Sulaikytos 6 sraigtasparnio mentės, kurių vertė apie 110 tūkst. eurų. Kaip rašoma Muitinės kriminalinės tarnybos pranešime, sausio 9 dieną MKT pareigūnai patikrino vieną Kauno laisvosios ekonominės zonos (LEZ) terminalų, kuriame turėjo būti laikinai saugomos dar lapkričio pabaigoje vienos Kauno įmonės iš Baltarusijos įvežtos 3 sraigtasparnio uodegos sraigto mentės.
Tačiau patikrinimo metu paaiškėjo, kad dėžėse, kur turėjo būti naujos mentės, guli visai kitos – senos ir nudėvėtos (nesutapo ir rastų senų bei įvežtų detalių numeriai).
Tuo pat metu į terminalo teritoriją įsuko tos pačios įmonės automobilis „Volkswagen Caddy“, kurį patikrinę pareigūnai jame ir aptiko sandėlyje turėjusias būti naujas mentes.
Muitininkai sulaikė abu – tiek senų, tiek naujų sraigtasparnio menčių komplektus, jų vertė apie 110 tūkst. eurų.
MKT Kauno skyriuje pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl strateginių prekių kontrabandos, tačiau įtarimai niekam nepareikšti.
Kriminalistai atskleidė, kad krovinio nebandyta maskuoti, o nesutapimai paaiškėjo eilinio patikrinimo metu.
Turi neatsakytų klausimų
Sulaikytos sraigto mentės priklauso Kaune veikiančiai sraigtasparnių remonto įmonei „Helisota“, kuri yra grupės „Avia Solutions Group“ (ASG) dalis.
„Helisotos“ vadovybė nėra gavusi jokio pranešimo apie atliekamą ikiteisminį tyrimą“, – naujienų portalui lrytas.lt pareiškė ASG atstovė Vilma Vaitiekūnaitė.
Ji patvirtino, kad „Helisota“ yra teisėta sraigto menčių savininkė, trečiajam asmeniui krovinio nebuvo perleidusi, o iš Baltarusijos įvežtos mentės turėjo iškeliauti Pietų Korėjos policijai. Šios detalės skirtos civilinės paskirties orlaiviui.
„Bendrovė turi tokiais atvejais būtiną Ekonomikos ir inovacijų ministerijos licenciją civilinės paskirties sratgtasparnio uodegos sraigto menčių komplekto eksportui“, – tikino V.Vaitiekūnaitė. Šis dokumentas išduotas praėjusių metų spalio 22-ąją.
Kita vertus, ji negalėjo pasakyti, kaip nutiko, kad terminale buvo aptiktas kitas krovinys negu nurodytas dokumentuose, kur ir kodėl sraigtasparnio mentės buvo vežiojamos automobiliu.
„Bendradarbiaujame su teisėsaugos pareigūnais, atliekame vidinį patikrinimą ir tikimės ištirti visas aplinkybes“, – kalbėjo V.Vaitiekūnaitė.
Amerikiečiai suvokė permokėję
Kaunas jau ne kartą buvo minimas mįslingose istorijose, susijusiose su sraigtasparnių remonto bei jų detalių prekyba.
2013-aisiais Jurijaus Borisovo pavardė garsiai nuskambėjo skandalingoje istorijoje JAV. Įtariama, kad su šiuo verslininku susijusios sraigtasparnių remonto įmonės mulkino Amerikos kariškius.
Glaudžiais ryšiais susijusioms dviem Lietuvos ir Rusijos sraigtasparnių remonto bendrovėms JAV ginkluotosios pajėgos už paslaugas sumokėjo 16,4 mln. JAV dolerių daugiau, negu buvo planuota.
Anapus Atlanto kilus dideliam skandalui aiškėja, kad amerikiečiai tiesiog galėjo būti apmulkinti.
Šioje istorijoje minima Karmėlavoje (Kauno r.) įsikūrusi J.Borisovo valdoma įmonė „Avia Baltika” ir Sankt Peterburge veikianti bendrovė „Spark”, kuriai vadovavo J.Borisovo sūnus Pavelas.
Patarė atsisakyti paslaugų
JAV gynybos departamento Pentagono padalinys pradėjo tyrimą dėl permokėjimo už Rusijoje pagamintų sraigtasparnių Mi-17 priežiūrą ir remontą.
