„Tikrai mes dabar negalime kalbėti prielaidomis ir tikrai visuomenėje buvo ir visokių politikų pasisakymų. Aš tai, ko gero, vengčiau tokių spekuliacijų apie galimą teroro aktą ar kitą veiksmą, kol mes neturime jokių objektyvių aplinkybių.
Mus stebi mūsų nelabai geri kaimynai ir kiekvieną tą situaciją jie bandys išnaudoti būtent tam, kad kažkokį nepasitikėjimą oficialia informacija skleistų visuomenės tarpe. Tai dar kartą kviesčiau pasitikėti valstybės pareigūnais, kurie atsako už savo žodžius, kurie yra davę priesaiką Lietuvai, ir tikėti ta patikima, tikra informacija“, – antradienį Vyriausybėje surengtoje spaudos konferencijoje kalbėjo A. Urbelis.
Jis teigė viešojoje erdvėje pastebėjęs ne vieną atvejį, kai yra tiražuojama nepatikrinta informacija apie katastrofą.
A. Urbelis dar kartą paragino to nedaryti.
„Jau ir šiandien matome, kad nuo pat ankstyvo ryto, vakar dienos jau atsiradę visokių duomenys apie blyksnius ore ir nežinia, apie ką. Kviesčiau žiniasklaidos atstovus labai atsakingai tikrinti šitą informaciją ir be reikalo jos netiražuoti“, – dėstė prokuroras.
A. Urbelis nurodė, kad šiuo metu, tiriant lėktuvo sudužimą, aiškinamasi, ar katastrofa galėjo įvykti dėl žmogiškos klaidos, ar dėl techninių gedimų.
„Ar gali būti lakūno klaida, ar žmogiška klaida, ar ekipažo nario klaida, ar gali būti klaida, susijusi su techniniais kažkokiais duomenimis? Tai mes ta linkme ir tiriame, nes įvyko (...) orlaivio avarija. Paprastai ji neturi įvykti“, – komentavo A. Urbelis.
Pereinama prie padarinių likvidavimo ir informacijos rinkimo
Kaip antradienį Vyriausybėje sakė Nacionalinio krizių valdymo centro (NKVC) vadovas Vilmantas Vitkauskas, lėktuvo katastrofos tyrimas pereina į kitą etapą, tai yra pradedamas aktyvus informacijos rinkimas, duomenų lyginimas.
„Pagrindinė žinia šiandieną – kad mes perėjome į kitą etapą, kuomet iš padarinių likvidavimo ir avarijos vietos apžvalgos skenavimo tiek dronų, tiek pareigūnų pagalba, jau pereisime į kitą ritmą, tai yra ramus, nuoseklus informacijos tyrimas, duomenų rinkimas ir tada sugretinimas tų duomenų, ką mes surinkome iš įvykio vietos, orlaivio ir tų duomenų, kuriuos turėjome surinkę anksčiau“, – kalbėjo V. Vitkauskas.
Anot jo, surinktą informaciją analizuos ir užsienio ekspertai.
„Tyrėjai, komisija ir ekspertai, kurie renkasi ir iš kitų valstybių, pradės savo darbą ir tuomet matysime rezultatus tuos, kurie atitinka faktinę informaciją ir visą tą seką įvykių, kurie lėmė šią avariją“, – teigė V. Vitkauskas.
Šalia Vilniaus oro uosto sudužo lėktuvas
ELTA primena, kad ankstų pirmadienio rytą sostinėje, netoli Vilniaus oro uosto, šalia gyvenamojo namo, nukrito ir sudužo krovininis Vokietijos įmonės DHL lėktuvas.
Pirminiais duomenimis, per avariją žuvęs pilotas yra Ispanijos pilietis. Be to, sužaloti trys lėktuvu skridę asmenys – Lietuvos, Vokietijos ir Ispanijos piliečiai. Eltos žiniomis, vieno jų būklė yra sunkesnė, kitas sužalotas mažiau.
Sostinės mero Valdo Benkunsko teigimu, iš pastatų greta nelaimės vietos evakuota 13 žmonių. Jais toliau rūpinsis Vilniaus miesto savivaldybė.
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento duomenimis, orlaivis yra visiškai suniokotas. Lėktuvui nukritus prie namo, užsidegė šalia buvę sandėliukai, automobilis.
Pasak NKVC vadovo V. Vitkausko, pirminiais duomenimis, lėktuvo sudužimas yra nelaimingas atstitikimas. Tuo metu policijos generalinis komisaras Arūnas Paulauskas užsiminė, kad nereikėtų atmesti, jog ši avarija – galimas teroristinis aktas.
Pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl transporto priemonių ar kelių, juose esančių įrenginių netinkamos priežiūros ar remonto bei dėl tarptautinių skrydžių taisyklių pažeidimo. Teisingumo ministerija savo ruožtu ėmėsi saugos tyrimo.
Leidinys „Wall Street Journal“ anksčiau pranešė, jog vasarą DHL lėktuvais iš Lietuvos į Didžiąją Britaniją ir Vokietiją siųsti padegamieji užtaisai buvo Rusijos slaptos operacijos dalis.
Abi siuntos iš Lietuvos iškeliavo tam pačiam adresatui Jungtinėje Karalystėje, viena siunta užsidegė Leipcige Vokietijoje prieš ją pakraunant į krovininį orlaivį, kita – DHL sandėlyje Birmingeme Jungtinėje Karalystėje. Siuntos iš Lietuvos buvo išsiųstos liepos 19 d., abu gaisrai kilo naktį iš liepos 20 d. į 21 d.
„Wall Street Journal“ teigimu, šios rusų operacijos tikslas buvo perkelti siuntas su padegamaisiais užtaisais į JAV ir Kanadą skrendančius keleivinius ar krovininius lėktuvus, siekiant juose sukelti gaisrus.
Generalinė prokurorė Nida Grunskienė teigė, kad atliekamas tarptautinis tyrimas DHL padegamųjų siuntų, vykdant tyrimą yra suimtų žmonių. Daugiau informacijos apie tyrimą viešai nėra skelbiama.