Antradienio pavakarę Lietuvos karinių jūrų pajėgų priešmininis laivas „Kuršis“ Baltijos jūroje rado ieškomą orlaivį An-2.
Lėktuvas rastas apie 700 metrų nuo paskutinės Švedijos oro stebėjimo radaro fiksuotos ieškomo orlaivio pozicijos gautos iš Švedijos Jungtinio gelbėjimo koordinavimo centro.
Orlaivis aptiktas jūros dugne, 124 metrų gylyje. Rastą lėktuvą apžiūrėjus laivo „Kuršis“ povandeninio roboto video kamera, buvo nustatyta, kad lėktuvo borto numeris sutampa su ieškomo orlaivio borto numeriu.
Artimieji apie rastą lėktuvą informuoti. Dingusių pilotų paieška tęsiama toliau.
„Lėktuve pilotų nebuvo, todėl ir tęsiama jų paieška“, – sakė Krašto apsaugos ministerijos atstovė Asta Galdikaitė.
Peržiūrės vaizdo medžiagą
Antradienį Baltijos jūros dugne rastas lietuvių lėktuvas „An-2“ yra tokiame gylyje, kad narai jo pasiekti negalėtų, sprendimas dėl galimo iškėlimo kol kas nepriimtas, pranešė Lietuvos karinės jūrų pajėgos.
Specialistai radę lėktuvą nuleido povandeninį robotą ir viską apžiūrėjo video kamera. „Kol kas dėl žmonių likimų neturiu jokios versijos ir nenoriu spekuliuoti šia tema. Paieška bus tęsiama ir rytoj, tikėsimės rezultatų“, – sakė Lietuvos jūrų pajėgų atstovas civilių ir karių bendradarbiavimui kapitonas leitenantas Antanas Brencius.
Paklaustas, kokioje pozicijoje rastas lėktuvas, jis teigė: „Kai gausime video medžiagą, analizuosime, pateiksime daugiau informacijos.“
Šiuo metu tęsiama paieškos operacija. Laivai Šakiai“ ir „Kuršis“ lieka jūroje. Rytoj planuojama pasitelkti oro pajėgų lėktuvą L-410, taip pat JAV lėktuvą „Herkules“, kuris atvykęs į karines pratybas. Lėktuvai pasitelkiami ieškoti žmonėms, nes pilotų, kaip jau minėta, lėktuve nebuvo.
Kol kas neaišku, ar iš lėktuvo buvo ištrauktas plaustas. Žinomas tik faktas, kad lėktuvas rastas. Duomenų dėl lėktuvo būklės kol kas nėra.
Lėktuvas nuskendo 63 jūrmylės nuo kranto, tarp Palangos ir Liepojos. Gegužės 17 dieną Jungtinio koordinavimo centras perdavė duomenis, kada paskutinį kartą gavo signalą iš lėktuvo. Lėktuvas buvo rastas 700 metrų nuo tos vietos.
VSAT sraigtasparnis, kuris antradienį taip vykdė paiešką, popiet ją baigė. Šis sraigtasparnis nieko neaptiko.
Iki šiol lėktuvas ir jo įgula buvo ieškomi jūros paviršiuje, šiandien buvo pradėta paieška jūros dugne.
Lėktuvas „An-2“ su dviem patyrusiais pilotais Adolfu Mačiuliu ir Alvydu Selmistraičiu dingo šeštadienio popietę skrisdamas iš Švedijos į Lietuvą.
Reikalai pajudėjo tik po skambučio ministrui
Dingusio piloto Adolfo Mačiulio dukros sako, kad laivas iš pratybų atšauktas tik po jų skambučio krašto apsaugos ministrui Juozui Olekui.
„Pakako vieno skambučio, kad būtų pasiųstas laivas, galintis skenuoti dugną. Kyla paprastas klausimas, kodėl tarnybos, atsakingos už gelbėjimo operaciją, nepajudino nė piršto, kad būtų pajungta kuo daugiau technikos? Kodėl dėl dingusių žmonių visas pajėgas turi dėti tik šeimos nariai? Nejau mes geriau nutuokiame apie gelbėjimo galimybes?“ – BNS teigė Brigita Mačiulytė.
Krašto apsaugos ministro atstovas spaudai Vaidotas Linkus, BNS paklaustas, kodėl laivas iš pratybų atšauktas tik po dukters skambučio ministrui, sakė, kad šis laivas pasitelktas, kai paieška virš vandens nedavė rezultatų.
