Ekspertai įžvelgia, kad pastarasis atvejis atveria aktualią Lietuvos problemą, kai vis dažniau fiksuojami pavežėjų priekabiavimai.
Kaip jau rašė naujienų portalas lrytas.lt, rugsėjo 17 dieną apie 6 valandą Vilniuje taksi automobilio vairuotojas privertė nepilnametę (gimusią 2005 m.) tenkinti lytinę aistrą. Vilniaus apskrities VPK informavo, jog pavežėjas, kalbėjęs tiek rusiškai, tiek lietuviškai, galėjo vairuoti įmonės „Bolt“ automobilį.
Netrukus šis įvykis buvo plačiai aptariamas ir socialiniuose tinkluose.
Dėmesys priekabiavimo prevencijai
Lygių galimybių kontrolierė Birutė Sabatauskaitė portalui lrytas.lt pabrėžė, kad platformos, per kurias yra iškviečiami pavežėjai, turėtų skirti rimtą dėmesį seksualinio smurto ir priekabiavimo prevencijai. Pasak jos, tokie atvejai reikalauja ženklaus signalo.
„Teisėsauga, aukščiausi pareigūnai (-ės) turėtų siųsti aiškią ir nedviprasmišką žinią, kad seksualinis smurtas yra itin rimtas nusikaltimas, užtraukiantis baudžiamąją atsakomybę. Jokios seksualinio smurto formos neturėtų būti toleruojamos, o nukentėję asmenys turėtų sulaukti tinkamos pagalbos“, – sakė B. Sabatauskaitė, pridūrusi, kad lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba yra sulaukusi skambučių dėl galimo seksualinio priekabiavimo teikiant vairavimo mokyklos paslaugas, tačiau dėl pastarojo atvejo skundo nėra gavę.
Ji ragina kreiptis į lygių galimybių kontrolieriaus tarnybą su skundais ar norint pasikonsultuoti dėl seksualinio priekabiavimo, o visais seksualinio smurto ar grasinmo jį panaudoti atvejais – į policiją.
Taip pat B. Sabatauskaitė ragina nepamiršti, jog apie tokį pavežėjų elgesį būtinai reikėtų pranešti ir platformoms, kuriomis pavežėjai (-os) yra iškviečiami.
Įmonė automobilį identifikavo, bet kilo klausimų
„Bolt“ platformos vadovas Lietuvoje Andrius Pacevičius pasakojo, kad jau pirmadienį įmonė apie šį atvejį sužinojo iš viešosios erdvės, tačiau iš vartotojų pranešimo apie tai nebuvo gavę.
„Pakartotinai teikiame informaciją tyrimą atliekantiems pareigūnams, tačiau šiai dienai neturime jokių duomenų, patvirtinančių, kad minėtas įvykis vyko „Bolt“ kelionės metu ar kad su juo būtų susijęs vienas iš vairuotojų“, – situaciją komentavo A. Pacevičius.
Anot A. Pacevičiaus, antradienį gauta oficiali informacija iš policijos ir identifikuotas „Bolt“ platformos paskyroje registruotas automobilis, tačiau sekmadienį, rugsėjo 17 dieną, juo nebuvo įvykdyta nė viena kelionė.
Kaip teigia „Bolt“ platformos vadovas, įmonė yra visada yra pasiruošusi bendradarbiauti su tyrimus atliekančiomis institucijomis.
„Identifikavę atvejį ir turėdami pakankamai informacijos apie nepriimtiną ar nusikalstamą vairuotojo elgesį, visada imamės veiksmų, kad panašūs incidentai nepasikartotų. Paprastai vairuotojo prieigą prie platformos sustabdome, o pasitvirtinus informacijai apie netinkamą elgesį arba nusikaltimą – blokuojame visam laikui“, – sakė jis.
Pavežėjimo platformos vadovas atkreipė dėmesį, kad pavežėjų veikla Lietuvoje yra aiškiai reglamentuota.
„Norintys naudotis mūsų platforma, privalo turėti Lietuvos transporto saugos administracijos išduotą leidimą ir atitikti jiems keliamus reikalavimus. Savo ruožtu „Bolt“ stengiasi užtikrinti, kad automobilį vairuoja tas asmuo, kurio vardu registruota paskyra.
Periodiškai, tačiau neplanuotai, programėlė prašo visų vairuotojų patvirtinti savo tapatybę – pasidaryti asmenukę. Dirbtinio intelekto sistema sulygina ją su vairuotojo pažymėjime esančia nuotrauka. To nepadarius, darbo platformoje tęsti negalima“, – sakė A. Pacevičius.
Ėmėsi atsargos priemonių
„Bolt“ atstovas Mantas Čižas portalui lrytas.lt teigė, kad asmuo, norintis teikti pavežėjimo paslaugą, privalo turėti transporto saugos išduotą leidimą, kuriuo yra patikrintas žmogaus teistumas, kad būtų užtikrinta apsauga nuo to paties vartotojo naujos „Bolt“ programėleje esančios paskyros susikūrimo.
Pasak M. Čižo, periodiškai, kas dvi savaites, burtų keliu vairuotojai yra paprašomi pasidaryti asmenukę, kurią dirbtinis intelektas sulygina su nuotrauka. Jeigu vairuotojas nepasidaro asmeninės nuotraukos ir bando ją „pakišti“, paskyra nepatvirtinama ir darbas platformoje nutraukiamas.
Užsieniečiai vairuotojai, kurie registruojasi platformoje, anot „Bolt“ atstovo, privalo turėti bazines anglų kalbos žinias, kadangi yra ne vien saugumo, bet ir kalbos barjero problema.
Portalas lrytas.lt 2022 metų gruodį rašė apie „Bolt“ platformos vairuotoją, kuris užrakino automobilio duris ir seksualiai priekabiavo prie keleivės. Lietuvos žmogaus teisių centro vadovė Jūratė Juškaitė pažymėjo, kad po tokių incidentų pavežėjus samdančios įmonės turėtų dar kartą labai gerai pagalvoti apie savo atsakomybę.
M.Čižas dabar pridūrė, kad po šio įvykio dar labiau atsižvelgiama į vartotojų nusiskundimus ir netoleruoja jokių situacijų, kai yra susijusi prievarta ar netinkamas elgesys.
„Jeigu susilaukiame komentarų iš vartotojų, kurie susiję su priekabiavimu ar netinkamu elgesiu, vairuotojai yra blokuojami ir per šiuos metus buvo užblokuota santykinai daugiau daugiau vairuotojų“, – portalui lrytas.lt komentavo jis.