutiniai sprendimai dėl išlaidų kompensavimo.
Nesvarsto „kas būtų, jeigu būtų“
Verta pažymėti, kad nors vakarais ir savaitgaliais transporto eismas Gedimino pr. draudžiamas, šis draudimas nėra absoliutus. Atkarpoje nuo Vilniaus g. iki SEB banko (Gedimino pr. 12) galioja ženklas „Motorinių transporto priemonių eismas draudžiamas“. Tad šioje vietoje leidžiama važiuoti automobiliams, atitinkantiems KET išvardintus reikalavimus (aptarnaujantis ar maršrutinis transportas, neįgaliojo ženklu pažymėti automobiliai ir pan.). Tad kas būtų, jei iškylantys stulpeliai apgadintų šiuos automobilius? Juk tuomet viešai paaiškinti, kad „reikia stebėti ženklus ir žiūrėti į laikrodį“ jau nepavyktų.
M.Gusarovienė sako, kad nenori svarstyti, „kas būtų, jeigu būtų“. Ji tikisi, kad panašių incidentų su iškylančiais stulpeliais ateityje pavyks išvengti: „Mūsų kaip įmonės tikslas tikrai nėra kaltinti ar kritikuoti vairuotojus.
Tiesiog norime priminti galiojančią tvarką ir paskatinti jos laikytis, nes Gedimino pr. šiuo metu veikiantis eismo reguliavimas yra pagrįstas šiomis taisyklėmis – visur įrengti ženklai, pakeistas ir šviesoforo veikimo ciklas, kad vairuotojams tvarka būtų aiški bei keltų kuo mažiau klausimų. Nenorime prognozuoti papildomų įvykių ir tikimės, kad visiems laikantis taisyklių su jais nebesusidursime.“
Ji taip pat primena vairuotojams, jog stulpeliai pradeda kilti ne anksčiau 19 val. 05 min., kad vairuotojai dar turėtų laiko išvažiuoti iš Gedimino pr. To nepavykus padaryti laiku, „Susisiekimo paslaugos“ rekomenduoja aplinkinės gatvės – Odminių, Totorių, Ž.Liauksmino.
„Visgi dar kartą norime priminti vairuotojams iš Gedimino pr. išvykti jau iki 19 val., jog netektų ieškoti aplinkinių kelių“, – teigia M.Gusarovienė.
Trumpiausiu keliu išvažiuoti – negalima
Savo ruožtu lrytas.lt atkreipia dėmesį į tai, kad išvažiuoti iš Gedimino pr. nepažeidžiant KET ne visada pavyks net ir „Susisiekimo paslaugų“ direktorės nurodytomis gatvėmis. Štai, pavyzdžiui, jau vieną minutę po 19 val. vairuotojai formaliai net negalėtų pasukti į Odminių g., jei važiuotų Katedros a. link. Draudžiamas ženklas „Plyta“ (nr. 301 „Įvažiuoti draudžiama“) įrengtas prieš pat sankirtą su Odminių g. Tad vairuotojai pavėlavę iki 19 val. išvažiuoti iš Gedimino pr., užuot trumpiausiu keliu išvažiavę iš draudžiamos zonos ir pasukę į Odminių g., šioje vietoje turėtų apsisukti ir prospektu, kuris jau „atiduotas pėstiesiems“, turėtų važiuoti iki Totorių g. arba Ž.Liauksmino g.
Beje, šį draudžiamą kelio ženklą čia užstoja medžių šakos, tad jį dar ne taip ir lengva pastebėti važiuojant automobiliu.
Toks pats eismo reguliavimas galioja ir kitoje draudžiamoje važiuoti Gedimino pr. pusėje – ties Gedimino pr. 9 kaba ženklas „Plyta“, po 19 val. draudžiantis iš šios zonos išvažiuoti trumpiausiu keliu – Vilniaus g. link (čia iškylantys stulpai palieka kelių metrų tarpą automobiliams išvažiuoti iš greta esančių kiemų). Laikantis KET, šioje vietoje taip pat po 19 val. reiktų apsisukinėti ir važiuoti ieškoti kito teisėto išvažiavimo.
Gedimino prospektasVilniusavarija
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.