Amerikiečiai šiuos orlaivius naudoja vadinamuosiuose karštuosiuose taškuose ir vertina juos dėl pigumo, patikimumo bei paprastumo naudoti.
Aptikę milžinišką permoką auditoriai rekomendavo daugiau nesinaudoti šių bendrovių paslaugomis.
Tiriami ir vieno Alabamos valstijos armijos padalinio vadovo Norberto Vergezo ryšiai su bendrovėmis „Avia Baltika” bei „Spark”, mat šio kariškio vardu buvo registruota telefono linija J.Borisovo name JAV.
N.Vergezas arba kažkas iš jo aplinkos galėjo atlikti tarpininko vaidmenį, mat pagal JAV įstatymus teisę gauti kariuomenės užsakymą gali tik šioje šalyje registruota bendrovė.
Kaip veikė mechanizmas?
Amerikiečiai apgaulę nustatė po to, kai vienoje Rusijos įmonėje įsigijo atsarginių sraigtasparnio detalių – sraigtų, transmisijų.
Kiekvienas didesnis orlaivio mazgas turi pasą, kuriame nurodyta detalės pagaminimo data, naudojimo resursas, atlikti remonto darbai. Be šio paso jokia teisėtai dirbanti bendrovė nepirktų detalių.
Patyrinėję šiuos dokumentus JAV aviacijos specialistai pamatė, kad kai kurios detalės remonto metu išimtos iš jiems priklausančių sraigtasparnių kaip netinkamos naudoti – taip teigė remontą atliekančių bendrovių atstovai.
JAV kariškiams teko sumokėti už naujas detales, tačiau senosios nepakliuvo į metalo laužo supirktuves – jos buvo suremontuotos ir parduotos. Pradėję tikrinti kitus dokumentus auditoriai nustatė daugybę panašių atvejų.
Rūpesčių kelia antrąkart
Tai jau buvo antrasis atvejis, kai JAV specialiosios tarnybos šnairavo į bendrovę „Avia Baltika” ir jos vadovą J.Borisovą.
2002-ųjų pavasarį JAV ambasada Vilniuje kreipėsi į Lietuvos užsienio reikalų ministeriją prašydama paaiškinti, kaip kontroliuojamas karinių sraigtasparnių ir naikintuvų detalių importas iš Rusijos ir eksportas į šalis, kurios gali būti susijusios su tarptautiniu terorizmu.
Amerikiečių tyrėjai nustatė, kad Rusijoje pirkti kariniai sraigtasparniai ir naikintuvų detalės per Lietuvą pasiekdavo Siera Leonę, Sudaną, Džibutį, Turkiją, Indiją, Meksiką.
„Avia Baltika” kelerius metus naudojosi tuo, kad kai kurių modelių rusiški sraigtasparniai gali būti naudojami ir kariniams, ir civiliniams tikslams. O norint identifikuoti detales reikia specialaus pasirengimo ir žinių.
Dokumentuose „Avia Baltika” nurodydavo, kad eksportuojamos detalės skirtos civiliams vartotojams, tačiau JAV ir Lietuvos specialiosios tarnybos surinko duomenų, kad aviacinė technika kartais atsidurdavo kariaujančių grupuočių rankose.
Įklampino ryšiai su R.Paksu
Tais pačiais 2002 metais J.Borisovo „Avia Baltika” Rolando Pakso prezidento rinkimų kampanijai skyrė 1,2 mln. litų. Šalies prezidentu tapęs R.Paksas 2003 metų balandį išimties tvarka suteikė savo finansiniam rėmėjui Lietuvos pilietybę.
Tokį žingsnį Konstitucinis teismas įvertino kaip atlygį už paramą per rinkimus ir panaikino sprendimą dėl pilietybės suteikimo.
Tai tapo vienu svarbiausių motyvų rengti R.Paksui apkaltą, po kurios prezidentas buvo pašalintas iš pareigų.
Specialiųjų tarnybų pateiktuose garso įrašuose girdėti J.Borisovo grasinimai tuomečiam prezidentui R.Paksui.
Už šį nusikaltimą J.Borisovas buvo nuteistas, tačiau po ilgų teismo procesų jis vis dėlto iškovojo teisę gyventi Lietuvoje. Pastaraisiais metais J.Borisovas daugiausia laiko praleidžia Rusijoje, o jo verslas didžia dalimi susijęs su sraigtasparniais.