Kviesti vairuotoją iš Vilniaus, o gal iš Anykščių? Tikriausiai maždaug šitaip turėdavo sukti galvą Druskininkų tarybos narys 31 metų K.Rečkovas, kai jam prireikdavo nuvykti į renginį ar pas rinkėjus.
Kad buvęs aktyvus kurorto konservatorius vienu metu naudojosi net trijų skirtinguose miestuose gyvenančių vairuotojų paslaugomis, tarybos narys atskleidė Druskininkų savivaldybės audito ir kontrolės tarnybai vykdant auditą.
Tuomet paaiškėjo, kad nei savo automobilio, nei vairuotojo pažymėjimo neturintis kurorto tarybos narys K.Rečkovas per 2019–2023 metų kadenciją automobilių degalams išleido 13,5 tūkst. eurų.
Įtarimų sukėlė datos
Birželio mėnesį, daugumą šalies savivaldybių supurčius vadinamajam čekiukų skandalui ir pradėjus auditą, K.Rečkovas kurorto savivaldybės administracijai suskubo pateikti automobilių panaudos sutartis, sudarytas su Druskininkų ir Anykščių rajono gyventojomis bei vienu vilniečiu.
Tačiau jo pateiktas sutartis nagrinėjo ne tik savivaldybės kontrolieriai – įtartini dokumentai jau perduoti Specialiųjų tyrimų tarnybai (STT).
Pareigūnų prašoma išsiaiškinti, ar automobilių panaudos sutartys iš tiesų buvo pasirašytos tuo laiku, kuris nurodytas ant šių dokumentų, o ne atgaline data, kai prireikė pagrįsti už degalus gautas išmokas.
Sutartys – vienodos
Dvi automobilių panaudos sutartys sudarytos vos kelių dienų skirtumu – 2019 metų kovo 7 ir 15 d. Vienu K.Rečkovo vairuotoju tapo kartu su juo konservatorių sąraše į Druskininkų tarybą kandidatavusi, bet į ją nepatekusi medikė Irena Žūkienė, antru – Vilniaus gyventojas.
2021 metų gegužę druskininkietis sudarė dar vieną sutartį su buvusia krepšininke iš Anykščių rajono.
Skirtingu metu sudarytos automobilių panaudos sutartys – visiškai vienodos. Skiriasi tik automobilių markės bei jų pagaminimo metai.
Sutartyse nurodyta, kad K.Rečkovas ne tik laikinai ir neatlygintinai naudosis šiais nurodytais automobiliais. Jų savininkai turėjo teikti ir vairuotojo paslaugas – iš anksto sutartu laiku ir maršrutu vairuoti transporto priemonę.
Nevengė ir autobusų
Kiek laiko vairuotojai turėjo teikti šias paslaugas, dokumentuose nenurodyta, tačiau su abiem moterimis sutartys buvo pasirašytos dar kartą – 2023 metų kovą.
Audito tarnyba atkreipė dėmesį, kad 2022 metų sausį K.Rečkovas galėjo naudotis trijų vairuotojų paslaugomis, tačiau savivaldybės administracijai buvo pateikta ir autobusų Druskininkai–Vilnius bei Vilnius–Druskininkai bilietų.
Nemažai autobuso bilietų, kuriuos esą įsigyja su 50 procentų nuolaida, K.Rečkovas buvo pateikęs ir ankstesniais metais.
Naudojo daugybę kortelių
Druskininkų savivaldybės Audito tarnybos kontrolieriai neatmetė, kad visi trys automobiliai buvo naudojami ne tik tarybos nario veiklai, bet ir kitų asmenų poreikiams tenkinti, o išlaidos degalams buvo padengiamos iš kurorto savivaldybės biudžeto.
Kad degalus pirko ne tik tarybos narys, bet galbūt ir kiti asmenys, įrodo ir K.Rečkovo pateiktuose degalinių čekiuose nurodytos net 20 skirtingų banko kortelių. Kontrolieriams tai tik dar labiau sustiprino įtarimą, kad išlaidų patyrė ne tik kurorto politikas, bet ir kiti asmenys.
Tarybos narys auditoriams nesiteikė nurodyti nei kelionės tikslų, nei maršrutų, nei degalų likučių jam baigus kelionę.
Kelionių nepaaiškino
Tiek K.Rečkovo pateikti autobusų bilietai, tiek degalinių čekiai rodo, kad kurorto politikas dažniausiai važiuodavo į Vilnių.
Kandidato į tarybos narius anketoje jis buvo nurodęs, kad tuo metu dirbo politikos analitiku Užsienio reikalų ministerijoje, o vėliau – Lietuvos kariuomenėje.
Kokius kurortui svarbius reikalus sprendė beveik kas savaitę į sostinę važinėjęs druskininkietis ir kodėl ieškojo vairuotojų netgi Anykščių rajone, jis taip ir nepaaiškino.
Išgirdęs „Lietuvos ryto“ telefonu pateiktus klausimus K.Rečkovas pareiškė nieko nekomentuosiantis nei dabar, nei ateityje
Sustabdė narystę
Kilus įtarimų dėl vairuotojo pažymėjimo neturinčio K.Rečkovo kelionių ir sutarčių su vairuotojais Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų Priežiūros komitetas sustabdė jo narystę partijoje.