„Anksčiau laivas „Kuršis“ nebuvo pasitelktas paieškoms dėl to, kad paieškos operacija buvo vykdoma virš vandens. Nepavykus rasti pilotų ir lėktuvo nuolaužų, nuspręsta pasitelkti laivą „Kuršis“, kuris aprūpintas specialia paieškai po vandeniu tinkama įranga“, – teigė ministro atstovas.
Kaip vyko gelbėjimo operacija?
Gegužės 16 diena
18.09 val. Lietuvos kariuomenės Karinių jūrų pajėgų Jūrų gelbėjimo koordinavimo centras gavo pranešimą iš Aeronautikos gelbėjimo koordinavimo centro, kad dingo iš Švedijos Geteborgo oro uosto į Klaipėdos oro uostą išskridęs lėktuvas AN-2 su dviejų žmonių įgula. Lėktuvas turėjo nusileisti Klaipėdos oro uoste 17.20 val. Paskutinė apytikslė dingusio lėktuvo pozicija, 16.16 val. buvo apytiksliai 97 jm. nuo Palangos, tada kai buvo gautas paskutinis pranešimas radijo ryšiu iš lėktuvo.
Reaguojant į pranešimą dingusio lėktuvo paieškai į paieškos rajoną iš Nemirsetos gelbėjimo posto buvo nedelsiant išsiųstas budintis Karinių oro pajėgų sraigtasparnis Mi-8, dar vienas sraigtasparnis atskrido iš Kauno operacijai pastiprinti.
Paieškai taip pat buvo pasitelkti du Karinių jūrų pajėgų laivai: gelbėjimo laivas „Šakiai“ ir vadovavimo ir aprūpinimo laivas „Jotvingis“ (N42). Prie paieškos operacijos taip pat prisijungė Švedijos orlaiviai. Apie 23.45 val. karinis sraigtasparnis ir Švedijos orlaiviai grįžo į dislokacijos vietą, paiešką per naktį tęsė Karinių jūrų pajėgų laivai.
Gegužės 17 diena
Du Lietuvos karinių jūsų pajėgų laivai – gelbėjimo laivas „Šakiai“ ir vadovavimo ir aprūpinimo laivas „Jotvingis“ (N42) – tęsė orlaivio An-2 paiešką Lietuvos atsakomybės zonoje Baltijos jūroje. Atsižvelgiant į stiprų vėją virš Baltijos jūros ir apskaičiuotą galimai į jūra nukritusio ieškomo lėktuvo, jo dalių, įgulos narių dreifą jūroje šiaurės krypties link, paieškos rajonas išsiplėtė link Latvijos atsakomybės paieškos ir gelbėjimo rajono.
Gegužės 17d. prie dingusio lėktuvo įgulos narių paieškos prisijungė budintis Karinių oro pajėgų sraigtasparnis Mi-8, vėliau prie paieškos prisijungė Karinių oro pajėgų lėktuvas L-410 ir Latvijos paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnis Mi-17. Dingusio lėktuvo paieškoms tądien dukart kilo Švedijos orlaiviai. Gegužės 17d. 20.2 1 val. dingusio lėktuvo ir jo įgulos narių paieškos operacija buvo sustabdyta.
Gegužės 18 diena.
Dingusio lėktuvo ir jo įgulos narių paieškos operacija buvo atnaujinta. Paieškos operacijoje įvertinus padidėjusią operacijos teritoriją ir kitas aplinkybes operacijai buvo skirtas orlaivis „Spartan C27-J“, kaip tinkamiausias tokiai operacijai Lietuvos karinių oro pajėgų orlaivis. Operacijoje dalyvavo ir Latvijos paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnis Mi-17.
Apie atnaujintą paieškos operaciją buvo informuotas Švedijos jungtinis gelbėjimo koordinavimo centras. Lietuvos karinių oro pajėgų transporto lėktuvas „Spartan C-27J“ paiešką jam skirtame paieškos rajone baigė 18.35 val. Toliau prie paieškos operacijos prisijungs Karinių jūrų pajėgų paieškos ir gelbėjimo laivas „Šakiai“.
Šių paieškos operacijų metu kariniai laivai ir orlaiviai žvalgė jūros plote nuo Klaipėdos iki Akmenrags iškyšulio (Latvijoje, šiauriau Liepojos) ir 97 jūrmylės nuo kranto. Iki šio momento su dingusiu lėktuvu susijusių objektų jūros paviršiuje nėra aptikta.