Priežiūros komitetui priklausanti Seimo narė Aistė Gedvilienė teigė, kad kilus vadinamajam čekiukų skandalui 7 konservatoriai nei grąžino pinigus savivaldybėms, nei laikinai pasitraukė iš partijos. Tarp jų buvo ir druskininkietis.
„K.Rečkovas kelis kartus siuntė paaiškinimus, tačiau realiai išlaidas pagrindžiančių dokumentų nepridėjo. Nurodytu laiku jis nedalyvavo Priežiūros komiteto posėdyje ir neatsakė į komiteto nariams kilusius klausimus.
Susipažinę su jo paaiškinimais komiteto nariai vienbalsiai nutarė sustabdyti K.Rečkovo narystę partijoje“, – pasakojo A.Gedvilienė.
Sulaukė mero pastabų
Tačiau K.Rečkovas ir toliau rūpinasi, kad dirbdamas Druskininkų taryboje neliktų nuskriaustas. Rugpjūtį vykusiame savivaldybės tarybos posėdyje jis pasiūlė komitetuose iš naujo svarstyti apmokėjimo tarybos nariams tvarką.
Jo pasiūlymas tarybos nariams mokėti ne tik už posėdžių lankymą papiktino Druskininkų merą Ričardą Malinauską.
„Jeigu kitas tarybos narys keltų klausimą apie apmokėjimą ir jo tvarką, gal reikėtų suklusti ir pagalvoti. Bet jums turėtų būti gėda diskutuoti šia tema.
Jūs drįstate kažkam iš administracijos priekaištauti dėl sąžiningumo rengiant projektą, kuriame numatyta, kad tarybos nariai turėtų lankyti posėdžius ir jiems turėtų būti mokama tik už posėdžių lankymą, o ne už tai, kad jiems dėl vienų ar kitų rinkėjų apsisprendimo buvo suteiktas tarybos nario vardas“, – kalbėjo R.Malinauskas.
Meras teigė manantis, kad K.Rečkovo gauti beveik 14 tūkst. eurų už degalus anksčiau ar vėliau, vienaip ar kitaip bus grąžinti į savivaldybės biudžetą.
Laukia pareigūnų išvadų
Druskininkų savivaldybės Kontrolės ir audito tarnybai atlikus patikrinimą abejonių kilo tik dėl trijų tarybos narių išlaidų.
Atsižvelgęs į šios tarnybos rekomendacijas vienas tarybos narys į savivaldybės biudžetą jau grąžino 519,60 euro už telefono išlaidas, kitas – 388 eurus už netinkamomis pripažintas kanceliarines išlaidas.
Ar 13,5 tūkst. eurų savivaldybei turės grąžinti K.Rečkovas, bus sprendžiama tik sulaukus teisėsaugos išvadų, kai paaiškės, ar audito metu pateiktos sutartys dėl automobilių panaudos nėra suklastotos ir pateiktos tik norint pagrįsti išmokas už degalus.
Ar pradėti tyrimą dėl galimo dokumentų klastojimo, disponavimo suklastotais dokumentais bei piktnaudžiavimo, STT dar nenusprendė, tačiau tai žadėjo padaryti nedelsdama, kai išsamiai susipažins su auditorių pateikta medžiaga.
Meras degalus pirko tonomis
Akciją „Skaidrinam“ pradėjusiam visuomenininkui A.Tapinui paskelbus naujus duomenis nemalonumų gali turėti dar keli konservatoriai.
Patikrinus praėjusios kadencijos Alytaus rajono savivaldybės politikų išlaidas paaiškėjo, kad tarybos nariai per kadenciją degalams išleido 457 tūkst. eurų, o dalis jų savo automobilius remontavo konservatoriaus, tarybos nario K.Patinsko įmonėje.
Be to, paaiškėjo, kad degalus už tūkstantines sumas pylėsi ir tuometis Alytaus rajono meras A.Vrubliauskas.
Asmeniniu ir tarnybiniu transportu naudojęsis tuometis meras degalus pylėsi didžiuliais kiekiais: pagal čekius jis įsigijo 999 litrus degalų, už kuriuos atsiskaitė grynaisiais.
„Degalai buvo laikomi man priklausančioje mobiliojoje degalų kolonėlėje“, – situaciją komentavo A.Vrubliauskas.
Anksčiau „Skaidrinam“ dėmesio sulaukę ir iš partijos jau pašalinti konservatoriai J.Overaitytė-Jakubavičienė ir D.Jakubavičius naudojosi šešiais automobiliais. Jų remontui sutuoktiniai išleido per 18 tūkst. eurų. Visi remonto darbai buvo atliekami partijos kolegos dirbtuvėse.
Degalus šie Alytaus politikai pylėsi kelis kartus per dieną ir pateikė čekius ir už benziną, ir už dyzeliną. Savivaldybės administracijai pateiktus čekius D.Jakubavičius apmokėjo 17 skirtingų banko kortelių.
Praėjusią kadenciją Alytaus rajono taryboje dirbusi dabartinė šio rajono merė, „Vardan Lietuvos“ narė R.Vitkauskienė degalams išleido 20 tūkst. eurų.
Tarp jos pateiktų čekių yra ir tokių, ant kurių nematyti banko kortelių numerių, tik masyvus merės autografas.
Dabartinis vicemeras, Demokratų sąjungos „Vardan Lietuvos“ narys A.Truncė ataskaitose nurodė didelį kiekį dyzelino įsipylęs kelių minučių skirtumu.